Vilket luftvapen skall jag köpa???

Här kan man skriva om sådant som inte passar in under dom övriga rubrikerna men som ändå har med luft- vapen/ skytte att göra.
Locked
Leif
Forum grundare

Vilket luftvapen skall jag köpa???

Post by Leif » Mon Sep 10, 2007 12:05 pm

Detta är ett axplock av inlägg jag har samlat på mig under flera år och sammanställt som kan vara nyttigt att läsa när man skall välja ett nytt luftvapen och man inte har hållt på med luftvapen på länge.

?b?Här är många av dom frågor och svar samlade som ofta dyker upp på forumet när någon skall köpa gevär. Dessa trådar blir ofta upprepningar och likadana så därför har jag sammanställt dom vanligaste frågorna och svaren.?/b?

Jag har klipp och klistrat en massa då trådarna och inläggen många gånger handlar både om det ena och det andra (tyvärr). Så detta är ihopklippt där det inte finns angivet vem som har skrivit vad.

Jag hoppas att detta ursäktas och jag vill tacka alla som skrivit inlägg för deras bidrag!!!

Vill ni kompletera med kommentarer om något gevär, kaliberval eller annat så skicka ett PM eller mail till mig så lägger jag in det!

?b?Vad skall jag köpa för luftgevär? ?/b?

? Köp ett HW50 och lev sedan lycklig, det du skulle kunna satsa lite mer på är isf ett större sikte med variabel zoom...
En bättre bössan kan du inte köpa för de pengarna, trackern och supersporten är långt ifrån dom när det gäller bla passform i delar och annat..
Trackern har varit en bra bössa, nu har de andra hunnit ikapp.

? Stirra dig inte blind på utgångshastigheter och priser, det är bättre att köpa på kvalitet. Det där HW50s-kit är ett utmärkt starterkit faktiskt. En hw50 är en bra bössa som är redigt byggd, och skjuter fint.

En BSA Supersport kan också vara ett bra val, den är lite mindre och lättare, men kan ha en lite skarpare rekyl. Avtrycket är generellt sett underlägset HW-bössornas. Handlar nog i grund och botten om personlig preferens, vore bra om du kunde känna på båda bössorna och jämföra. Generellt sett är nog en HW50 bättre, om man tycker om formatet, som enligt min personliga smak är lite klunsigt.

Ett annat lämpligt val vore HW30s, som ger samma kraft som HW50s (licensfri i 10J utförande, men är mindre, lättare och smidigare. Ett mycket trevligt val om man tänkte hålla sig till max 10J och inte tänker skaffa licens på sin bössa senare (hw50 kan ökas upp till ca 15-17J, men då krävs licens) Priset för en HW30s är runt 2000:-

? Trackern är en snygg bössa, men långt från den bästa som finns att köpa.
Trackern har alltid varit en "drömbössa" för mig och har därför en självskriven plats i min "garderob".
Jag skulle nog vilja säga att en tracker ska man köpa om man vill ha just en tracker man ska inte köpa den för att man vill ha en bra prisvärd bössa med bra precision för det har den inte.

? En HW50 är nog det bästa man kan köpa för pengar, solid och välbyggd. Och väldigt billig!

? Bössan är troligtvis en Gamo CF 16/20. Det finns långt mycket bättre bössor för samma pengar.

? HW50'an är ett mycket prisvärt kit. Är du inte ute efter att plocka ut mera effekt så kan en HW30'a även vara ett tänkbart alternativ.

? Ska man bära omkring mycket på bössan så kan en HW30 vara lite mera lätthanterlig. Men i övrigt så är den högre vikten oftast bara till fördel hos fjäderbössor. Det lugnar ner deras rekyl och gör dom mindre greppkänsliga. Dvs lättare att skjuta bra med dom. Skulle jag välja och ha en bössa i 10joule så vet jag inte riktigt själv. Johnny's HW30 med Maccari kitet i var ju helt underbar att skjuta med. Men vad borde då inte en 50'a med ett kit från samma herre vara att skjuta med?

? BSA SuperSport och BSA Lightning samt Webley Stingray är i mitt tycke klart intressanta modeller utöver Weihrauch HW30s och HW50s med sina olika för och nackdelar.

? Gör inget impulsköp utan kika runt lite på nätet och sök så mycket matnyttigt du kan finna. På http://www.straightshooters.com" onclick="window.open(this.href);return false; kan man finna ganska mycket trevlig läsning och även se bilder på lite olika modeller... dock finns inte alla att tillgå hur lätt som hellst här i Sverige.

?b?Vad är bra att ha till pappersstansning och plinkning på 10-25 m ? ?/b?
Jag har tittat på Gamo CF-20 och Shadow 1000. Har ni några kommentarer om spännarm/brytpipa ? Vidare har jag efter att ha tittat runt på forumet börjat snegla på Weihrauch HW 50S, 4.5 mm.

