excellent cIIk

Här finns det mesta som handlar om fjäderluftgevär.
Post Reply
tankryttarn
Airgun Pro (light)

excellent cIIk

Post by tankryttarn » Sun Aug 18, 2013 9:13 pm

Hej!

Tänkte ja börjar en ny tråd med lite svenskt excellent :D

som sagt fick erbjudandet att meka lite svensk kvalitetsbössa av en granne som tröttnat på det!! va lite grejer som gått av/gängtorsk osv :roll: positivt va att bössan är ombyggd med det nya tätnings-kitet som finns att köpa :up

steg 1. började med att kolla över samt provpumpa lite, de fes och gnesa lite runt själva området vid hammaruppspänningsknappen.
steg 2. mekade ner hela bössan för inspektion, fjäderbrott på pumpfjädern (reservdelsnummer.. p 17 k) skada på kolvtätning (reservdelsnummer.. p 14 k) ventilstång komplett gänga av!! (reservdelsnummer.. L 9 k)

fixade i ordning delarna så gått de gick! med hjälp av svarven greja till hammarventilen hjälpligt, och pumpfjädern skippade ja helt så länge. och pumptätningen fick va som den va.... mekade ihop bössan och testa igen, fick upp tryck i den och riggade upp kronon och drog ett par bulor... skott ett 79mps skott två 85mps.

så nu till frågorna:

1. finns det bra med reservdelar till dessa bössor? vart vänder man sig?
2. hur många MPS gör en fräsch excellent?
(3. ska se om ja kan pilla in lite bilder på "pjäsen")
man kan inte leva utan luft!

Glenn
Airgun Pro (light)

Re: excellent cIIk

Post by Glenn » Sun Aug 18, 2013 9:43 pm

delar finns att få tag på skall kolla vart jag köpte mina bra du lär dig den bössan så kan du få tuna in min sedan me ;) har ju ett liggande till förs men man kanske skulle behålla det ;) nu när du blir sutter service kille på dom
ser fram e mot o följa tråden lycka till

uno
Hängiven

Post by uno » Sun Aug 18, 2013 9:51 pm

Arnheims i Stockholm har dom flesta delar dock inte hela pumpen ,en fjäder till pumpstången kosta 100kronor,packningsats ett par hundra.

Glenn
Airgun Pro (light)

Post by Glenn » Sun Aug 18, 2013 9:58 pm

o den fjädern är samma som på en vanlig hederlig cyckel pump så då köper man en sådan för 19:- på biltema o slaktar den
;)

uno
Hängiven

Post by uno » Sun Aug 18, 2013 10:03 pm

Glenn wrote:o den fjädern är samma som på en vanlig hederlig cyckel pump så då köper man en sådan för 19:- på biltema o slaktar den
;)
ja alla sätt är bra utan dom dåliga,samma kan man göra med pumpgängan använd lite gängtejp om packningen är dålig

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Mon Aug 19, 2013 9:56 am

tankryttarn wrote:...fick erbjudandet att meka lite svensk kvalitetsbössa av en granne som tröttnat på det!!

Jag helt klart Svensk kvalitetsbössa av Svenskt stål och trä men urusel att träffa med iaf dom jag har haft tyvärr får jag säga för det är som sagt gedigna bössor, särskillt Match som är den enda jag har behållit

Tröttnar på Exellent gör man väl för att man får ont i handen efter ett fåtal skott och för att man inte träffar ;)

Min Excellen Match 5,4mm har nya packningar och fjädraroch gör med 14,5grains Exellent Silverbullet rundkula

141ms 9,45j på 9pump
149ms 10,5j på 10pump
161ms 12,3j på 12pump
193ms 17,5j på 20pump

Tobbe har nog lite reservdelar iaf pumppackningar som oftast behöver bytas för att få redigt tryck

Om det var 10pump på dina ms behöver du nog byta pistong packningen och gummislangbiten i ändan på pumpen för det behövdes på min som åxå gjorde runt 89ms med torra packningar

Så här ser min bössa ut
Image

och här är mina packningar
Image

Image
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

uno
Hängiven

Post by uno » Mon Aug 19, 2013 6:19 pm

som sagt det går inte åt många kulor,och pumpa 20tag x10skott=200pump??motsvarar väl tre raka med madammen i sängen,vem orkar detta?? :doffe

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Mon Aug 19, 2013 9:33 pm

en liten bild på skönheten :evil39 ska meka in lite mera bilder :up
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Mon Aug 19, 2013 9:37 pm

och här är pumpfjädern :roll: tror den ska va i ett stycke!! ganska "välruskad" bössa skulle ja tro, en och en annan bula har nog passerat

vid fjäderbit nummer 4 ligger pumpkolvstätningen.. ganska djupa jack i den, antar att dom kommit till vid montering då cylindern är ganska vass i början
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Mon Aug 19, 2013 9:43 pm

snajper wrote:
tankryttarn wrote:...fick erbjudandet att meka lite svensk kvalitetsbössa av en granne som tröttnat på det!!

