"Svarvporr"... (saker vi har tillverkat)

Här skriver vi om mekaniska prylar. Förbättringar av verktyg och maskiner och annan mekanisk utrustning. Uppfinningar, nykonstruktioner där vi själva utvecklar något eller där man vill ha tips och råd från andra mekanikintresserade.
Det gäller både sådant som har med vapen att göra och annat som inte alls har med vapen att göra.
börne
Entusiast

"Svarvporr"... (saker vi har tillverkat)

Post by börne » Thu Feb 21, 2013 6:22 pm

Bjuder på en bild på ett par småskruvar då det verkar finnas ett intresse på forumet för "svarvporr"

Tillverkade två små rostfria skruvar idag på jobbet... det var ju sjukt pilligt :fniss 2"-4.5 UNC & dom vägde tillsammans 15kg med muttrar ;)

Image
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Tanfoglio Witness 1911 "Silver Edition"
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Leif
Forum grundare

Re: "Svarvporr"...

Post by Leif » Thu Feb 21, 2013 6:36 pm

Det där var "riktiga" grejer¨det :D :up

Fast jag ser att du har pålitliga verktyg i bakgrunden, vinkelkap och kulhammare :D :mrgreen:

Simon
Airgun Pro (light)

Re: Sv: "Svarvporr"...

Post by Simon » Thu Feb 21, 2013 6:54 pm

Ååååh en minimodelltumstock!!! Vart har du köpt den? :P

Skoj med jätteskruvar :D

gubbe
Entusiast

Post by gubbe » Thu Feb 21, 2013 7:36 pm

börne wrote:Tillverkade två små rostfria skruvar idag på jobbet
Vackra. :up

jamtair
Intresserad

Post by jamtair » Thu Feb 21, 2013 8:38 pm

Vad ska du skruva ihop med de där? :-o

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

börne
Entusiast

Re: Sv:

Post by börne » Thu Feb 21, 2013 9:03 pm

jamtair wrote:Vad ska du skruva ihop med de där? :-o
Bra fråga... för så kul är ju inte skruvar utan nåt att skruva fast dom i ;)

Dom ska sitta på en linfärja, vet dock inte var. Men antar att det var till dom mindre linhjulen... ska se om jag inte kan hitta bilder på dom stora hjulen, tillverkade nya såna för 1,5 år sedan... det är det största jag svarvat. Kommer jag ihåg rätt vägde rondellerna c:a 250kg när jag satte upp dom & började karva... blev en del spånor av det :D

Image

Edit: Hittar inte bilderna, man har för mycket lagrat på hårddisk nuförtiden, borde sätta sig ner & sortera bort allt skit på alla femtioelva hårddiskarna, men det är ju så jäkla tråkigt :(
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

jamtair
Intresserad

Post by jamtair » Thu Feb 21, 2013 10:08 pm

Häftigt 8-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Thu Feb 21, 2013 11:00 pm

härligt med lite svarvarbilder :yeah

rätt imponerande vad man kan åstakomma i en svarv!! innan ja hade en egen så vart man inte så impad av svarvad bit, men idag så stannar man upp och kollar på grejerna... världens simplaste grej tex en axel med lite gängor på är ett otroligt hantverk igentligen... min stora fråga är hur gör man gängorna?? man har ju hört att man svarvar gängor i en svarv, inget märkligt med det tänkte man, men när man står där själv så börjar det snurra i skallen.... rätt typ av svarvstål, rätt varv på svarven, rätt drevning på svarvens växellåda. helt plötsligt inser man att det inte va så lätt.... så du får jättegärna om du har möjlighet att förklara lite hur man ska gå till väga!! går det att göra gängor i vilken svarv som helst??

en djupt impad tankryttare :toast
man kan inte leva utan luft!

börne
Entusiast

Post by börne » Thu Feb 21, 2013 11:38 pm

Ganska simpelt egentligen. Man ställer in vilken gänga man ska köra med hjälp av ett par spakar... man väljer om det ska va tum gänga som i detta fall eller mm. Sen väljer man stigningen på gängan som i detta fall var 4,5 gänger/tum, detta finns färdigt på vredet du ställer den vanliga matningen, sen skiljer det väl lika många gånger som det finns olika svarvar på hur man ställer in det, men principen är ju densamma. Sen vrider du ytterligare en spak så att stigningen följer varvet på chucken, du måste ju skära i samma spår hela tiden så att säga, du tar ett vanligt skär, lite grövre i början & ju mer ingrepp du har så får du ta lite mindre & kör så långt du ska, man har gärna en släppning för gängan så att man hinner veva ut & slå back innan det är för sent, sen vevar du ut stålet så det går fritt, sen slår du om & kör baklänges med chucken & då går stålet tillbaka igen med samma stigning, sen håller du på så tills du får dit muttern.. hoppas du blev lite klokare :fniss

Har du en CNC maskin så slår du in lite ettor & nollor så ploppar det ut några hundra skruvar... men det är fan fusk.

