Luftvapen licenser

Här kan man skriva om sådant som inte passar in under dom övriga rubrikerna men som ändå har med luft- vapen/ skytte att göra.
ogster
Airgun Pro (Heavy)

Re: Frågor om licens på luftvapen

Post by ogster » Wed Sep 09, 2009 8:33 pm

Latest post of the previous page:

Jag har 4st luftbössor på licens, alla är i cal .22, 3st på målskytte, 1st på skyddsjakt.
Av dessa är 3st pcp, 2st av dessa hör till samma tävlingsgren men även den 3:e tävlas det med ibland. 4:e bössan är stark som ett pcp men drivs av en fjäder.

Enkelt va? :ubbloco

(Funderar även på att skaffa en till på licens, ska bara övertala mig själv att jag behöver en till bössa)

John Doe

Post by John Doe » Wed Sep 09, 2009 8:35 pm

Som sagt, olika praxis hos olika distrikt...

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Sep 09, 2009 8:41 pm

Vääääääääääääääldigt olika tom, klubbverksamhet hos en lokal klubb fodras ofta, och då menar jag en klubb som just använder hög effekts luftbössor, gissa hur många de är i Sverige och hur stor chans det är att man bor "lokalt" til någon av dem.

Sen kan du dra upp din licens för den värsta elefantkrutbössa och det skiter de i, du får avslag helt enkelt för en 11J luftbössa, men ge inte upp innan du försökt.
Image

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Wed Sep 09, 2009 8:45 pm

Silwer wrote:Vääääääääääääääldigt olika tom, klubbverksamhet hos en lokal klubb fodras ofta, och då menar jag en klubb som just använder hög effekts luftbössor, gissa hur många de är i Sverige och hur stor chans det är att man bor "lokalt" til någon av dem.
.

Enda kravet är ju att du ska ha varit med i en klubb som har vapensorten på programmet, att bo lokalt till dom är inget måste.
Jag är med i falun å det är ju knappast granngårds, skulle ha gått med i laxå också men lyckades slarva bort inbetalningskortet :oops:

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Sep 09, 2009 9:38 pm

Här säger de "lokalt" fast jag har lust att försöka med nån längre ifrån.

Vet dock inet om tex. Onsala mfl tar medlemar som kanske aldrig ens kommer dyka upp hos dem, man måste ju varit medlem i 6 månader med.
Image

Ulf
Airgun Pro (light)

Re: Luftvapen licenser

Post by Ulf » Wed Sep 09, 2009 10:19 pm

Grattis RoLig :up

Klippa vet jag väl inte :oops: Snarare envis och forskande :mrgreen:
(Och nästan lika ödmjuk som Elvis :evil39 ....men bara nästan)

Men jobbar för att vi ska få ett bra samarbete med handläggningsmyndigheter över hela riket, att vi får ett förfarande som är lika för alla distrikt, ärenden behandlas lika oavsett.

RoLigs lic innebär vår 5:e i klubben, samt den 1:a utanför "hemdistriktet".
5 olika licensansökningar , alla med olika förutsättningar.
Blir lite av "gränssättningar" .
Allt snack jag hört tidigare om besvär att söka lic på flera vapen i exv samma kaliber och drivkälla , är numera skröna.
Lämnade själv in min 3:e lic-sök på samma kaliber & drivkälla , och det lät helt ok vid inlämnandet.
Visst , inga rop innan man är över ån.
Men godkänns även denna , så har vi täckt upp alla eventualiteter , utom en, som i nuläget inte är aktuellt.

Hittills så har det funkat ypperligt i kommunikationerna i 2 distrikt , med raka puckar, ärlighet & enkelhet.
Klara papper och inbjuda till samarbete. Inte svårare än så.
-==:<< PITEÅ LUFTVAPEN KLUBB >>:=-

§§-= NOR-LYX SBS 6x2 =-§§

John Doe

Post by John Doe » Wed Sep 09, 2009 10:37 pm

Skönt o höra att ni bor i ett bra distrikt.

:D

Ulf
Airgun Pro (light)

Post by Ulf » Wed Sep 09, 2009 10:47 pm

Johnny wrote:Skönt o höra att ni bor i ett bra distrikt.