Jag helt klart Svensk kvalitetsbössa av Svenskt stål och trä men urusel att träffa med iaf dom jag har haft tyvärr får jag säga för det är som sagt gedigna bössor, särskillt Match som är den enda jag har behållit

Tröttnar på Exellent gör man väl för att man får ont i handen efter ett fåtal skott och för att man inte träffar ;)

Min Excellen Match 5,4mm har nya packningar och fjädraroch gör med 14,5grains Exellent Silverbullet rundkula

141ms 9,45j på 9pump
149ms 10,5j på 10pump
161ms 12,3j på 12pump
193ms 17,5j på 20pump

Tobbe har nog lite reservdelar iaf pumppackningar som oftast behöver bytas för att få redigt tryck

Om det var 10pump på dina ms behöver du nog byta pistong packningen och gummislangbiten i ändan på pumpen för det behövdes på min som åxå gjorde runt 89ms med torra packningar

Så här ser min bössa ut
Image

och här är mina packningar
Image

Image

vilken fin bössa du har snajper!! trevliga bilder på kolvtätning... den runda lilla gummihistorien som ligger underst på bilden antar ja är själva backventilen i pumpen?! den såg rätt fin ut på bössan. men kolvtätningen är halvtorr och lite avskavd, antar att de läcker en smula där... när man pumpat på ungefär 10 tag så fiser det i pumpen så antar att den inte orkar hålla tätt där då med tanke på skadan, ventilgummit är fräscht, men ska ta och beställa mej en sats med nya gummin av farbror hurricane tänkte ja ;)

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Tue Aug 20, 2013 5:35 pm

Glömde ju helt bort en bild :oops: hela bössan så kanske Uno kan ca: tidsdatera "pjäsen"

sen funderar ja på om det inte ska va nån styrning på kolvstången längst upp på pumpen?? de glappar ju rätt friskt runt toppmuttern, eller är det pumpfjädern som ska hålla allt på plats?

uno
Hängiven

Post by uno » Tue Aug 20, 2013 11:16 pm

din modell gjordes från 1953-1967,men har du ledad varbygel så är den ditsatt från 1967 match modellen har den,skall finnas en spännanordning lik en avtryckare på din modell,men den gick lätt sönder därför bytte många till ledad varbygel som tryckte till ventilhylsan,att pumphandtaget glappar kan bero på att det fattas en bricka som stöder upp handtaget,skruva loss den framifrån så ser du det.lägger in en bild på med den spännarmen.

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Wed Aug 21, 2013 12:29 pm

tankryttarn wrote: vilken fin bössa du har snajper!! trevliga bilder på kolvtätning... den runda lilla gummihistorien som ligger underst på bilden antar ja är själva backventilen i pumpen?! den såg rätt fin ut på bössan. men kolvtätningen är halvtorr och lite avskavd, antar att de läcker en smula där... när man pumpat på ungefär 10 tag så fiser det i pumpen så antar att den inte orkar hålla tätt där då med tanke på skadan, ventilgummit är fräscht, men ska ta och beställa mej en sats med nya gummin av farbror hurricane tänkte ja ;)
Ja den rätt ok med sin smidiga uppspänning och enkla magasin :)
Det är ju ett tag sen jag renoverade den men jag tror att den lilla gummibrickan satt som backventil i pumpstången

Och den långa fjädern gör pumpningen lite stadigare och lättare så den är inte fel att ha i ett stycke :)
Ja en trasig p18k pistongpackning läcker kompression så den behöver man definitivt en ny för att få full effekt, p13k ventilgummit däremot funkade med en vanlig gummslang men org är förstås bättre
L41k ventilstångs packningen är bra att byta åxå så det inte pyser och fiser i den änden :)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Wed Aug 21, 2013 7:01 pm

ska lura igenom lite i vapenskåp/lådor/skrymslen sen blir det att skicka iväg en beställning till farbror Tobbe på hurricane! har komme på att de är massor med småpilliduter + excellent saker som behövs, va länge sen ja beställde saker märker ja och de börjar att tryta i förrådet

uno
Hängiven

Post by uno » Thu Aug 22, 2013 10:21 am

tankryttarn wrote:ska lura igenom lite i vapenskåp/lådor/skrymslen sen blir det att skicka iväg en beställning till farbror Tobbe på hurricane! har komme på att de är massor med småpilliduter + excellent saker som behövs, va länge sen ja beställde saker märker ja och de börjar att tryta i förrådet
finns inget enklare i bössväg än excellent,första modellen kom ju 1912

tankryttarn
Airgun Pro (light)

Post by tankryttarn » Thu Aug 22, 2013 7:19 pm

uno wrote:
tankryttarn wrote:ska lura igenom lite i vapenskåp/lådor/skrymslen sen blir det att skicka iväg en beställning till farbror Tobbe på hurricane! har komme på att de är massor med småpilliduter + excellent saker som behövs, va länge sen ja beställde saker märker ja och de börjar att tryta i förrådet
kan inte annat än att hålla med dej uno!! simpel bössa, och frän konstruktion!!

har mailat lite med Tobbe, så ikväll så ska ja knåpa ihop en beställning...

uno
Hängiven

Post by uno » Thu Aug 22, 2013 8:29 pm

tankryttarn wrote:
uno wrote:
kan inte annat än att hålla med dej uno!! simpel bössa, och frän konstruktion!!

har mailat lite med Tobbe, så ikväll så ska ja knåpa ihop en beställning...
alla delar som finns kvar har bara Arnheims i Stockholm,dom andra återförsäljarna köper av honom

Post Reply

Return to “Luftgevär (fjäder)”