Jag hade faktiskt inte rätt skär till denna grova stigningen så jag körde med ett vanligt trekantigt 60" skär. Men då fick jag fila till topparna själv, men det gör man med filen lite snabbt.

Image

Går att slipa till skär också av snabbstål... men tar för lång tid inom industrin, går ju om det är nåt special där man kan ta betalt för tiden det tar att slipa in ett skär. Normalt har jag skär till dom gängor jag oftast kör, man har alltså ett skär till var stigning som tar exakt djup, så det skär både topp & botten på gängan så att säga.

Ser ut såhär.

Image
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sat Mar 02, 2013 1:16 am

Inte svarvporr men mitt gamla "gesällarbete" som jag hittade för ett tag sedan från när jag gick på gymnasiet och hade en termin med "metallslöjd"

Den är hyvlad, svarvad, gängad, lättrad och borrad
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sat Mar 02, 2013 9:33 am

vad har man en sådan vaker skapelse till leif?? är det en typ av en tving kanske?

när ja gick fordon för jättelänge sen så fick vi kapa ut en 4kantig platta med järnsåg, fila den rak med fil... mäta med stålskala och borra 4st hål och gänga.... tog massor med lektioner!! bara att kapa den med järnsåg va ju ett elände, minns inte men den va minst 10-15mm tjock, och man ville ju få allt rakt så man slapp fila så förbenat :fniss
allt för att vi skulle lära oss att kapa rakt och hantera en fil och kunna borra och gänga, ganska nyttigt men ett straffarbete

är det nu nån ska säga att det va bättre för? :doffe

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sat Mar 02, 2013 9:44 am

börne wrote:Ganska simpelt egentligen. Man ställer in vilken gänga man ska köra med hjälp av ett par spakar... man väljer om det ska va tum gänga som i detta fall eller mm. Sen väljer man stigningen på gängan som i detta fall var 4,5 gänger/tum, detta finns färdigt på vredet du ställer den vanliga matningen, sen skiljer det väl lika många gånger som det finns olika svarvar på hur man ställer in det, men principen är ju densamma. Sen vrider du ytterligare en spak så att stigningen följer varvet på chucken, du måste ju skära i samma spår hela tiden så att säga, du tar ett vanligt skär, lite grövre i början & ju mer ingrepp du har så får du ta lite mindre & kör så långt du ska, man har gärna en släppning för gängan så att man hinner veva ut & slå back innan det är för sent, sen vevar du ut stålet så det går fritt, sen slår du om & kör baklänges med chucken & då går stålet tillbaka igen med samma stigning, sen håller du på så tills du får dit muttern.. hoppas du blev lite klokare :fniss

Har du en CNC maskin så slår du in lite ettor & nollor så ploppar det ut några hundra skruvar... men det är fan fusk.

Jag hade faktiskt inte rätt skär till denna grova stigningen så jag körde med ett vanligt trekantigt 60" skär. Men då fick jag fila till topparna själv, men det gör man med filen lite snabbt.

Image

Går att slipa till skär också av snabbstål... men tar för lång tid inom industrin, går ju om det är nåt special där man kan ta betalt för tiden det tar att slipa in ett skär. Normalt har jag skär till dom gängor jag oftast kör, man har alltså ett skär till var stigning som tar exakt djup, så det skär både topp & botten på gängan så att säga.

Ser ut såhär.

Image
OJ!! har missat detta Börne!! alltså går det inte med vilken simpel skitsvarv som helst då... ledsamt, skulle gärna vilja göra en invändig gänga i ett rör, och en passande bult till detta... men det blir nog inte så simpelt.

har klurat på att göra en egen trycktank! men är skraj som attan för detta!! vet man inte vad man gör 110% så ska man passa sig som ögat! ialf när det handlar om saker över 50bar. kanske kan göra som mika.g gjorde på sin qb78 med en oringad galvel som det sitter stoppbultar igenom röret?? dom flesta hammarventiler sitter ju fast på det sättet, så de kanske är det ända som funkar? tanken är ett hydraulrör som pallar minst 300bar

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sat Mar 02, 2013 11:16 am

tankryttarn wrote:vad har man en sådan vaker skapelse till leif?? är det en typ av en tving kanske?

