Luftvapen licenser

Här kan man skriva om sådant som inte passar in under dom övriga rubrikerna men som ändå har med luft- vapen/ skytte att göra.
Post Reply
MR
Hängiven

Luftvapen licenser

Post by MR » Mon May 23, 2005 8:28 pm

Fick mina licenser för ett tag sen, det var lite krångligt tills jag hänvisade till RPS, hon kollade med dom och sen var det grönt ljus.

Vet att det finns handläggare som trilskas med licensgivningen fortfarande trots skrivelse från RPS (som ska ha nått alla handläggare nu).

Om du har problem så är det din handläggare som är problemet inte lagen (FAP:en i detta fall).

Har inte hunnit skjuta så mycket ännu och bättre verkar det inte bli... det ska regna hela veckan blir till att skjuta innomhus.

Hoppas kunna träna så pass mycket att jag kan träffa figurerna på träffen iaf...

Klintan
Entusiast

Re: Luftvapen licenser

Post by Klintan » Mon May 23, 2005 8:43 pm

?quote="MR"? blir till att skjuta innomhus.
?/quote?

Inomhus är inte att rekomendera. Licensierade vapen får endast skjutas på avsedd plats = skjutbana om det är målskytte licens. Är det skyddsjakt licens så blir det lite luddigare i lagstiftningen..

MR
Hängiven

Post by MR » Mon May 23, 2005 9:13 pm

Vi har möjlighet att skjuta innomhus på ca 10m med luftvapen i HP utförande, det ger inte så mycket träning dock...

_Axel_
Airgun Pro (Heavy)

Post by _Axel_ » Mon May 23, 2005 9:16 pm

Klart man får öva på egen mark!?

ErikS
Airgun Pro (light)

Post by ErikS » Mon May 23, 2005 10:09 pm

vapen får inte avlossas i detaljplanerat (tror jag det heter...) område, alltså är det ok att skjuta på egen mark om man bor på landet.

Lobba bly!/Erik
"All right, brain, you don't like me, and I don't like you, but let's just get me through this, and I can get back to killing you with beer."

Homer Simpson

John Doe

Post by John Doe » Mon May 23, 2005 10:11 pm

Eldvapen får inte avlossas inom detaljplanerat område enligt den generella ordningsstadgan ?6.

Luftvapen är dock inte eldvapen men om man skjuter inom detaljplanerat område med ett tillståndspliktigt vapen så finns ju alltid risken att man blir åtalad oavsett...

Själv skjuter jag både luft och 22LR på tomten men jag bor långt från detaljplanerat område (ute på vischan)..

Dewel
Intresserad

Post by Dewel » Mon May 23, 2005 10:18 pm

?quote="_Axel_"?Klart man får öva på egen mark!??/quote?

Endast om du har jaktlicens.

Har du målskyttelicens skall vapnet egentligen endast brukas på "för avsedd plats". Dvs Godkänd skjutbana.

N-M-I

Post by N-M-I » Mon May 23, 2005 10:35 pm

?quote="Dewel"?
Har du målskyttelicens skall vapnet egentligen endast brukas på "för avsedd plats". Dvs Godkänd skjutbana.?/quote?

Hur många HFT tävlingar har sina banor godkända av myndighterna ? Alla välkomna med 10 J bössor bara.
På min licens finns inget som säger att jag måste skjuta på godkänd skjutbana.
Last edited by N-M-I on Mon May 23, 2005 10:52 pm, edited 1 time in total.

_Axel_
Airgun Pro (Heavy)

Post by _Axel_ » Mon May 23, 2005 10:42 pm

Hur ska man anordna fältskyttetävlingar då?

Dewel
Intresserad

Post by Dewel » Mon May 23, 2005 11:21 pm

?quote="N-M-I"??quote="Dewel"?
Har du målskyttelicens skall vapnet egentligen endast brukas på "för avsedd plats". Dvs Godkänd skjutbana.?/quote?

Hur många FTT tävlingar har sina banor godkända av myndighterna ? Alla välkomna med 10 J bössor bara.
På min licens finns inget som säger att jag måste skjuta på godkänd skjutbana.?/quote?

En FTT tävling med licensbelagda vapen skall ske på godkänd skjutbana. Eller besiktigad och av licensmyndigheten godkänd plats.

Står det på ditt körkort, vilket jag ju iofs inte vet om du har:

Att du bara får framföra ditt fordon i nyktert tillstånd?
Att du inte får köra på cykelvägen?
Att du enbart får köra enligt gällande hastighetsbegränsning?

På mina licenser står det tex. målskjutning. Men det står inte att jag INTE får skjuta på djur eller människor... de kan ju vara mål de med.

I Sverige är det så att man är SKYLDIG att känna till alla lagar och regler. Du kan aldrig svära dig fri från något du gjort genom att säga att du inte kände till lagen. I praktiken är det dock omöjligt att känna till alla lagar och regler.