:D
Luleå - personalen erbjuder att vara behjälpliga till kollegor i hela Sverige.
Lagen gäller lika över hela landet.
Inget konstigt alls.

Strävan är att alla distrikt är bra.

Onsala har jobbat hårt för att skapa en god relation med Göteborgs & Helsingborgs distrikten.

Vi kör från varsin landsända ;)

Ulf
Airgun Pro (light)

Post by Ulf » Wed Sep 09, 2009 11:06 pm

Silwer wrote:Vääääääääääääääldigt olika tom, klubbverksamhet hos en lokal klubb fodras ofta, och då menar jag en klubb som just använder hög effekts luftbössor, gissa hur många de är i Sverige och hur stor chans det är att man bor "lokalt" til någon av dem.

Sen kan du dra upp din licens för den värsta elefantkrutbössa och det skiter de i, du får avslag helt enkelt för en 11J luftbössa, men ge inte upp innan du försökt.
Målskytte med Fallmålsskytte/Jaktstig är det primärt viktiga.Oavsett max 10J eller + hur många J som helst.

10 metersinomhusskytte bedriver inte detta, vilket flera jaktklubbar roar sej med under vintern här uppe iaf.

Nya regler medför att från i våras , kan inte "vanlig" jaktklubb utfärda Föreningsintyg för luftvapen, såvida man inte bevisligen idkar samma utövande som tex vi gör.

Visst , dräller av licenser som anger "Målskytte" utfärdade årtionden tillbaka , de kvarstår förstås, utfärdade av vilka älgjaktlag/hagelföreningar etc som helst , men som handläggarna säger : NU är NU , då var då. Om ni fattar....

Denna info bla, fick jag på mitt möte i Luleå av personalen.
Ävenså ang antal målskyttelic.vapen : förut 8 utan större mankemang med motiv, numera
från första vapnet : motivation. Över 8 särskild prövning. Oavsett krut eller luft.

Summarium till Silwer :
Man lanserar inte en klubb som högeffektsluftvapenförening. Det är ändamålet som avgör.
Tavelskytte 10 m har inget behov av +10J.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Sep 09, 2009 11:10 pm

Nej de nekar en medlamskap liksom krutskyttar för målskytte.

SÅ vad gör jag?
Image

Öberg
Intresserad

Post by Öberg » Wed Sep 09, 2009 11:11 pm

Jag helt sonika traskade in till min licenshandläggre och sa att jag vill ha detta luftgeväret på licens då det är så dyrt och smäller så mycket att öva med studsaren.

Ok sade hon och så vart den saken biff!

Ulf
Airgun Pro (light)

Post by Ulf » Wed Sep 09, 2009 11:18 pm

Silwer

Fråga utanför ditt distrikt ? Inget säger ATT du måste bo i den kommun/län där du är medlem .
Skrivs ju ovan om RoLig tex, annat län där.

Öberg

Ja vad säger man ...? Om detta skedde före april/maj i år, så gjorde hon väl inget tjänstefel ?

Grattis i vilket fall :D

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Sep 09, 2009 11:36 pm

De säger att ag måste vara medlem i en "lokal" förening i 6 månader för ändamålet, men det går inte.

Det finns inga såna föreningar här inom mitt län ens.
Image

John Doe

Post by John Doe » Wed Sep 09, 2009 11:50 pm

Ge henne bara protokoll ifrån en medlemsträff i veckan under det senaste året med ditt namn uppskrivet som närvarande så kan de ju väga detta mot avståndet o se vad som är mest relevant.

Inget säger ju att man måste vara fysiskt närvarande för att vara närvarande på ett medlemsmöte...

:evil39

Lasse
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Lasse » Wed Sep 09, 2009 11:54 pm

Silwer wrote: Vet dock inet om tex. Onsala mfl tar medlemar som kanske aldrig ens kommer dyka upp hos dem, man måste ju varit medlem i 6 månader med.
Vi i Onsala tar in medlemmar från hela Sverige. Men om dom/du inte är aktiv i klubben, så kan vi inte utfärda ett föreningsintyg. Sorry :(
Ordförande i Onsala Luftgevärsklubb
Grenledare i Field Target för SvSF

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Wed Sep 09, 2009 11:56 pm

Förstod nästan det och det är det som är mitt problem, inget intyg ingen licens.
Image

John Doe

Post by John Doe » Thu Sep 10, 2009 12:14 am

Notera som sagt att aktiv inte behöver vara fysiskt närvarande, i princip....