när ja gick fordon för jättelänge sen så fick vi kapa ut en 4kantig platta med järnsåg, fila den rak med fil... mäta med stålskala och borra 4st hål och gänga.... tog massor med lektioner!! bara att kapa den med järnsåg va ju ett elände, minns inte men den va minst 10-15mm tjock, och man ville ju få allt rakt så man slapp fila så förbenat :fniss
allt för att vi skulle lära oss att kapa rakt och hantera en fil och kunna borra och gänga, ganska nyttigt men ett straffarbete

Det var bättre förr…… . :fighting

Fast jag blir 27 varje år :fniss

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sat Mar 02, 2013 11:41 am

Leif wrote:
tankryttarn wrote:vad har man en sådan vaker skapelse till leif?? är det en typ av en tving kanske?

Det var bättre förr…… . :fighting

Fast jag blir 27 varje år :fniss
Samma här fast ja ser ut som 17!! :o :doffe

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sat Mar 02, 2013 11:52 am

Man skruvar åt den främre skruven först. Sedan när man spänner bakre så blir det ett grymt moment så då nyper den fast som sjutton.

Man får vara lite försiktig bara för det gäller att dom är parallella så att det inte blir märken i det man klämmer :D

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Post by -Jonas- » Sat Mar 02, 2013 12:00 pm

tankryttarn wrote: har klurat på att göra en egen trycktank! men är skraj som attan för detta!! vet man inte vad man gör 110% så ska man passa sig som ögat! ialf när det handlar om saker över 50bar. kanske kan göra som mika.g gjorde på sin qb78 med en oringad galvel som det sitter stoppbultar igenom röret?? dom flesta hammarventiler sitter ju fast på det sättet, så de kanske är det ända som funkar? tanken är ett hydraulrör som pallar minst 300bar
Det är inget att vara skraj för. Man börjar med att förstå hur krafterna i röret går. Gavlarna vill åka ut åt motsatt håll. Arean på gaveln i kvadratcentimeter multiplicerat med trycket i Bar visar med hur många kilo gaveln vill åka ut med. Exempel: röret är 24 mm(2,4 cm) inv. Radien blir 12mm(1,2cm) Trycket är 300 Bar. Pi är 3,14.
3,14 x 1,2 x 1,2 = 4,52 cm2.
4,52 cm2 gånger 300 Bar = 1356 kilo. Gavlarna måste alltså sitta fast på ett sätt så de håller för 1356 kilo.
Livet blir roligare efter .32

wheelielover
Hängiven

Post by wheelielover » Sat Mar 02, 2013 12:31 pm

när ja gick fordon för jättelänge sen så fick vi kapa ut en 4kantig platta med järnsåg, fila den rak med fil... mäta med stålskala och borra 4st hål och gänga....
Den har jag med gjort:-)
Undrar om den ligger kvar i nån låda på vinden..?
:doffe
Typhoon-12 .25 (målskyttelicens) Falcon 10-40x56PA(80+J)
Colt Match Target 22LR(pistol,målskyttelicens)
Crosman 2260
Umarex CP-99
1911A1 45ACP

börne
Entusiast

Post by börne » Sat Mar 02, 2013 12:39 pm

tankryttarn wrote:när ja gick fordon för jättelänge sen så fick vi kapa ut en 4kantig platta med järnsåg, fila den rak med fil... mäta med stålskala och borra 4st hål och gänga....
Gjorde nåt liknande när jag gick industriell teknisk linje. Började med en rostfri bit som skulle kapas, sen filas till en kvadrat & när den var rak & fin med 90° vinklar skulle man borra hål som sedan en bit mässingsstång nitades fast i. Blev en del jobb då det ju blev 21 hål att fylla med mässing, sen när det var gjort skulle hela härligheten slipas så att mässingen låg jämt med det rostfria & bildade perfekta prickar. Undra var den tärningen tog vägen, hade varit kul att se igen. Kan ju hoppas den ligger i en låda hos föräldrarna.
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sat Mar 02, 2013 1:35 pm

