Luftvapen licenser

Här kan man skriva om sådant som inte passar in under dom övriga rubrikerna men som ändå har med luft- vapen/ skytte att göra.
Post Reply
Ola
Airgun Pro (Heavy)

Post by Ola » Thu Feb 15, 2007 5:22 pm

Latest post of the previous page:

Hehe det finns faktist en hel del komik över landets handläggare och deras blandade kuskaper och lagtolkningar.
Mvh Ola
Fx-Monsoon 5,5mm
Röhm Twinmaster 4,5mm
Crosman 2240 5,5mm
Stavsjö cal:90

Johnny (Jobb)
Intresserad

Post by Johnny (Jobb) » Thu Feb 15, 2007 5:56 pm

Det är väldigt viktigt att det står rätt på licensen, se till o få med "halvautomat" för att undvika eventuella framtida problem.

Det ska inte stå "repeter" på en semi, det kan bli problem om saken blir dragen till sin spets vid exempelvis en kontroll..

Ulf
Airgun Pro (light)

Re: Luftvapen licenser

Post by Ulf » Thu Feb 22, 2007 6:15 pm

?quote="Johnny"?Den här handläggaren var dock väldigt trevlig och helt införstådd med det dilemma som råder för landets luftvapenentusiaster.

Men ur hennes synvinkel så kände hon sig helt bunden att följa den praxis som hennes överordnaden har skapat varför problemet egenligen inte låg hos henne utan vidare upp i organisationen.

Hon föreslog att jag istället kunde ägna mej åt fallmålsskytte med 22LR då detta tydligen också är populärt och roligt..

Då skulle hon vara mer än glad för att skriva ut licenser till ändamålet...?/quote?

Ungefär samma svar fick jag idag när jag ringde lokala polismyndigheten.
Vad den trevliga damen föreslog, var att enklaste vägen till licensbelagt luftgevär skulle vara här i Pite :
--> jägarexamen --> skyddsjaktlicens --> bössa 5,5 + räfflad pipa .

Vad beträffar övandet på egna tomten, så lät det som att (med skyddsjaktlicens) skulle det vara svårt för en ev. elak granne att gorma....
hur kan grannen veta vad jag har sikte.....plinklådan på stativet, eller
skeppsråttan i rishögen framför.....
*sistnämnda viss egen tolkning av samtalet*

summarium : hennes rekommendationer var som sagt jägarexamina i botten. resten var en smal sak.

Blackpowder Sweden
Nyfiken

Post by Blackpowder Sweden » Thu Mar 15, 2007 2:04 pm

I tisdags kom min Målskjutningslicens på mitt FX2000SDL

Ola
Airgun Pro (Heavy)

Post by Ola » Thu Mar 15, 2007 3:43 pm

Grattis
Mvh Ola
Fx-Monsoon 5,5mm
Röhm Twinmaster 4,5mm
Crosman 2240 5,5mm
Stavsjö cal:90

Elvis
Senior Airgun Pro

Post by Elvis » Thu Mar 15, 2007 4:54 pm

?quote="Blackpowder Sweden"?I tisdags kom min Målskjutningslicens på mitt FX2000SDL ?/quote?
Man gratulerar!!!
Och var ligger "orten" Sweden i vårt land, så att andra vet att man kan få
licens där?
Riktiga Män Väger 3-siffrigt.... -Obeväpnade!!!

Air Arms EV2 MkIII
FX Gladi8or .22 (Fullt Flås)
FX Independence .25
FWB 300s Match .177 (Under service)
FWB 300s Universal .177 (10J) (3st Guld...)
FWB C60 (Under ombyggnad)
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

En jäkel på att ta guld med en FWB 300U...

Blackpowder Sweden
Nyfiken

Post by Blackpowder Sweden » Tue Mar 20, 2007 10:46 am

Jag är anonym än så länge...
Bössan är hos Vildmarkcity för lagning av punktering ...och byte av dysor
Har haft den i 3-4år minst.. i licenfritt 10J utförande.

Nyken
Intresserad

Post by Nyken » Wed Mar 21, 2007 4:03 pm

I dag kom min jakt licens på monsoonen
Fx ultimate.
sports match Gc2 Nr252 .
Fx Monsoon .

Elvis
Senior Airgun Pro

Post by Elvis » Wed Mar 21, 2007 4:32 pm

Man får gratulera!!!

Air Arms EV2 MkIII
FX Independence .25
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

Joe
Intresserad

Post by Joe » Wed Mar 21, 2007 7:42 pm

Man får gratulera!

Men får man fråga hur du skrev licensen? Jag tänker på om du skrev flerskotts och om du skrev att den är halvauto. Det är ju klart intressanta detaljer eftersom du fick jaktlicens på den. För övrigt undrar man ju vidare om du fått JAKT-licens eller skyddsjaktlicens och/eller några villkor?
Typhoon med Tasco 6-24x42 MD (Jävvlarr va sköjj den är!)

John Doe

Post by John Doe » Wed Mar 21, 2007 7:56 pm

Det brukar väl bara stå "Jakt" på vapen med licens för just jakt....?