Patrick
Entusiast

Post by Patrick » Thu Sep 10, 2009 12:20 am

Silwer wrote:Förstod nästan det och det är det som är mitt problem, inget intyg ingen licens.
Men det kan väl vara värt att åka ner till svea rikes framsida några gånger och träffa oss i Onsala så att du kan anses som aktiv och då få ut intyg, eller?
Mvh Patrick

Diana 54 Airking .22 35J på licens, Cyclone .177 10J

Sandstig
Airgun Pro (light)

Post by Sandstig » Thu Sep 10, 2009 7:55 am

Ja det tycker jag med, kom ner till framsidan och umgås med härliga grabbar från götet :)

John Doe

Post by John Doe » Thu Sep 10, 2009 7:56 am

Dessutom så får ni träffa Sandstig...

:P

Knivsöder
Entusiast

Post by Knivsöder » Thu Sep 10, 2009 8:26 am

Johnny wrote:Som Erik skriver så gäller 8 stycken enhandsvapen (pistoler & revolvrar) samt 10 stycken gevär.

Kvalificerat behov kräver en hel del, jag läste i en av SVFs tidningar där Ragnar Skanåker himself gnällde över krångel med licenser då han ville ha fler än 8 tävlingspistoler.

Man hade tydligen dividerat fram o tillbaka med om huruvida hans tävlingsmeriter skulle betraktas som tillräckligt kvalificerande eller inte...

:shock:

Maxpoängen för förvaring i ett vanligt SS-3492 vapenskåp är 20 poäng, alltså 20 gevär, 10 revolvrar eller 5 helautovapen. Bortom detta gäller Grade-3, larm etc..

Generellt sett vid tävlingsvapen, bortsett den naturliga problemen med just luftvapen, så brukar 3 stycken vapen gå väldigt enkelt - ett för träning, ett för tävling och ett under utveckling. Tävlar man i någon annan gren så är ytterligare 3 vapen inga problem enligt ovan. Normalt anses man kunna vara tillräckligt engagerad för 3 stycken grenar vilket ger 9 vapen totalt - inom ramen för 10 vapen ovan.

Man har alltså en reservlicens om man skulle kunna visa speciellt behov för ett vapen nummer 4 i någon speciell gren.

En gren brukar inte vara något problem att motivera, två är svårare och tre grenar kräver sannolikt en hel del dokumentation och argumentation.
Enklast är helt klart att gå via en handlare. Eller alternativt ta in ett licensfritt vapen och sedan söka licens på det när det är hemma och ta upp det i fart själv.
Så gjorde jag med mitt BSA.

Tack Johnny och ni andra för all information.

Pratade med instruktören i skjutklubben som skriver på rekommendationerna för licens. Enligt honom så kostar en krutvapen 3 poäng, och nitton poäng är normalt max.

Vad gäller pistol så rekommenderar han att man köper en som man kan byta växelsats på. Växelsatsen kostar "bara" 1 poäng. På så sätt kan man få två kalibrar, exempelvis .22 och .32 för bara 4 poäng istället för att slösa 6 poäng för två vapen.
Jag är själv inte intresserad av .22, men det är ju mer eller mindre ett tvång om man vill skjuta krutpistol…! I mitt simpla tycke så räcker luftpistolen gott och väl vad gäller finkalibrigt. Den fungerar bra hemma i källaren 365/24, till skillnad mot en .22 krut som nog skulle skrämma slag på tanterna i huset (47 lägenheter och en genomsnittsålder på drygt 70!).