-Jonas- wrote:
tankryttarn wrote: har klurat på att göra en egen trycktank! men är skraj som attan för detta!! vet man inte vad man gör 110% så ska man passa sig som ögat! ialf när det handlar om saker över 50bar. kanske kan göra som mika.g gjorde på sin qb78 med en oringad galvel som det sitter stoppbultar igenom röret?? dom flesta hammarventiler sitter ju fast på det sättet, så de kanske är det ända som funkar? tanken är ett hydraulrör som pallar minst 300bar
Det är inget att vara skraj för. Man börjar med att förstå hur krafterna i röret går. Gavlarna vill åka ut åt motsatt håll. Arean på gaveln i kvadratcentimeter multiplicerat med trycket i Bar visar med hur många kilo gaveln vill åka ut med. Exempel: röret är 24 mm(2,4 cm) inv. Radien blir 12mm(1,2cm) Trycket är 300 Bar. Pi är 3,14.
3,14 x 1,2 x 1,2 = 4,52 cm2.
4,52 cm2 gånger 300 Bar = 1356 kilo. Gavlarna måste alltså sitta fast på ett sätt så de håller för 1356 kilo.

mycket intressant!! synd att man sov sig igenom matten :ledsen dessa tråkiga sömnpiller formler som lärarn i sitt mummel gurgla ur sig fastna inte tyvärr!! man ska aldrig ångra något, men i detta fallet så gör ja det :oops:

hur som helst! kan ju ge dej min input som ja har på röret som är tänkt som tub/flaska på geväret ifråga..... stålrör 22x1,5mm st37 12my 1000mm långt... står det på lappen från hydroscand, tänket är max 200bars starttryck

har du lust att hjälpa mej med en uträkning på detta rör?
röret har en grymt fin yta inuti, typ sömlöst, nästan cromeyta, riktigt fint att putta in en hammarventil i utan att skära upp oringarna

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Post by -Jonas- » Sat Mar 02, 2013 3:28 pm

tankryttarn wrote:ur sig fastna inte tyvärr!! man ska aldrig ångra något, men i detta fallet så gör ja det :oops:

hur som helst! kan ju ge dej min input som ja har på röret som är tänkt som tub/flaska på geväret ifråga..... stålrör 22x1,5mm st37 12my 1000mm långt... står det på lappen från hydroscand, tänket är max 200bars starttryck

röret har en grymt fin yta inuti, typ sömlöst, nästan cromeyta, riktigt fint att putta in en hammarventil i utan att skära upp oringarna
Röret har godstjocklek 1,5 mm och blir alltså 19 mm invändigt.
Arean blir: 2,8 kvadratcentimeter.
Vid 200 Bar vill gavlarna åka ut med 560 kg.
Volymen blir 280 kubikcentimeter på 1000 mm.
Ditt rör är förövrigt bara godkännt för 175 Bar. Men det har en säkerhetsfaktor på 4 så det tål 700 Bar innan det sprängs.
Gängar du röret så kommer det såklart försvagas en del.
Ska du skruva fast gavlarna med skruv från sidan så se till att lämna kvar rejält med gods från skruvhålet till änden på röret. ca 10 mm iallafall.

Ett säkert sätt är att när det är klart så gör en gavel med anslutning för en hydraulisk handpump. Se till att fylla med olja så all luft försvinner och pumpa upp ett oljetryck på ca 400 bar.

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sat Mar 02, 2013 3:40 pm

-Jonas- wrote:
tankryttarn wrote:ur sig fastna inte tyvärr!! man ska aldrig ångra något, men i detta fallet så gör ja det :oops:

Röret har godstjocklek 1,5 mm och blir alltså 19 mm invändigt.
Arean blir: 2,8 kvadratcentimeter.
Vid 200 Bar vill gavlarna åka ut med 560 kg.
Volymen blir 280 kubikcentimeter på 1000 mm.
Ditt rör är förövrigt bara godkännt för 175 Bar. Men det har en säkerhetsfaktor på 4 så det tål 700 Bar innan det sprängs.
Gängar du röret så kommer det såklart försvagas en del.

Ska du skruva fast gavlarna med skruv från sidan så se till att lämna kvar rejält med gods från skruvhålet till änden på röret. ca 10 mm iallafall.

Ett säkert sätt är att när det är klart så gör en gavel med anslutning för en hydraulisk handpump. Se till att fylla med olja så all luft försvinner och pumpa upp ett oljetryck på ca 400 bar.
JA ÄLSKAR DETTA FORUM banana banana det finns så många bra folk att fråga om saker! JÄTTETACK TILL DEJ JONAS!!

så alltså om ja "safe-ar" och bygger mej en lågtrycks pcp så kan ja va lungn! max150bar... sen minst 10mm in till stoppskruvarna på alustoppen i röret så kan ja sova lungt?
har lite ågren för detta inlägg ty vi sabbar tråden! du som verkar va en hejare på att räkna jonas kanske kan göra en snabbtråd om lite hur man räknar på rör till trycktank? :toast

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sat Mar 02, 2013 3:42 pm

Varför inte köpa en färdig tub tex. hatsans är inte så dyra så vet du att det håller!

