Olika ranks på forumet :D

Skriv vad ni tycker om forumet! Det är besökarna som skall trivas på forumet och således vara med och påverka hur det ser ut och fungerar. Skriv inlägg om: fel, brister, bra saker. Vad saknar ni??? Här lägger vi också ut driftsinfo och ändringar på forumet.
Post Reply
Leif
Forum grundare

Olika ranks på forumet :D

Post by Leif » Fri Jul 06, 2007 12:24 am

Beroende på hur många inlägg man har gjort på forumet så uppnår man olika ranker (text som står under användarnamnet).

Dessa ranker har "bara" som betydelse att visa på vilket engagemang man har på forumet och till viss del vilken erfarenhet man har av luftvapen. Har man skrivit tex. 1000 inlägg så har man deltagit i många luftvapentrådar och diskussioner på forumet

Följande nivåer och ranker finns det.
Rank/ Antal inlägg
Nyfiken 25
Intresserad 100
Entusiast 250
Hängiven 500
Airgun Pro (light) 1000
Airgun Pro (medium) 2500
Airgun Pro (Heavy) 5000
Senior Airgun Pro 10000
Senior Airgun Pro (VIP) 15000
Master Senior Pro 25000
Master Senior Pro (VIP) 50000

buckshot2000
Airgun Pro (light)

Post by buckshot2000 » Fri Jul 06, 2007 12:29 am

Ok , och hur många inlägg måste man ha för att få en större QUOTA i MegaByte att ha bilder på ? Jag har användt upp nästan hela mina 2 meg eller vad det var man fick och jag vill egentligen inte ta bort bilderna ur gamla trådar för det lixom förstör trådarna om bilderna saknas... kan man inte få mer quota för varje rank man når upp till ?

Typ 1 meg extra per rank eller per 1000 inlägg ? tror inte särskilt många skulle utnyttja det eftersom det är en limit för pixelstorlek , men jag tycker det vore hemskt bra för oss svagbegåvade som inte kan/orkar använda externa bildservrar som host.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Fri Jul 06, 2007 12:31 am

?quote?
Typ 1 meg extra per rank eller per 1000 inlägg
?/quote?

Det betyder att du har 526 inlägg kvar innan du får en extra meg

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Fri Jul 06, 2007 12:39 am

buckshot2000,

Har höjt dig till 5MB som tack för dina goda råd om Chatten, att vi startade upp den igen och ditt förslag om hur vi skulle få fler att använda chatten som har fungerat toppen

buckshot2000
Airgun Pro (light)

Post by buckshot2000 » Fri Jul 06, 2007 12:51 am

Vad bra !

Elvis
Senior Airgun Pro

Post by Elvis » Fri Jul 06, 2007 10:45 am

Det bästa är ändå om ni länkar in bilderna från en extern källa som t.ex. Imagecave eller Photobucket.
Riktiga Män Väger 3-siffrigt.... -Obeväpnade!!!

Air Arms EV2 MkIII
FX Gladi8or .22 (Fullt Flås)
FX Independence .25
FWB 300s Match .177 (Under service)
FWB 300s Universal .177 (10J) (3st Guld...)
FWB C60 (Under ombyggnad)
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

En jäkel på att ta guld med en FWB 300U...

MrBlarren
Airgun Pro (light)

Post by MrBlarren » Fri Jul 06, 2007 10:54 am

?quote="Elvis"?Det bästa är ändå om ni länkar in bilderna från en extern källa som t.ex. Imagecave eller Photobucket.?/quote?
Ja kan bara hålla med,är ju korkat att ta upp massa utrymme på forumets server och kanske slöa ner den

Elvis
Senior Airgun Pro

Post by Elvis » Fri Jul 06, 2007 10:56 am

?quote="MrBlarren"??quote="Elvis"?Det bästa är ändå om ni länkar in bilderna från en extern källa som t.ex. Imagecave eller Photobucket.?/quote?
Ja kan bara hålla med,är ju korkat att ta upp massa utrymme på forumets server och kanske slöa ner den?/quote?
I det långa loppet finns risken för det, ja....

Air Arms EV2 MkIII
FX Independence .25
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

Larsson
Airgun Pro (medium)

Post by Larsson » Fri Jul 06, 2007 11:04 am

?quote="buckshot2000"?men jag tycker det vore hemskt bra för oss svagbegåvade som inte kan/orkar använda externa bildservrar som host.?/quote?
Men... va? :S
Att du inte orkar är verkligen ingen orsak, det blir både enklare och framför allt snyggare att länka till en bild som ligger på t.ex photobucket.com, och om du inte kan så är det bara att fråga en gång, sedan kan du.

Att ha en uppladdningskvot som kan "ta slut", sitta och avväga vilket inlägg man ska "slösa en bild på", det funkar inte i längden...
Jag skulle enbart använda utrymmet på forumet som en nödlösning, den dag då photobucket, imagecave och alla liknande sajter har kraschat samtidigt. :P
Don't push it. Don't push it or I'll give you a war you won't believe. Let it go.

