Airgun.se - Träningsfunktion

Skriv vad ni tycker om forumet! Det är besökarna som skall trivas på forumet och således vara med och påverka hur det ser ut och fungerar. Skriv inlägg om: fel, brister, bra saker. Vad saknar ni??? Här lägger vi också ut driftsinfo och ändringar på forumet.
Post Reply
PeterP
Nyfiken

Airgun.se - Träningsfunktion

Post by PeterP » Sun Dec 09, 2018 12:12 pm

Som ny admin så skissar jag på första tillägget på airgun.se, en funktion för att logga sin skytteträning. Här kommer ett första utkast på funktioner. Alla kommentarer på ändringar eller tillägg mottages tacksamt.

Som skjutande forumanvändare vill jag kunna:
* spara mina träningspass online
* se hur mycket (träningstillfällen, antal skott, tid) jag tränat under veckan, månaden året
* se hur mina träningsresultat ändrar sig över tid
* välja om ett träningspass skall vara privat eller publikt
* mata in min träning i standardkategorier så att de kan jämföras med andras träningar
* skapa egna träningskategorier om standardkategorierna inte passar
* få en översikt över hur mycket jag tränat olika typer av skytte under en viss period
* välja vilket av mina vapen som jag tränade med
* Se mina vänners publika träningspass
* Kunna gilla och kommentera mina vänners träningspass
* Se vem av användarna på forumet som skutit flest skott nuvarande vecka, månad år.
* Se hur mina bästa träningsresultat inom en viss kategori står sig mot andra användares träning (topplistor)
* Kunna skapa en träningstävling inom en viss kategori och tidsperiod

Som tävlande skytt vill jag:
* Kunna se vilka tävlingar som finns i Sverige
* Registrera mig som anmäld eller intresserad av en tävling
* Se vilka andra som är anmälda eller intresserade av att delta på en tävling
* Se mitt resultat på de tävlingar jag varit med på

PeterP
Nyfiken

Re: Airgun.se - Träningsfunktion

Post by PeterP » Sun Dec 09, 2018 11:02 pm

En liten teaser (och ja, det är en väldigt tidig draft med mycket konstigheter) :-)
Screenshot from 2018-12-09 22-00-46.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Mon Dec 17, 2018 10:57 pm

Ny teaser med mer funktion och uppdaterad design
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Tue Dec 18, 2018 11:01 pm

Och börjat med med lite integration på förstasidan. Förhoppning är att det kanske kan gå i drift strax efter nyår med ganska begränsad funktion för att kunna byggas på mer under våren.

Luftpangarn

Post by Luftpangarn » Wed Dec 26, 2018 12:35 pm

Här kommer litet dumma frågor :fniss Kanske någon användbar ide också? ;)

Kommer standardträningsformerna, 10m stående, liggande etc finnas med som standardval? Och standardkategorierna för vapen?

Kommer man kunna "välja / skapa / visa" en jämförelsetabell, även gentemot andra användare? Typ alla loggade toppresultat senaste månaden för "10m stående utomhus fjäder max 12x"? (Lägger man till en landsbeteckning, kan man ju få en möjlig nordisk liga?!)

I en sådan presentationstabell, tycker jag användarens använda vapentyp och sikte borde framgå.

Ett fält med rullgardinsval för vindförhållande kanske? (Anger man temperatur kan man jämföra mänadens "isbjörn" också. :lol: )

Tycker man kan få knyta bilder till resultatet också. Eller till en tävling man skapat. (Alltså knyta individuella resultat till en viss tävling man skapat. Fast det tror jag du redan tänkt!?) Kan ju bli trevliga illustrerade tävlingingar.

Jättekul projekt! :toast

Avalonblower

Post by Avalonblower » Wed Dec 26, 2018 5:53 pm

Jag tror nog inte att man ska sätta ett allt för stort fokus vid träningsresultat och den typen av systematiskt skytte såvida man inte kommer att hitta ett distinkt annorlunda klientel än som har frekventerat forumet tidigare..