Nu vet jag inte exakt var det står i lagtexten. Men målskyttevapen skall skjutas på för ändamålet avsedd plats.

Sedan kan det vara så att det finns ett kryphål i lagen mtp att det inte är ett eldhandvapen. Men händer något blir du förmodligen av med dina licenser eftersom du inte är på en godkänd skjutbana.

Har du jaktlicens får du öva på egen mark om skyttet kan bedrivas på ett säkert sätt/plats.

N-M-I

Post by N-M-I » Tue May 24, 2005 1:28 pm

?quote="Dewel"?

I Sverige är det så att man är SKYLDIG att känna till alla lagar och regler. Du kan aldrig svära dig fri från något du gjort genom att säga att du inte kände till lagen. I praktiken är det dock omöjligt att känna till alla lagar och regler.

?/quote?

Du har helt rätt vad målskyttelicensen anbelangar. Godkänd bana inget annat vill nån anmäla så åker du dit. Hur mycket tomten än är din.

Men ta han som sköt en 10-taggare (Kron) när bara kalvar var tillåtna. Han gick fri för han kände inte till jakttabellen sa han. Vad hände jo hela jaktlaget åkte från marken. Men han fick behålla allt t.o.m köttet. Vart finns "alla är vi lika inför lagen" ???????????

Rosten
Hängiven

Post by Rosten » Tue May 24, 2005 9:50 pm

?quote="Klintan"?Inomhus är inte att rekomendera. Licensierade vapen får endast skjutas på avsedd plats = skjutbana om det är målskytte licens. Är det skyddsjakt licens så blir det lite luddigare i lagstiftningen..?/quote?

?quote="ErikS"?vapen får inte avlossas i detaljplanerat (tror jag det heter...) område, alltså är det ok att skjuta på egen mark om man bor på landet.

Lobba bly!/Erik?/quote?

?quote="Dewel"?

?quote="N-M-I"?
Du har helt rätt vad målskyttelicensen anbelangar. Godkänd bana inget annat vill nån anmäla så åker du dit. Hur mycket tomten än är din. ?/quote?

Vad har ni fått det ifrån? Är det påhittat av er själv eller?
Nu när ni har berättat vad som gäller så kan ni vara snälla att visa vilken lag som ni kan styrka era påståenden med.

benhur

Post by benhur » Tue May 24, 2005 10:07 pm

Är det tillåtet att använda ett icke licenspliktigt vapen på egen tomt inom stadsplanelagt område?

_Axel_
Airgun Pro (Heavy)

Post by _Axel_ » Tue May 24, 2005 10:10 pm

?quote="N-M-I"?....Godkänd bana inget annat vill nån anmäla så åker du dit. Hur mycket tomten än är din. ?/quote?
mao är det slut med alla fältskyttetävligar då eller? Jag tror du har fel!

Dewel
Intresserad

Post by Dewel » Tue May 24, 2005 10:43 pm

Ordningslag (1993:1617)

6 ? Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd av polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av detaljplan.
Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft- eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år.
Skjutbanor som inte hör till försvarsmakten får användas endast efter tillstånd av polismyndigheten. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om utförande och besiktning av skjutbana.
---

RPSFS 2002:9
FAP 551-3
Utkom från trycket
den 26 september 2002

Målskjutning bör bedrivas i ordnade former, företrädesvis i regi av
en skyttesammanslutning. Sökanden bör ha varit aktiv medlem minst
sex månader innan tillstånd beviljas och sökanden bör under denna
tid regelmässigt ha deltagit i organisationens skjutningar. Undantag
från sexmånadersregeln kan göras för exempelvis den som vill
inneha kolsyre-, luft- eller fjädervapen. Vidare måste
sammanslutningen, inom ramen för sitt reglemente, bedriva skytte
med ett sådant vapen som ansökan avser samt ha tillgång till en
godkänd skjutbana. Dessa förhållanden bör intygas av föreningens
styrelse eller, efter delegation, av föreningens ordförande eller
sekreterare.

Tillstånd att inneha vapen för användning på enskild skjutbana kan
meddelas under förutsättning att vederbörande har fått tillstånd av
polismyndigheten enligt 3 kap. 6 ? ordningslagen och verksamheten
anmälts till kommunal nämnd enligt 21 ? förordningen (1998:899)
---

Sedan är frågan hur eldhandvapen kommer att tolkas i en ev. rättegång.

Det finns säkerligen mer att finna om detta. Någon kan tex ringa sin lokala licensmyndighet och höra vad de säger i frågan.

Dewel
Intresserad

Post by Dewel » Tue May 24, 2005 10:45 pm

?quote="_Axel_"??quote="N-M-I"?....Godkänd bana inget annat vill nån anmäla så åker du dit. Hur mycket tomten än är din. ?/quote?
mao är det slut med alla fältskyttetävligar då eller? Jag tror du har fel!?/quote?