Tänk också på att halvauto bara får ha 2+1 skott vid skyddsjakt på fågel samt att du måste ha löst jaktkort.

Om du bedriver skyddjakt efter andra djur än fåglar, exempelvis råttor, så får du ha hela 5+1 diaboler i vapnet.

Antalet skott i magasinet regleras i NFS 2002:18 ?11

Joe
Intresserad

Post by Joe » Wed Mar 21, 2007 10:44 pm

Jag håller med dig om det mesta Johnny. Därav min fråga.

På min egen licens står det dock i klartext "Skyddsjakt" och i villkoren står att särskild hänsyn ska tas till NVVs paragrafer ?? 19 och 20. Själv kan jag tycka att det är onödigt eftersom "Jakt" i kombination med att det på licensen framgår att det är ett luftgevär innebär ju per automatik att det endast är fråga om skyddsjakt och att det är nämnda paragrafer som reglerar denna.

Dock är jag inte den som klagar för samma licenshandläggare påpekade att eftersom den är för "Skyddsjakt" och inte "Jakt" belastar den heller inte jaktvapengarderoben!

Ang halvauto och magasin håller jag med dig om regelverket och det är därför det vore intressant att veta vad det faktiskt står på Nykens licens,
Typhoon med Tasco 6-24x42 MD (Jävvlarr va sköjj den är!)

John Doe

Post by John Doe » Wed Mar 21, 2007 11:49 pm

Jag har hört fler som har fått skyddsjakt istället för jakt som ändamål.

Det hela känns dock ganska udda då man får bedriva skyddsjakt även med andra vapen, exempelvis 22 LR - som då bara är skrivna med ändamål jakt, ej skyddsjakt.

Vi kan också se likheter med målskyttevapen som kan ha ändamål avlivning men där särskiljer man ju tydligt ett undantag för vapentypen då flerskottspistoler normalt aldrig annars används för jakt i Sverige.

Luftvapen däremot är ju fullt lagliga för vanlig jakt om de bara klarar prestandakraven och dessa vapen är ju därmed inte undantag på samma sätt som flerskottspistolen.

En flerskottspistol på avlivning belastar ju inte heller vapengarderoben i form av att vara ett jaktvapen.

Att skriva ändamål skyddsjakt istället för jakt och hänvisa till NVV för ett luftvapen är ju egentligen lika absurt som att att skriva jakt klass II i ändamål för en .223 o sedan hänvisa till de paragrafer hos NVV som reglerar prestandakraven för kulgevär.

På sista raden så ankommer det ju ändå varje vapenägare att på eget ansvar bruka sitt vapen inom de ramar av regelverk som gäller utan att licenshandläggarna behöver printa en kortfattad manual om saken på baksidan av licenserna.

Nyken
Intresserad

Post by Nyken » Thu Mar 22, 2007 7:17 am

Jag sökte en ren jakt licens på flerskotts vapen, en öppen sådan.
skyddsjakt finns inte sa dom
Sen skickade jag med papper som visade att jag har skyddsjakts uppdrag
Fx ultimate.
sports match Gc2 Nr252 .
Fx Monsoon .

Lennart
Entusiast

Post by Lennart » Tue May 15, 2007 4:49 pm

Jägarexamen behövs nog ej för de som har jaktvapen tidigare. En gammal älgjägare kan nog köpa ett nytt älgvapen utan att ta jägarexamen. Så har det varit och jag hoppas att det fortfarande är så.

Pumpa

Post by Pumpa » Fri May 18, 2007 1:56 pm

Man blir grinfärdig av alla bestämmare (avlönade på våra skattepengar som borde gå till vård, skola och vägar) som slår en på fingrarna hela tiden. Har man sen når form av verksamhet så blir det sju resor värre. Glasskiosker och luftgevär verkar vara rena skräcken för makthavarna

Benji

Post by Benji » Mon May 28, 2007 8:52 pm

Är det så otroligt farligt om man går ut i skogen där nästan ingen går o håller uppkik för folk. O bara ställer sig o skjuter lite på en måltavla ? .

Om nu folket ser att man skjuter, vad ska dom göra? ringa polisen, då har man redan hunnit gå iväg.
Ringde polisen och frågade om detta är förbjudet, om jag nu skulle göra såhär. Då skrattade hon lite smått o sa , ja luftgevär är väl inte direkt olagligt dom skadar väl inte.

Inte för att jag gör detta, men seriöst . Käns så löjligt med alla dessa regler, luftvapen är inte direkt ett riktigt gevär.

dalle
Hängiven

Post by dalle » Mon May 28, 2007 9:01 pm

Ursäkta, hoppar in med en fråga..

Vad gäller på industriområden, får man skjuta där om man innehar målskyttelicens samt markägarens tillåtelse? Eller är det BARA på bana som gäller med den licensen?

Larsson
Airgun Pro (medium)

Post by Larsson » Mon May 28, 2007 9:09 pm

?quote="Benji"?Är det så otroligt farligt om man går ut i skogen där nästan ingen går o håller uppkik för folk. O bara ställer sig o skjuter lite på en måltavla ? .