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Wed Dec 26, 2018 11:35 pm

Luftpangarn wrote:
Wed Dec 26, 2018 12:35 pm
Här kommer litet dumma frågor :fniss Kanske någon användbar ide också? ;)
Yippie, det är så välkommet så!
Luftpangarn wrote:
Kommer standardträningsformerna, 10m stående, liggande etc finnas med som standardval? Och standardkategorierna för vapen?
Jepp, det är tanken, för icke FT (typiskt 10m liknande skytte) så tänker jag mig standardkategorier (5-7m, 7-8m, 10m, 11-14m, 15-20m, >20m). För FT så är det ju lite klurigare eftersom avstånden och träffyta varierar så har lite att fundera på där.
Luftpangarn wrote:
Kommer man kunna "välja / skapa / visa" en jämförelsetabell, även gentemot andra användare? Typ alla loggade toppresultat senaste månaden för "10m stående utomhus fjäder max 12x"? (Lägger man till en landsbeteckning, kan man ju få en möjlig nordisk liga?!)
Se bifogad bild på detaljerad vy av en träning, man skall kunna gå till att visa liknande pass och topplista för kategorin passar hamnar i.
Luftpangarn wrote:
I en sådan presentationstabell, tycker jag användarens använda vapentyp och sikte borde framgå.
Ett fält med rullgardinsval för vindförhållande kanske? (Anger man temperatur kan man jämföra mänadens "isbjörn" också. :lol: )
Bra ideér, tar med dom när jag skissar på det.
Luftpangarn wrote:
Tycker man kan få knyta bilder till resultatet också. Eller till en tävling man skapat. (Alltså knyta individuella resultat till en viss tävling man skapat. Fast det tror jag du redan tänkt!?) Kan ju bli trevliga illustrerade tävlingingar.
Absolut, detta är kvar att fixa men med på todo-listan.
Luftpangarn wrote:
Jättekul projekt! :toast
Kul att du tycker det, jag tycker det är jätteskoj, hoppas fler kommer tycka så att det inte bara blir du och jag :fniss

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Wed Dec 26, 2018 11:39 pm

Avalonblower wrote:
Wed Dec 26, 2018 5:53 pm
Jag tror nog inte att man ska sätta ett allt för stort fokus vid träningsresultat och den typen av systematiskt skytte såvida man inte kommer att hitta ett distinkt annorlunda klientel än som har frekventerat forumet tidigare..
Bra feedback. :up Du har helt rätt i att det är viktigt att inte gömma forumet bakom träningsdelen. Forumdelen kommer även i fortsättningen vara i fokus och träningsdelen är ju bara ett tillägg. Nog mest jag som snöar in på det nu eftersom jag håller på och fixar med det.

Luftpangarn

Post by Luftpangarn » Thu Dec 27, 2018 12:45 pm

Jag känner inte till den tidigare historien. Men som jag ser det, kan det ju bli detta forums särskilda attraktiva egenskap. USPen så att säga. :D Något som kan generera trafik. Och därmed skapa möjligheter till sponsors- och reklamintäckter. Tex för att finansiera egen bildlagring! ;) Jag tycker därför att du visst bör lägga rejält krut på denna funktion.

Lägger man till nordiska landsbeteckningar, och lyckas generera pannordisk trafik, kan det kanske bli riktigt intressant för tillverkare?

Hursomhaver, vore det väl trevligt med nordiska kontakter? (Tänk att i en framtid kanske få åka till en Isländsk FT tävling?!? Räcker ju att några enstaka Islänningar blir intresserade.) Appropos FT, gick mina egna tankar i riktning mot en HFT liknande kategori, där man redovisar resultatet för alla skytteställningarna mot tavla 10m med max 12x förstoring. Jag föreslår att man kör både liggande, fri, knä och stående. Det skulle bli en allround träningsform för alla skyttar. Samt inkörsport till FT.

