Luftvapen licenser

Här kan man skriva om sådant som inte passar in under dom övriga rubrikerna men som ändå har med luft- vapen/ skytte att göra.
Post Reply
ogster
Airgun Pro (Heavy)

Re: Luftvapen licenser

Post by ogster » Fri Sep 11, 2009 10:03 am

Latest post of the previous page:

Knivsöder wrote:Tack för infot Öberg :oops:

Köper nog ett "20 skåp" på en gång, även om det kostar lite mer. Polarna skall ju få svettas lite för biran när de bär upp det till sjätte våningen :evil39
Blir alltid billigare att köpa stort på engång, själv så köpte jag ett litet först för att ganska snart inse att ett större behövdes.
När skåpet skulle upp i lägenheten så var det bara att ringa kompisen å locka med bakelser om han bar upp skiten, gick riktigt smidigt då lata (grova :shock: ) människor är arbetsskygga så han drog med sig en säckkärra :up

Sandstig
Airgun Pro (light)

Post by Sandstig » Fri Sep 11, 2009 10:14 am

ogster
När skåpet skulle upp i lägenheten så var det bara att ringa kompisen å locka med bakelser om han bar upp skiten
:doffe :yeah :evil39

Phonta
Airgun Pro (medium)

Post by Phonta » Sat Sep 12, 2009 10:59 am

Jag har varit ordförande i ett flertal skytteklubbar, varit instruktör m.m. Det finns även här en massa idiotiska "förståsigpåare" :sick

Tyvärr så är det inte alltid klubbarna följer de förskrifter och lagar som gäller. Det upp till verje klubb som har "sina" interna regler. lagarna kan dom inte ändra på, men dom kan ha egna " synpunkter" inom klubben. Ofta finns det även precis som i arbetslivet en massa "småpåvar" som gillar att styra och ställa .
Ett tips ! Stryk såna människor medhårs så spar du en massa energi och kraft :D
Fick jag bestämma så skulle inte "mitt Sverige" se ut som det gör.................

John Doe

Post by John Doe » Sat Sep 12, 2009 11:15 am

Visst är det så.

Även om en klubb arbetar för att det ska fungera på ett speciellt sätt, exempelvis enligt regelverket, så finns det alltid en oberäknerlighet då det i andra ändan finns någon udda person som beslutar enligt eget gottfinnande.

Ibland kan det också lika gott vara precis tvärtom, där handläggarna sköter sig men då klubbarna har en egen konstig praxis.

Ibland är det till sökandens fördel och ibland till dess nackdel.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Sat Sep 12, 2009 3:59 pm

Jo, sen är det till min nackdel att inte känna nån i klubbarna ens och att inte ha krutlicens så jag kan skylla på det och gå med så att säga.

Så jag har allt stackat mot mig, har man väl fått in en fot så låter det säkert annorlunda sen.
Image

Lasse
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Lasse » Sat Sep 12, 2009 7:22 pm

Silwer wrote: Så jag har allt stackat mot mig, har man väl fått in en fot så låter det säkert annorlunda sen.
Va fasen Silwer, sök medlemskap i Falun nu. Så har du en licens till nästa säsong :up

Prata i alla fall med gubbarna i Falun om hur du skall gå till väga.

Sedan så ser du till att komma på tävlingarna nästa år :evil39
Ordförande i Onsala Luftgevärsklubb
Grenledare i Field Target för SvSF

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Sat Sep 12, 2009 7:27 pm

Jo, det är ju närmare mig iaf, får kolla upp det.

Får jag bara ordning på allt med licenser och även utrustning så bangar jag inte en träff för att skjuta, antar att de an gälla mina kompanjoner med så att säga.
Image

scratch
Airgun Pro (light)

Post by scratch » Sat Sep 12, 2009 8:50 pm

Silwer
Man kan komma på tävlingarna även om man inte kör med licensbössor. EN FWB300 kan lätt skjuta så bra att den spöar det mesta ändå, så länge det inte är skit bakom spakarna ;)

Pierre
Intresserad

Post by Pierre » Sat Sep 12, 2009 9:06 pm

scratch wrote:Silwer
Man kan komma på tävlingarna även om man inte kör med licensbössor. EN FWB300 kan lätt skjuta så bra att den spöar det mesta ändå, så länge det inte är skit bakom spakarna ;)
Min spöade Scratch ;)

John Doe

Post by John Doe » Sat Sep 12, 2009 9:13 pm

Inte konstigt, hans mål faller ju inte när han träffar dem...

:doffe

scratch
Airgun Pro (light)

Post by scratch » Sat Sep 12, 2009 10:59 pm

Pierre
Jag tolkar din kommentar som om att din vinst över mig måste vara viktig och betyda mycket för dig. Vad kul! :D :up

Johnny
Nja det vart ett mål som iallafall jag vet var lite trilsket, man var tvungen att träffa mitt på killzonen för att aset skulle gå ned, jag vet att jag sköt och träffade killzonen lite på sidan och då föll den inte. Vet även andra som hade samma problem. Skall man skjuta med 10J så får inte fallmålen luta framåt som detta gjorde för då krävs det extra kraft att välta upp och ned målet. Dock så verkar 9J räcka för att fälla ut till 45m om målet står oki och inte har några andra mekaniska problem.

Mikael
Airgun Pro (light)

Post by Mikael » Mon Nov 09, 2009 1:53 pm

Silwer

Läs punkt 9 (längs ner) i denna

http://www.jagareforbundet.se/PageFiles ... 092012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du skulle gå med i en jaktskytteförening som är anslutna till SJF o åka dit någon gång o skjuta med lånevapen så bör du bara kunna ange att du har medlemskapet i en förening till anslutet SJF.

Lars Björk skrev dessa stadgar i visst samråd med Claes Johansson för att deras medlemmar ska kunna få ut målskyttelicens på luftgevär att träna med.

Det finns inget som hindrar att man skjuter luftgevär på 50m viltmålsbanan. Lite annan framförhållning på löpfiguren bara. Håll fram i trynet på grisen bara.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Mon Nov 09, 2009 1:56 pm

Jo det finns några föreningar för det ändamålet med här ute.

Får kolla det.
Image

Ulf
Airgun Pro (light)

Post by Ulf » Tue Nov 24, 2009 8:19 pm

Här hittade jag nåt som jag inte visste...
Att SoftAir räknas lika med luftvapen i övrigt, i lagens ögon

http://www.polisen.se/Norrbotten/Lagar- ... t-Air-Gun/" onclick="window.open(this.href);return false;
-==:<< PITEÅ LUFTVAPEN KLUBB >>:=-

§§-= NOR-LYX SBS 6x2 =-§§

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Tue Nov 24, 2009 8:39 pm

Fånigt anser jag, de borde särskiljas då de försöker replikera riktiga vapen så gott det går, det är en spelgren helt enkelt inget annat, det inebär att de i förlängningen kan påstå att man skjuter luftvapen på varandra, vilket ju inte är helt sant.
Tråkigt att höra.
Image

Post Reply

Return to “Övrigt skytterelaterat, Luft”