"Svarvporr"... (saker vi har tillverkat)

Här skriver vi om mekaniska prylar. Förbättringar av verktyg och maskiner och annan mekanisk utrustning. Uppfinningar, nykonstruktioner där vi själva utvecklar något eller där man vill ha tips och råd från andra mekanikintresserade.
Det gäller både sådant som har med vapen att göra och annat som inte alls har med vapen att göra.
grym
Hängiven

Re: "Svarvporr"... (saker vi har tillverkat)

Post by grym » Tue Apr 23, 2013 6:57 pm

Latest post of the previous page:

:up :up :up :up :up :up :up :yeah :yeah :yeah

wheelielover
Hängiven

Post by wheelielover » Tue Apr 23, 2013 7:23 pm

Klockrent:-)
Om chefen frågar om hålet så vad säger man..?
Ditt problem........:-)
Typhoon-12 .25 (målskyttelicens) Falcon 10-40x56PA(80+J)
Colt Match Target 22LR(pistol,målskyttelicens)
Crosman 2260
Umarex CP-99
1911A1 45ACP

börne
Entusiast

Post by börne » Tue Apr 23, 2013 7:31 pm

Haha... han vet om det.

Rätt kul då materialet letade sig igenom en svarv, en pelarborrmaskin & till slut en nibbler innan den stack ut en bra bit i verkstan. Hade tur så inget behövde flyttas :up

Ja & andra hållet va det ju bara en sketen plåtvägg som dosborret ordnade på ett kick...
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Tanfoglio Witness 1911 "Silver Edition"
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Tue Apr 23, 2013 7:37 pm

:yeah :yeah :yeah :yeah :yeah :yeah :yeah

Nöden har ingen lag säger man ju så Grattis till en klart kreativ lösning! :up :mrgreen:

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Tue Apr 23, 2013 7:52 pm

Lägger upp några bilder på våran svarvning o fräsning. Från tiden med en usel mobilkamera.....

Image

Turbinaxel till en 25Mw gasturbin. Kostar ca en halv mille.

Image

Själva "slutstycket" till 77'an eller Archer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

wheelielover
Hängiven

Post by wheelielover » Tue Apr 23, 2013 8:03 pm

Läckert:-)
Typhoon-12 .25 (målskyttelicens) Falcon 10-40x56PA(80+J)
Colt Match Target 22LR(pistol,målskyttelicens)
Crosman 2260
Umarex CP-99
1911A1 45ACP

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Tue Apr 23, 2013 8:07 pm

Det är otroligt vad man kan göra i maskiner :yikes

Härligt att se Mikael!!! :up

börne
Entusiast

Post by börne » Tue Apr 23, 2013 9:19 pm

Ja... där ligger man i lä... dom maskinerna finns inte på mitt jobb :ledsen
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Thu Apr 25, 2013 7:34 am

Gjorde en 2,5meter förlängning till en 80mm brotsch. En axel/hjul/lager/växellåda till X2000. Kastade ett par tiondelar längs ut över lagerläget och i passningen för brotschen. Tricket är att svarva chucktag o lagerläge i samma uppspänning med så lågt varv att den inte börjar wobble pga av obalans, för då är man borta direkt. Sedan spänner man i chucktaget o lagrar i stödlager medans man svarvar klart hålet. Också på lågt varv.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

börne
Entusiast

Post by börne » Thu Apr 25, 2013 9:28 am

Det är ju så man blir tårögd :yeah
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Thu Apr 25, 2013 2:24 pm

Lite av dagens övningar med grovkörning av bitar till Rolls Royce.

http://sdrv.ms/10CgH8z" onclick="window.open(this.href);return false;

börne
Entusiast

Post by börne » Thu Apr 25, 2013 5:05 pm

Men det är ju fusk med styrda maskiner ;)
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Thu Apr 25, 2013 9:51 pm

Förlängaren till brotschen är gjord i manuell support. Sen ska man komma ihåg att det är en jäkla skillnad på cnc o cnc. Man har den "klassiska" operatören (bit-bytaren med kunskapskrav som en schimpans) som får programmet färdigt, färdiga fixturer osv. Sedan kör dom tusentals detaljer utan att ha en aning om vad dom gör. Finns till o med dom som inte kan byta slitna verktyg eller ens mäta bitarna själva.

I den delen jag jobbar så gör vi 100% av alla program själva, händer även att jag gör program åt andra. Vi tillverkar våra egna fixturer vid behov. Det vanligaste är 1-2 detaljer och en stor del av jobben är nya så man måste programmera nytt. Så i mina arbetsuppgifter så kör jag maskin, programmerar manuellt och via cad-cam, gör solidmodeller, programmerar mätmaskinen, svetsar, felsöker maskiner (el-fel mestadels), gasriktar detaljer upp till 7meters längd inom någon tiondel. (igår gasriktade jag en svarvad axel på 2 meter till 0.03 kast på mitten) plus att jag även ritar en del konstruktionsförslag till vissa kunder o ritar våra egna fixturer.

Så att bara säga CNC säger ingenting. begreppet säger bara hur maskinen kontrolleras. En 6 meters bäddfräs eller ett 30 ton tungt arborrverk är ingenting som man "vevar" fram för hand direkt. Dom maskinerna har varit styrda så länge som cnc system har funnits. Sedan sker mycket av bearbetningen i en "manuell mode" eller "semi manuell". Någon gång per år så kan jag ha en maskin som är programmerad att till 100% sköta sig själv från början till slut.