Så det är ett SS-3492 vapenskåp godkännt för 20 vapen som gäller. Fan va glada polarna blir när man bjuder hem dem på bira :toast , och sen ber dem hjälpa till och bära upp en sådan kloss till sjätte våningen!
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Post by Erik » Thu Sep 10, 2009 8:47 am

Knivsöder wrote:Så det är ett SS-3492 vapenskåp godkännt för 20 vapen som gäller
Det behöver inte vara godkänt för 20 vapen. Det vanligaste vapenskåpen rymmer ca 6 gevär och lite ammo (men det kanske Du redan vet)
Knivsöder wrote:Fan va glada polarna blir när man bjuder hem dem på bira , och sen ber dem hjälpa till och bära upp en sådan kloss till sjätte våningen!
Bra idé - Själv drog jag skåpet på en pirra med däck utan luft - RIKTIGT jobbig......

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Sep 10, 2009 11:16 am

Usch, va synd det är om mig egentligen :cry: :cry:
Image

Ulf
Airgun Pro (light)

Post by Ulf » Thu Sep 10, 2009 12:17 pm

Silwer

Om det är tji att få vara med i dina närliggande klubbar , fråga i grannlänen ?
Förgubbning i jakt/skytteklubbar (krut) är ett mycket känt fenomen , åtminstone här uppe.
Det enda som figurerar och är av värde för dem är älgjakt , tyvärr , och mycket trångsynt.
Vill man som vi , satsa på ungdomar, som i sej är presumtiva jägare ?, så vill man inte vara behjälplig.
Hur vansinnigt som helst.

Men skit i dem , låt dom hållas på sina utdöende skjutbanor, starta nåt eget.

Så fick det bli här.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Sep 10, 2009 12:38 pm

Jo jag har hört runt hos de lokala målskytteföreningarna och det är inte av intresse då man inte kommer vara aktiv krutskytt så att säga, och det var väldigt misstänkligörande när man förklarade varför som om man vore nån slags ligist för att man vill ha licens på luftvapen.

Men men, det kanske löser sig en dag.
Image

Elvis
Senior Airgun Pro

Post by Elvis » Thu Sep 10, 2009 3:30 pm

Silwer wrote:Jo jag har hört runt hos de lokala målskytteföreningarna och det är inte av intresse
Har du vid dina förfrågningar varit ditt vanliga snälla jag, eller var du pigg och utvilad? ;) :mrgreen:

:hug
Riktiga Män Väger 3-siffrigt.... -Obeväpnade!!!

Air Arms EV2 MkIII
FX Gladi8or .22 (Fullt Flås)
FX Independence .25
FWB 300s Match .177 (Under service)
FWB 300s Universal .177 (10J) (3st Guld...)
FWB C60 (Under ombyggnad)
Diana 52 .22 (02/88)
Crosman 2240

En jäkel på att ta guld med en FWB 300U...

Öberg
Intresserad

Post by Öberg » Thu Sep 10, 2009 4:51 pm

Knivsöder wrote:
Johnny wrote:Som Erik skriver så gäller 8 stycken enhandsvapen (pistoler & revolvrar) samt 10 stycken gevär.

Kvalificerat behov kräver en hel del, jag läste i en av SVFs tidningar där Ragnar Skanåker himself gnällde över krångel med licenser då han ville ha fler än 8 tävlingspistoler.

Man hade tydligen dividerat fram o tillbaka med om huruvida hans tävlingsmeriter skulle betraktas som tillräckligt kvalificerande eller inte...

:shock:

Maxpoängen för förvaring i ett vanligt SS-3492 vapenskåp är 20 poäng, alltså 20 gevär, 10 revolvrar eller 5 helautovapen. Bortom detta gäller Grade-3, larm etc..

Generellt sett vid tävlingsvapen, bortsett den naturliga problemen med just luftvapen, så brukar 3 stycken vapen gå väldigt enkelt - ett för träning, ett för tävling och ett under utveckling. Tävlar man i någon annan gren så är ytterligare 3 vapen inga problem enligt ovan. Normalt anses man kunna vara tillräckligt engagerad för 3 stycken grenar vilket ger 9 vapen totalt - inom ramen för 10 vapen ovan.

Man har alltså en reservlicens om man skulle kunna visa speciellt behov för ett vapen nummer 4 i någon speciell gren.