Air Arms • Weihrauch • Baikal • VFC • KJW

buckshot2000
Airgun Pro (light)

Post by buckshot2000 » Fri Jul 06, 2007 2:34 pm

Okej lite jobbig diskussion som jag ser det , dels är Larsson kommunist , vilket vi enkelt ser då han bara har ryska och tyska bössor , Ok att det inte hör hit men endå....

Faktum är att små bilder under 500pixlar med storlek runt 40Kbyte slöar ner så otroligt lite att det förvisso är fullt mätbart idag men nästa år är det knappt mätbart ty Moores lag gäller även servrar och som vi alla vet så mer eller mindre fördubblas prestandan och lagringskapaciteten på hårddiskar och processorer nästan varje år.

Det som för några år sedan var stort i bilder är idag så litet att ingen ens skulle bry sig om att minska storleken för att spara prestanda, men struntsamma , det blir nästan en filosofisk fråga.

Jag "orkar" inte på grund av att jag använd datorer sedan 1986 och internet sedan 1995 ungefär , och sedan 1995 har jag sett otaliga """gratis""" servrar avbryta sin verksamhet på grund av tusentals påhittade anledningar (pengar) , och då försvinner alla bilder man lagt upp om inte , i bästa fall , man snabbt betalar 15 dollar på sitt VISA-kort , och tro mig , inte ens det är nån garanti , de kan endå stänga ner skiten precis närsomhelst och det har ochså hänt.

Senast jag drabbades var när http://www.usa.net helt plötsligt stängde ner sin gratis E-postjänst som jag tecknat mig på FOR LIFE , man fick 3 veckor på sig att betala annars försvann rubbet och alla ens mail , och alla mail man tog emot vart såklart ochså raderade , jättekul när folk man inte träffat på ett tag mailar och får reklam för en 15 dollars E-postjänst tillbaka medans jag inte ens fick läsa mailen utan att betala.

Så i praktiken är de här "enkla gratistjänsterna" reklamfinansierade och konjunkturberoende och slutar ofta med att man får hålla en jäkla kolla över var man lagt sina bilder och när servrarna skall stänga ner eller byta ägare/inriktning får man vara snabb och gå in på 10 olika forum i 50 000 olika trådar och sitta och manuellt ändra länkar till ny "enkla" servrar med nya addresser , så diskussionen bör egentligen handla om huruvida vi tror på en ökad expansion av Photobuckets reklamintäkter samt hur det senast lät på deras bolagstämma beträffande fortsatt gratistjänst , många är gratis i början och sedan när de är stora så börjar de ta betalt.

Men oavsett , ingen behöver oroa sig för att de få 40 kilobytes bilder jag eller någon annan lägger in skall slöa ner denna server , ty forumet har alldeles för lite aktiva medlemmar för det , skillnad om det vore 50 000 registrerade och 10 000 extremt aktiva vid lunch och hela eftermiddagar och kvällar som vissa forum har. då skulle jag förstå kritiken.

För 10 år sedan var en bild på 40 Kilobyte så stor att det tog "evigheter" att ladda en sådan websida , idag är 40 Kilobyte litet och om 10 år kommer man att skratta åt 40 kilobyte , om någon kommer på ideén att försöka lasta av eller lastbalansera en server som härbärgerar 40 kilobytes bilder i ett forum kommer denna troligtvis att bli hämtad av män i vita rockar.

Minns ni föresten tiden då man körde Mosaic 0.9 och det knappt FANNS bilder ?
http://www.seanm.ca/mosaic/mosaic.gif jaja.. jag skall försöka att inte belamra servern med mina bilder.... så oroa er inte.

Dessutom är det mer realitiskt att vi oroar oss för serverns elräkning ! kostar att ha en server snurrande oavsett hur liten den är , eller om forumet är inhyrt hos någon ISP med PHP , vem betalar det ? varför är forumet gratis ? kommer det alltid vara gratis ? hur länge vill moderatorerna jobba ideelt ? kanske vore VIP-konton för 50:- kronor om året ett bra sätt att trygga forumets fortlevnad ? vi användare ser det som "självklart" att forumet är gratis men någon står alltid för kostnaden.

Larsson
Airgun Pro (medium)

Post by Larsson » Fri Jul 06, 2007 2:48 pm

Haha, nu spårade du ur riktigt fantastiskt! :)
Det borde du nästan få ytterligare 5MB för.

Alltså, allt det du skrev är ju en självklarhet som vi alla är medvetna om, men det är väl ingen som lagrar livsviktiga bilder på t.ex. photobucket.com? Skulle de stänga ner sidan så får man acceptera att en del bilder försvinner, hard cheese liksom. Jag tycker fortfarande det är betydligt enklare och mer praktiskt att lagra lite luftvapenbilder där och ha dem redo när man behöver dem istället för att sitta och skava på någon liten uppladdningskvot här på forumet.

But to each his own antar jag. :)

MVH
Commie Bastard
Don't push it. Don't push it or I'll give you a war you won't believe. Let it go.