Varför skulle det vara det?

En skjutbana har ofta tillräckligt gott med utrymme för denna aktivitet. Dessutom går det att söka tillstånd om att få skjuta på annan plats under begränsad tid. Tex för en tävling.

Klintan
Entusiast

Post by Klintan » Tue May 24, 2005 11:07 pm

Rosten:

Från polisens hemsida:

Vilka regler gäller för luftvapen?

För den som är under 18 år fordras alltid tillstånd till luftvapen för målskjutning. Den som har fyllt 18 år behöver inte tillstånd för så kallade effektbegränsade luftvapen. Vad som menas med effektbegränsade vapen framgår av 1 kap. 2? vapenförordningen (1996:70).

Det fordras alltid tillstånd till luftvapen som inte är effektbegränsade, oavsett innehavarens ålder. Målskjutning äger vanligen rum på godkänd skjutbana. Naturligtvis får man inte skjuta var som helst. Vissa bestämmelser finns därför även i 3 kap. 6? ordningslagen (1993:1617).

Lite luddigt med "vanligen rum på godkänd.." men jag skulle tro att det blir bekymmer med en målskjutninglicens om grannen ringer polisen och klagar...

Rosten
Hängiven

Post by Rosten » Tue May 24, 2005 11:45 pm

Denna text är kopierad från polisens hemsida.

För den som är under 18 år fordras alltid tillstånd till luftvapen för målskjutning. Den som har fyllt 18 år behöver inte tillstånd för så kallade effektbegränsade luftvapen. Vad som menas med effektbegränsade vapen framgår av 1 kap. 2? vapenförordningen (1996:70).

?b?Är luftvapnet inte effektbegränsat fordras alltid tillstånd, d.v.s. oavsett innehavarens ålder. Naturligtvis får man inte skjuta var som helst. Vissa bestämmelser finns därför även i 3 kap. 6? ordningslagen (1993:1617). ?/b?

Soft Air Gun och paintballvapen omfattas av vapenlagens (1996:67) bestämmelser. Dessa vapen har regelmässigt en begränsad effekt, vilket betyder att de är tillståndsfria för personer som har fyllt 18 år. I 3 kap. 6 ? ordningslagen (1993:1617) finns regler för vad som gäller för att få skjuta med luftvapen, bland annat Soft Air Gun och paintballvapen, både inom och utom detaljplanelagt område. Om skytte sker i terräng bör alltid markägaren ha gett sitt tillstånd.

?quote="Dewel"?Ordningslag (1993:1617)

6 ? ?b?Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd av polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av detaljplan. ?/b?
Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft- eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år.
Skjutbanor som inte hör till försvarsmakten får användas endast efter tillstånd av polismyndigheten. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om utförande och besiktning av skjutbana.?/quote?

?quote="Dewel"?
Det finns säkerligen mer att finna om detta. Någon kan tex ringa sin lokala licensmyndighet och höra vad de säger i frågan.?/quote?
Det var ansvarig chef för Örebros licensavdelning som informerade mig om att det endast gällde krutvapen och inte luftvapen, Soft Air Gun och paintballvapen.
Jag har även pratat med Rikspolisstyrelsen och dom säger samma sak.
Nu undrar ni varför jag fick den informationen. Jo, för till eldvapen kan man få skottlossningstillstånd och jag sökte ett sånt tillstånd för mitt luftgevär och vart nekad pga att man inget behövde. Jag begärde då skriftligt på att det var så och det fick jag.

Rosten
Hängiven

Post by Rosten » Tue May 24, 2005 11:49 pm

?quote="Klintan"?Rosten:

Från polisens hemsida:

Det fordras alltid tillstånd till luftvapen som inte är effektbegränsade, oavsett innehavarens ålder. Målskjutning äger vanligen rum på godkänd skjutbana. Naturligtvis får man inte skjuta var som helst. Vissa bestämmelser finns därför även i 3 kap. 6? ordningslagen (1993:1617).

Lite luddigt med "vanligen rum på godkänd.." men jag skulle tro att det blir bekymmer med en målskjutninglicens om grannen ringer polisen och klagar...?/quote?
Dom kan endast få dit dej på att det kan vara ett bristfälligt kulfång. Men om du har ett tillräckligt bra kulfång så är det okej. Vad ett tillräckligt säkert kulfång är törs jag inte svara på.