Inget att "leka" med vid dom trycken och man har geväret upp mot ansiktet.

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Post by -Jonas- » Sat Mar 02, 2013 3:57 pm

tankryttarn wrote:
så alltså om ja "safe-ar" och bygger mej en lågtrycks pcp så kan ja va lungn! max150bar... sen minst 10mm in till stoppskruvarna på alustoppen i röret så kan ja sova lungt?
har lite ågren för detta inlägg ty vi sabbar tråden! du som verkar va en hejare på att räkna jonas kanske kan göra en snabbtråd om lite hur man räknar på rör till trycktank?
Jag brukar egentligen vara försiktig med att ge råd om sånt här...för det kan ju gå fel ändå. Jag skulle gjort så här utan att vara orolig men jag tar inget som helst ansvar för vad andra gör. Att kunna provtrycka grejjerna med olja känns rätt skönt då man får facit på ett snällare sätt om man tänkt fel...

En hejare på att räkna vet ifan...nu sitter det ett helt gäng hemma i stugorna och knyter näven i fickan för att jag använder centimeter och Bar som inte är en si-enhet...Men jag tycker det är lättare att förklara och det blir mer begripligt på ett språk med mått och vikt/kraft som alla kan relatera till. Skulle jag lämna samma uppgifter till en kund så skulle det vara i megapascal, millimeter och newton.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sat Mar 02, 2013 4:09 pm

nu sitter det ett helt gäng hemma i stugorna och knyter näven i fickan för att jag använder centimeter och Bar som inte är en si-enhet
He, he

Bara du inte använder Fpesomenhet eller tum så är det ok!

börne
Entusiast

Post by börne » Sat Mar 02, 2013 4:25 pm

tankryttarn wrote:har lite ågren för detta inlägg ty vi sabbar tråden!
Asch... Jag kompenserar med lite svarvgrejor så blir det kanoners ;)

Hittade bilderna på mina linhjul till Ivöfärjan.

250 kg stål.
Image

Image

Första skäret på spåret, här stod man & karvade ett tag... hehe
Image

Grovsvarvat då det ska tas det sista när navet är ditsvetsat
Image

Navet på plats, så nu ska allt svarvas i dom mått hjulet ska ha.
Image
Image
Image

Färdigsvarvat, nu ska det bara gängas en bunke med hål till locken.
Image

Ett av locken på plats
Image

Lite kallgalv som rostskydd... KLAR!!
Image
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sat Mar 02, 2013 5:24 pm

Det var rejäla doningar det där!!! :up

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Sun Mar 03, 2013 10:34 am

250kg stål i svarven är ju rätt stödigt!! och vilket jobb, massor med svarva... det måste ju ha gått åt en skaplig stund att svarva alla detaljerna och gängat allt, härligt att se en massa rekorderligt hantverk :up

börne
Entusiast

Post by börne » Sun Mar 03, 2013 11:00 am

Jo... det blev lite timmar av det. Kommer dock inte ihåg hur många det blev till slut. Men jag ser på datumen på bilderna att jag började 17 Aug & var klar 12 Okt. Sen var det ju dom fyra locken, det tillverkades också distanser mellan dom 3 lagren som sitter i navet samt monteringsaxlar som håller lagren & distanserna på plats så man kunde skjuta hjulen på axeln medan monteringsaxeln med lite undermått gled ut. Sen monterade jag lager osv. Men då var det såklart en hel del dötid från då jag började tills jag va helt klar, gjorde annat emellanåt så det säger ju egentligen inget.

Skulle varit kul att ge sig på en omgång till ;)
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

börne
Entusiast

Re: "Svarvporr"... (saker vi har tillverkat)

Post by börne » Tue Apr 23, 2013 6:25 pm

Nu håller jag på med ett nytt idiotprojekt... chefen kom ut för några veckor sedan & sa att du ska fräsa ett plattjärn som är 10 meter långt :shock: ... Hur då sa jag!?!??!?! Ditt problem, vi har ju inte plats för 10 meter... förresten det är nog 12 meter :shock: :shock: :shock:

Idag gick jag på det & löste det på mitt lilla vis :doffe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

grym
Hängiven

Re: "Svarvporr"... (saker vi har tillverkat)

Post by grym » Tue Apr 23, 2013 6:57 pm

:up :up :up :up :up :up :up :yeah :yeah :yeah

Post Reply

Return to “Mekanik & verktygs forum”