Michael
Airgun Pro (medium)

Post by Michael » Fri Jul 06, 2007 3:15 pm

Njaaa, jag håller inte riktigt med.
Länka till bilder funkar ju fint så länge bilderna finns på plats.
Men som det så oftast är så brukar trådarna bli helt förstörda pga att blidlänkarna inte längre funkar.
Hårddiskar är så billiga nu att utrymme inte längre är ett problem.
Att skjuta luftgevär med fjäder är som att äta soppa med gaffel.
Det går, men varför?

John Doe

Post by John Doe » Fri Jul 06, 2007 3:24 pm

?quote?
Dessutom är det mer realitiskt att vi oroar oss för serverns elräkning ! kostar att ha en server snurrande oavsett hur liten den är , eller om forumet är inhyrt hos någon ISP med PHP , vem betalar det ? varför är forumet gratis ? kommer det alltid vara gratis ? hur länge vill moderatorerna jobba ideelt ? kanske vore VIP-konton för 50:- kronor om året ett bra sätt att trygga forumets fortlevnad ? vi användare ser det som "självklart" att forumet är gratis men någon står alltid för kostnaden.
?/quote?

Forumet finansieras (huvudsakligen) av en anonym donator i kombination med vissa mindre avgifter för annonsering.

På grund av detta så är forumet gratis för deltagarna och ska så förhoppningsvis också vara i framtiden.

Moderatorerna tjänstgör så länge de vill och om de så önskar så ersätts de av någon lämplig ifrån Crew.

Det finns ingen bortre tidsrymd för Moderatorerna så länge de vill och gör ett bra jobb.

Jag o Leif kör som Admin tills vi lessnar på det och detta lär dröja...

Larsson
Airgun Pro (medium)

Post by Larsson » Fri Jul 06, 2007 3:31 pm

?quote="Michael"?Njaaa, jag håller inte riktigt med.
Länka till bilder funkar ju fint så länge bilderna finns på plats.
Men som det så oftast är så brukar trådarna bli helt förstörda pga att blidlänkarna inte längre funkar.
Hårddiskar är så billiga nu att utrymme inte längre är ett problem.?/quote?
Jag lever inte direkt i någon ständig skräck över att t.ex. photobucket där jag lagrar bilderna kommer SPRÄNGAS och att alla mina bilder som jag lagt upp i forumet kommer FÖRSVINNA för all evighet. :)
Det har liksom blivit lite överdramatiserat här. ;)

airrifles
Hängiven

Post by airrifles » Fri Jul 06, 2007 5:53 pm

Det går ju också att skaffa sig webbutrymme själv, jag betalar 100-200:- om året + domännamn (kommer inte ihåg vad det kostade), det är ju inga stora summor och då har jag 1000MB att använda. Det är förvisso ett bllligt hotel men jag har inte upplevt några problem, det finns säker ännu billigare idag.
"It is better to have fought and died, than to never have fought at all..." :dork

buckshot2000
Airgun Pro (light)

Post by buckshot2000 » Fri Jul 06, 2007 5:58 pm

Jag vidhåller fortfarande att Larsson är kommunist.

Larsson
Airgun Pro (medium)

Post by Larsson » Fri Jul 06, 2007 6:07 pm

?quote="buckshot2000"?Jag vidhåller fortfarande att Larsson är kommunist.?/quote?
Da, Kamrat Bucky.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Fri Jul 06, 2007 6:22 pm

Underbar urspårning av en tråd

Tror att vissa har ökat takten på inlägg för att få en högre rank

buckshot2000
Airgun Pro (light)

Post by buckshot2000 » Fri Jul 06, 2007 6:31 pm

Ja de hoppas på 1 extra megabyte , kamrat.

Elvis
Senior Airgun Pro

Post by Elvis » Fri Jul 06, 2007 6:52 pm

?quote="Leif"?
Tror att vissa har ökat takten på inlägg för att få en högre rank ?/quote?
Lite "Nahoj"-varning....

Air Arms EV2 MkIII
FX Independence .25
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Fri Jul 06, 2007 7:25 pm

?quote?
Ja de hoppas på 1 extra megabyte , kamrat.
?/quote?

Det är inte Larsson du snackar med nu så inget kamratande här

tobbeb

Re: Olika ranks på forumet :D

Post by tobbeb » Mon Nov 19, 2007 8:02 am

Ska vi ha bilder på andra platser än på forumet server för vi rekommendera en eller några utvalda hosts, pixbox, imageshack, osv så folk får välja lite själv och hålla nere priset.

Väljer dom helt själv så blir det många osäkra host som får tillfället, sen försvinner dom när reklamen inte vill satsa.
Flera tomma luckor i artiklar.

Leif
Forum grundare

Re: Olika ranks på forumet :D

Post by Leif » Mon Nov 19, 2007 11:34 am

Det har för och nackdelar med var bilderna ligger.

Från forumets sida så har jag ingen direkt åsikt.......... skulle alla använda forumets funktion så skulle det ta massor med plats på servern och det tar mycket plats när man gör backuper........

Jag tycker att det är upp till var och en var de vill lägga sina bilder.

Post Reply

Return to “Information och synpunkter på forumet.”