ErikS
Airgun Pro (light)

Post by ErikS » Wed May 25, 2005 12:31 pm

?quote?Det var ansvarig chef för Örebros licensavdelning som informerade mig om att det endast gällde krutvapen och inte luftvapen, Soft Air Gun och paintballvapen.
Jag har även pratat med Rikspolisstyrelsen och dom säger samma sak.
Nu undrar ni varför jag fick den informationen. Wink Jo, för till eldvapen kan man få skottlossningstillstånd och jag sökte ett sånt tillstånd för mitt luftgevär och vart nekad pga att man inget behövde. Jag begärde då skriftligt på att det var så och det fick jag.?/quote?

det var som f*n, då får jag dra tillbaka mitt påstående då
är inte ofta man blir glad över att man hade fel

lobba bly(nästan överallt!)/Erik
"All right, brain, you don't like me, and I don't like you, but let's just get me through this, and I can get back to killing you with beer."

Homer Simpson

John Doe

Post by John Doe » Wed May 25, 2005 4:26 pm

Idag talade jag med en licenshandläggare i lite förberedande syfte inför en kommande luftvapenansökan.

Dessvärre blev det som vanligt ett nedslående resultat..

De hade förvisso fått underrättelse om att någon typ av fallmålsskytte numera finns med på SJFs reportar men av SJF reglemente så framgår det dessvärre inte att luftvapen med obegränsad effekt är nödvändiga för att man ska kunna tävla.

Tvärtom så har SJF tydligen mixat ihop HFT med 'pröva på skytte' för ungdomar och av detta så har handläggaren dragit slutsatsen att man utmärkt väl kan tävla med effektbegränsade vapen på samma vilkor som övriga skyttar.

Att vara medlem i SJF ansågs därför inte som meriterande vid en ansökan om målskyttelicens för ett luftvapen med obegränsad effekt...

Att vissa län gör andra bedömningar kunde man som vanligt inte svara inför utan hänvisade till möjligheten att överklaga ett beslut som man inte var nöjd med.

Det hela känns som att man lär bränna sina 200 till ingen nytta...

_Axel_
Airgun Pro (Heavy)

Post by _Axel_ » Wed May 25, 2005 4:36 pm

Helt fantastiskt viken jävla kontrollstat Sverige är!! det är ju bara ett luftgevär! Måste vara genomtråkigt att vara myndighetsutövare i Sverige när dom har tid att komma på sånna lagar...

John Doe

Post by John Doe » Wed May 25, 2005 4:46 pm

Den här handläggaren var dock väldigt trevlig och helt införstådd med det dilemma som råder för landets luftvapenentusiaster.

Men ur hennes synvinkel så kände hon sig helt bunden att följa den praxis som hennes överordnaden har skapat varför problemet egenligen inte låg hos henne utan vidare upp i organisationen.

Hon föreslog att jag istället kunde ägna mej åt fallmålsskytte med 22LR då detta tydligen också är populärt och roligt..

Då skulle hon vara mer än glad för att skriva ut licenser till ändamålet...

_Axel_
Airgun Pro (Heavy)

Post by _Axel_ » Wed May 25, 2005 5:11 pm

Eller varför inte en Ruger mini30?

John Doe

Post by John Doe » Wed May 25, 2005 5:27 pm

Hehehehe...

Det hade ju varit kul förstås...

_Axel_
Airgun Pro (Heavy)

Post by _Axel_ » Wed May 25, 2005 5:54 pm

Det tråkiga är att polisen skapar bara fler Hillmans när dom beter sig på detta vis....

AndreasW
Airgun Pro (light)

Post by AndreasW » Wed May 25, 2005 7:20 pm

?quote="_Axel_"?Det tråkiga är att polisen skapar bara fler Hillmans när dom beter sig på detta vis....?/quote?

"Fri företagsamhet är bra för sverige.."

Skämt åsido så är det klart trist att de nu har hittat ett av de kryphål jag såg framför mig när SJF kom med sina "regler" för luftskyttet.

John Doe

Post by John Doe » Wed May 25, 2005 7:26 pm

Egentligen ska vi ändå inte klaga - att reglerna är olyckligt tillämpade spelar ju faktiskt ingen roll så länge ingen beivrar brott mot dem...

ErikS
Airgun Pro (light)

Post by ErikS » Wed May 25, 2005 7:34 pm

"frukta inte lagen, frukta domstolen!"

gammalt ryskt ordspråk

Lobba byråkrater!/Erik

Homer Simpson

_Axel_
Airgun Pro (Heavy)

Post by _Axel_ » Wed May 25, 2005 7:37 pm

?quote="AndreasW"??quote="_Axel_"?Det tråkiga är att polisen skapar bara fler Hillmans när dom beter sig på detta vis....?/quote?

"Fri företagsamhet är bra för sverige.."

Skämt åsido så är det klart trist att de nu har ?b?hittat ett av de kryphål jag såg framför mig när SJF kom med sina "regler" för luftskyttet. ?/b?:roll:?/quote?

Det var väl ganska självklart! Så luddig kan man inte var mot dessa antivapen fundamentalisterna.

Post Reply

Return to “Övrigt skytterelaterat, Luft”