En gren brukar inte vara något problem att motivera, två är svårare och tre grenar kräver sannolikt en hel del dokumentation och argumentation.
Enklast är helt klart att gå via en handlare. Eller alternativt ta in ett licensfritt vapen och sedan söka licens på det när det är hemma och ta upp det i fart själv.
Så gjorde jag med mitt BSA.

Tack Johnny och ni andra för all information.

Pratade med instruktören i skjutklubben som skriver på rekommendationerna för licens. Enligt honom så kostar en krutvapen 3 poäng, och nitton poäng är normalt max.

Vad gäller pistol så rekommenderar han att man köper en som man kan byta växelsats på. Växelsatsen kostar "bara" 1 poäng. På så sätt kan man få två kalibrar, exempelvis .22 och .32 för bara 4 poäng istället för att slösa 6 poäng för två vapen.
Jag är själv inte intresserad av .22, men det är ju mer eller mindre ett tvång om man vill skjuta krutpistol…! I mitt simpla tycke så räcker luftpistolen gott och väl vad gäller finkalibrigt. Den fungerar bra hemma i källaren 365/24, till skillnad mot en .22 krut som nog skulle skrämma slag på tanterna i huset (47 lägenheter och en genomsnittsålder på drygt 70!).

Så det är ett SS-3492 vapenskåp godkännt för 20 vapen som gäller. Fan va glada polarna blir när man bjuder hem dem på bira :toast , och sen ber dem hjälpa till och bära upp en sådan kloss till sjätte våningen!
Han har fel! Det är 20p som gäller och gevär är 1p handeldvapen 2p. Vid förvaring av mer än 20p krävs ett skåp som är klassat högre! Vi råkade ut för detta dilemma när vi skulle flytta förvaringen på våra klubbpistoler.
Det är jag bergsäker på och har jag fel så skall jag gladeligen be om ursäkt 8-)
Är själv skjutintruktör i en pistolförening. :mrgreen:
Last edited by Öberg on Thu Sep 10, 2009 4:59 pm, edited 2 times in total.

Silwer
Airgun Pro (Heavy)

Post by Silwer » Thu Sep 10, 2009 4:58 pm

Elvis wrote:
Silwer wrote:Jo jag har hört runt hos de lokala målskytteföreningarna och det är inte av intresse
Har du vid dina förfrågningar varit ditt vanliga snälla jag, eller var du pigg och utvilad? ;) :mrgreen:

:hug
Tja, jag bara frågade rakt av om ev. medlemskap och möjlighet till att få intyg utskrivet, men de är inte intresserade av icke krutskyttar och de är inte direkt utan medlemar så de behöver inget stöd på det sättet heller.

När det gäller 10m skyttarna så är det samma sak, inget skjutande med 10m bössa inget medlemskap.
Image

John Doe

Post by John Doe » Thu Sep 10, 2009 8:56 pm

Det är jag bergsäker på och har jag fel så skall jag gladeligen be om ursäkt
Du sitter helt tryggt där, Knivsöders instruktör talar i nattmössan...

Knivsöder
Entusiast

Post by Knivsöder » Fri Sep 11, 2009 9:46 am

Tack för infot Öberg :oops:

Håller precis på och skall gå med i en luftgevärsförening. Får prata lite mer med dem om vad som gäller. Pratade med pistolinstruktören igår under träningen... och det kanske är bäst att ställa sådana frågor till någon annan...

Köper nog ett "20 skåp" på en gång, även om det kostar lite mer. Polarna skall ju få svettas lite för biran när de bär upp det till sjätte våningen :evil39
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Fri Sep 11, 2009 10:03 am

Knivsöder wrote:Tack för infot Öberg :oops:

Köper nog ett "20 skåp" på en gång, även om det kostar lite mer. Polarna skall ju få svettas lite för biran när de bär upp det till sjätte våningen :evil39
Blir alltid billigare att köpa stort på engång, själv så köpte jag ett litet först för att ganska snart inse att ett större behövdes.
När skåpet skulle upp i lägenheten så var det bara att ringa kompisen å locka med bakelser om han bar upp skiten, gick riktigt smidigt då lata (grova :shock: ) människor är arbetsskygga så han drog med sig en säckkärra :up

Post Reply

Return to “Övrigt skytterelaterat, Luft”