Jag tror också att funktionen kan uppmuntra till att användare upptäcker skyttar i sin geografiska närhet, och att man ses för spontana småskyttetävlingar. Vilket ju skulle vara särskilt värdefullt, då det ju inte finns luftskytteföreningar överallt - men det dräller nog av skyttar i varenda buske! Alltså bör man uppmuntra till att ange geografisk ort ganska väl, tex ange närmsta stad! (Bättre än postnummer?! eller en kombination, för postnummer kan sorteras, och hamnar då geografiskt nära varandra. Med vissa undantag.) Fysiskt samordnade skyttesammankomster bör kunna markeras. Dessa resultat kommer ju ha extra tyngd. Och trevliga bilder borde det bli!? :D

börne
Entusiast

Post by börne » Thu Dec 27, 2018 3:46 pm

Luftpangarn wrote:
Thu Dec 27, 2018 12:45 pm
Hursomhaver, vore det väl trevligt med nordiska kontakter? (Tänk att i en framtid kanske få åka till en Isländsk FT tävling?!?
Vi har redan kontakter med Norska FT skyttar & vi har haft Scandinavian Open under några år som har hållits i Sverige & i Norge. Än så länge är det bara Sverige & Norge som är med i World Field Target Federation av dom nordiska länderna.
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Tanfoglio Witness 1911 "Silver Edition"
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Luftpangarn

Post by Luftpangarn » Thu Dec 27, 2018 10:45 pm

Varför finns ingen knapp för "Tack!" på inläggen ?!?

Tack Börne!

(Föresten läste jag ditt hamsterinlägg här. Jättebra! Jag har dessutom tur, för på mitt Hatsan AT44 finns ytterligare en skruv att utnyttja ca 10cm längre fram på stocken, jämförst skruven för varbygeln. Lekt med tanken själv, men din tråd ger råg i ryggen.)

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Tue Jan 01, 2019 11:51 pm

Som ni kan se är nu träningsfunktionen aktiverad, trots att det är i tidigt beta-stadie. Jag ville helt enkelt få ut den för att få feedback på hur den skall utvecklas vidare. Det som är närmast på gång är:
1. Mina vapen, där man skall kunna fylla i vilka vapen man har för att sedan kunna välja bland dem när man skapar en ny träning.
2. Ladda upp bilder till träning.
3. Ändra/ta bort träning
4. Börja fylla på med mer statistik. Här vill jag gärna ha input på vad ni vill kunna se.

Man kan redan nu börja fylla i träningar, de kommer finnas kvar även om funktionen byggs ut över tid. Vill man testa lite så skriv i kommentaren att det är en testträning så rensar jag dom efter några dagar.

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Fri Jan 04, 2019 1:12 am

Nu finns även en mina vapen del tillagd (den hittas i menyn brevid träningen). Här kan man lägga till, ändra och ta bort sin lista med vapen. När man sedan väljer att lägga till en ny träning så kan man välja ett av sina vapen för den träningen.

Vapendelen bygger på att väljer ett grundvapen och sedan skriver om sina tillägg/moddar och fixar med vapnet. Förhoppningsvis kan detta också leda fram till lite rolig info i senare när man kan se vilka vapen som används mest för träning här på airgun.

Jag har också lagt till funktion för att ta bort träning. Så nu är det fritt fram att testa runt och skapa och ta bort träningar för att se hur det fungerar.

Så det som är kvar nu till beta 1 är:
1. Ladda upp bilder till träningar och vapen
2. Ändra träning
3. Fylla på med mer statistik
4. En del buggrättning

Så mycket gjort och mycket kvar är väl en sammanfattning. Men med lite tur så får jag ihop en första hyffsat fungerande version innan jag börjar jobba nästa vecka :-)

PeterP
Nyfiken

Post by PeterP » Sun Jan 06, 2019 9:13 pm

Fixat bilduppladdning idag men kommer snygga till den med miniatyr och popup med fullstor senare.
Fixat så att man bara kan ta bort och ändra sina egna träningar, det hade någon upptäckt att den begränsningen inte fanns :-)

Post Reply

Return to “Information och synpunkter på forumet.”