Om nu folket ser att man skjuter, vad ska dom göra? ringa polisen, då har man redan hunnit gå iväg.
Ringde polisen och frågade om detta är förbjudet, om jag nu skulle göra såhär. Då skrattade hon lite smått o sa , ja luftgevär är väl inte direkt olagligt dom skadar väl inte.

Inte för att jag gör detta, men seriöst . Käns så löjligt med alla dessa regler, luftvapen är inte direkt ett riktigt gevär.?/quote?
Håller verkligen med.
Jag har i och för sig inget fullfarts-PCP, men jag brukar bara traska ut en bit i skogen och sätta igång. Antingen det eller i källaren.
Don't push it. Don't push it or I'll give you a war you won't believe. Let it go.

Air Arms • Weihrauch • Baikal • VFC • KJW

John Doe

Post by John Doe » Mon May 28, 2007 10:01 pm

?quote?
Vad gäller på industriområden, får man skjuta där om man innehar målskyttelicens samt markägarens tillåtelse? Eller är det BARA på bana som gäller med den licensen?
?/quote?

Lagen säger "på därför avsedd plats" så detta blir dessvärre en tolkningsfråga.

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Fri Jul 27, 2007 11:39 pm

Måste säga att handläggarna i örebro har börjat chocka...

Lämnade in en licensansökan igår på en luftbössa med målskyttelicens, idag ringde dom å påpekade att jag glömt fylla i en rad så hon skrev i den å säger sedan: Vad bra då skriver jag ut licensen med engång

Blev så förvånad att jag bra fick fram ett tack,efter vi lagt på så kom jag på att jag hade ju kunnat åka in å hämtat den efter jobbet...

Så nu får man snällt vänta på brevbäraren

Elvis
Senior Airgun Pro

Post by Elvis » Sat Jul 28, 2007 12:07 am

Trevlig handläggare!!!

Klantigt gjort av dig!!!

Air Arms EV2 MkIII
FX Independence .25
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

Peter
Airgun Pro (Heavy)

Post by Peter » Thu Aug 16, 2007 12:03 pm

hej hej , låt säga att jag skaffar ett gevär med effekt på över 10j som är äldre än 92 eller 91 vilket det nu är. och om jag söker licens för detta vapnet och får avslag. vad händer då, kräver dom att jag skall lämna geväret till polisen då eller???

Mvh...

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Thu Aug 16, 2007 12:24 pm

Sök en öppen licens

Peter
Airgun Pro (Heavy)

Post by Peter » Thu Aug 16, 2007 12:34 pm

?quote="ogster"?Sök en öppen licens ?/quote?

ok , tack ska kolla upp det...

dalle
Hängiven

Post by dalle » Tue Aug 28, 2007 8:26 pm

OM man nu hittar en skytteklubb som man blir medlem i och som är villiga med intyg till ansökan om målskyttelicens, vad krävs då av den klubben? Kommer det ut en besiktningsman till banan eller?

Enligt reglerna så ska det ju vara en klubb som har skytte med PCP 10J+ på programmet. Om jag är enda PCP skytt i klubben men utan licens för 10J+ så blir det väl svårt?

Blev lite rörigt de här, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

John Doe

Post by John Doe » Tue Aug 28, 2007 8:45 pm

Alltså om klubben verkligen behöver tävla i aktuell tävlingsgren varierar ifrån län till län.

I vissa län räcker det med att klubben har en bana som är lämplig för dej att använda snarare än en klubb som specifikt tävlar HFT.

Antalet skyttar är dock ointressant, finns grenen med i klubbens programförklaring så är detta intygsgrundande i sak - en man kan så att säga tävla mot sig själv utan problem.

dalle
Hängiven

Post by dalle » Tue Aug 28, 2007 9:00 pm

?quote="Johnny"?

Antalet skyttar är dock ointressant, finns grenen med i klubbens programförklaring så är detta intygsgrundande i sak - en man kan så att säga tävla mot sig själv utan problem.?/quote?

Ok, men klubben kan väl inte ha PCP 10J+ i sitt program om de inte har någon skytt som innehar licens för 10J+?

Elvis
Senior Airgun Pro

Post by Elvis » Tue Aug 28, 2007 9:10 pm

Varför inte?
Bara för att man har en gren på sitt program, betyder inte det att man MÅSTE
ha deltagare i den grenen för tillfället.

Air Arms EV2 MkIII
FX Independence .25
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

John Doe

Post by John Doe » Tue Aug 28, 2007 10:47 pm

?quote?
klubben kan väl inte ha PCP 10J+ i sitt program om de inte har någon skytt som innehar licens för 10J+?
?/quote?

Det finns inga formella hinder för detta.

Man kan ju exempelvis ha haft en omfattande tävlingssektion i den här grenen tidigare men just denna säsong så har man inga tävlande på grund av sjukdom, studier på annan ort, avflyttning etc....

dalle
Hängiven

Post by dalle » Wed Aug 29, 2007 7:07 am

Ok, det låter utmärkt!
Tack grabbar!

Post Reply

Return to “Övrigt skytterelaterat, Luft”