Ta bara en så simpel grej som v-blocken som gasturbinsaxeln ligger i. Dom har jag ritat, svetsat och målat själv.

börne
Entusiast

Post by börne » Thu Apr 25, 2013 11:05 pm

börne wrote:Men det är ju fusk med styrda maskiner ;)
Ta det inte så allvarligt... va inte menat som att du inte skulle veta vad du gör.

Jag är bara avundsjuk på era maskiner :doffe
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Fri Apr 26, 2013 7:27 am

Nejdå jag tar det inte så allvarligt. ;) Men när frågan "cnc" kommer upp så tycker jag om att berätta att det finns en jäkla skillnad. Ungefär från att åka som passagerare på en buss i lokaltrafiken till att själv köra Paris-Dakar. :mrgreen:

Jag jobbade ett tag själv för 17år sedan i några manuella Sajo fräsar. Vid vissa små enkla detaljer så var dom snabbare att skaka fram grejor i. Vi har 3st manuella svarvar kvar som det gång på gång har sagts att de ska fasas ut, i typ 6-7års tid. Problemet är att det är full beläggning i dom. o vi har 2-3man som kör på helttid i dom från små pyttebitar till 10tons bitar. Den stora kommer sannolikt o gå i pension o ersättas av en större styrd maskin med drivna verktyg o y-axel. backskiva på 2 meter.

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Fri Apr 26, 2013 7:34 am

michael: ja är ju en glad amatör du vet ;) ja talade med en som svarvar mycket, han sa att det inte ska bli långa svarvspåner utan att bästa senariet är att det ska sprätta små bitar hela tiden typ några mm långa.... stämmer det? han tala om avkylning nånting, men ska ja ärlig så kanske ja lyssna lite sparsamt när han tala för det brukar va skavsår i öronen när den killen är färdigtalad :fniss
man kan inte leva utan luft!

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Fri Apr 26, 2013 3:42 pm

Jo han har rätt. Med rätt geometri på plattan o rätt skärdata så ska spånen brytas. Med rätt skärdata så blir biten oftast inte ens varm utan värmen går med spånen ut.

För små hobbymaskiner så kan effekten vara ett problem. Vi gjorde en gång i tiden ett effekttest på fulla skärdata på en 60mm axel i SS1650. Vid 2mm radiellt skärdjup så gick det in 21kw till spindelmotorn.

Man kan väl säga att det först o främst hänger ihop med matningen per varv med skärdjupet. Sedan skärhastigheten. Det finns massor av olika geometrier på skären. Men man får inte alltid till det med spånbrytningen och får leva med spåntrassel.

HM skär idag för svarvning ligger i regel mellan 150-400m/min i skärhastighet, material, skärdjup o matning avgör. Sedan finns det cermet o CBN som är ännu mer exotiskt material i skären.

Säg att man med en liten hobbysvarv inte kan ta så stora skärdjup utan kanske tar 0,5mm på ytan, då bör hastigheten i normala stålsorter vara 250m/min eller mer. En 20mm stång ska då varva 3980rpm o kanske 0,2mm per varv. Det skulle då ta 8-9 sekunder att köra över en 100mm lång sträcka. Man behöver inte vara geni för att se det orimliga i såväl varvtal som matning på en sådan maskin. Alltså kör så fort du kan om inte diametern är allt för stor o mata/skärdjup så mycket maskinen klarar. Lämna inte för lite till mät o finskär.

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Sat Apr 27, 2013 5:28 pm

Idag fick jag hjälp av tankryttarn att göra dessa godbitar :)
ImageUploadedByTapatalk1367076535.437374.jpg

Simon
Airgun Pro (light)

Re: Sv: "Svarvporr"... (saker vi har tillverkat)

Post by Simon » Sat Apr 27, 2013 6:38 pm

Börjar bli mer svarvforum än luftgevär :fniss

Men man tackar för all info man får, trevligt o bra att veta tills man har råd med egen svarva :D

Leif
Forum grundare

Re: Sv:

Post by Leif » Sat Apr 27, 2013 7:00 pm

Simon wrote:Börjar bli mer svarvforum än luftgevär :fniss

Men man tackar för all info man får, trevligt o bra att veta tills man har råd med egen svarva :D
Hmmmm, du har lite rätt där och jag undrar om det verkligen ingen som grejar eller skjuter med sina vapen.

Många är här och läser men få postar om luftvapen tyvärr. :ledsen

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Sat Apr 27, 2013 8:19 pm

Hade kunnat skriva om vad grejorna är till men det finns ingen centerfire avdelning på forumet ;)

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Mon Jul 20, 2015 4:29 am

börne wrote:Bjuder på en bild på ett par småskruvar då det verkar finnas ett intresse på forumet för "svarvporr"

Tillverkade två små rostfria skruvar idag på jobbet... det var ju sjukt pilligt :fniss 2"-4.5 UNC & dom vägde tillsammans 15kg med muttrar ;)

Image

Vilken bössa är dom där till ?

Post Reply

Return to “Mekanik & verktygs forum”