? Köp en Weihrauch HW 30. Den kommer förmodligen att tillgodose Dina behov! Jag köpte min för ungefär ett halvår sedan. Den går som en klocka och jag är mycket nöjd.

? När jag stod i begrepp om att köpa luftgevär, sneglade jag på Gamo. Dock kom jag fram till att dessa inte är särskilt gedigna, pastiga och trista alster. Weihrauch håller säkerligen bättre i längden och märket är mycket välkänt. Har bara hört positiva saker om dessa bössor.

? HW 50S finns både licenspliktig och licensfri, åtminstone i både 4,5 och 5,5mm. Och till samma pris.

? Det finns ju licensfria HW50 i Sverige även om inte alla handlare saluför dessa... Min funkar som en klocka... nästan lite trist med rätt diabol eftersom det bara blir ett hål...

? Det finns ju många olika bössor man kan kika på när det gäller förstabössa men jag håller nog på Weihrauch i alla fall... det jag ser som största fördel för HW30 framför HW50 är dess lägre vikt men jag går sällan långt med min bössa och då spelar det ingen större roll.

HW30 går inte att få licenspliktig då den i både kaliber 4,5 och 5,5 håller sig under 10J

HW50 däremot ska enligt Weihrauch klara av 265m/s i 4,5 och 175m/s i 5,5mm men då är det licens på dessa. I licensfritt utförande är det samma prestanda på HW30 som på HW50 men allt det här står ju redan på andra platser på forumet

HW 30 är också en trevlig bössa. Jag valde mellan dessa men det blev en HW 50 p g a att den ligger i samma viktklass som en studsare och inköpet motiverades mest med att få träning inför jägarexamen.

? Avtrycket är ju enormt mycket bättre på HW30S och HW50S än på de Gamo-gevär jag hållit i. De kostar ju inte heller mer än de du nämnde, så jag tycker inte det är något svårt val eg. Finischen är klart bättre på Weihrauch, även om Gamo sägs hålla bra kvalitet åxå.

? Ska du ha den licensfri är nog HW30 bättre, som någon sade, pga sin lägre vikt. Dewel här på forumet har en HW50 och den känns rätt mycket tyngre än min HW30. Nu har han visserligen tyngre kikare på än jag har men...

? Gamo gör rätt mycket reklam. Det är lätt att bli fast efter att man läst katalogerna. Hos vapenhandlarna finns nästan inga reklambroschyrer för superba Weihrauch. Ändå är Weihrauch så mycket bättre!

? Min bössa är betydligt tyngre än hans HW30S. Min HW50S verkar ha rekyl som mer liknar en krutbössa medans HW30S (i orginal) mer rister till... istället för att vara någon direkt rekyl.
(obs den _liknar_ bara... dvs den slår bakåt... och "vibrerar"/rister inte så mkt)

? Om du i framtiden fundrar på att göra bössan licenspliktig... dvs mera "boost" Så skall du välja HW50:an... för den kan du då uppgradera med ny kraftigare fjäder (och den är då gjord för den "påfrestningen")

? Skall du ägna dig åt stående skytte... och är liten... så kanske du inte bör välja HW50:an, iaf inte om du har ett stort/tungt sikte.

? HW är ett långt mycket bättre val än Gamo. Ska man skjuta licensfritt och planerar att fortsätta med det så är HW30 ett bra köp. Annars så finns HW50 som är lite större och har mera potensial. Hur HW50'an skjuter med trimgrejor från ex Maccari för bästa, lugnaste uppförande i området runt 10joule kan jag inte svara på. Jag har testat Johnny's HW30, bara ett skott iofs men den bössan var otroligt lätt att spänna och hade en så näst intill obefintlig rekyl och tyst uppförande så man funderade på om man egentligen sköt eller vad det var som hände. HW50 med maccari grejor för samma energi eller nästan borde ju kunna bli ännu lugnare i och med att den väger mera.

? Vill man ha ev mera ändå så finns ju den beryktade HW95'an som det finns massor med customgrejor till och olika trimkit för alla de olika effektnivåerna där 12ft/lbs (16joule) ska vara något otroligt mjukt att skjuta med.

? Tja, för att summera detta kan vi ju säga att Du bör välja en HW. Antingen då en 30 eller 50. Om bössan skall användas till skytte på 10-25 meter räcker ju en 30 alldeles utmärkt. Vill Du ha en bössa med mer kraft och ev. söka licens är 50 ett gott alternativ.

Själv är jag som sagt ägare till en 30, och jag är mycket nöjd med vapnet. Jag använder geväret för skytte mot tavlor/ölburkar etc på just dessa avstånd. Så, köp en HW 30!

Jag föreslår en Weihrauch HW50S i kaliber 22 utrustad med ett HAWKE Varmit Mk I 2,5-10 x 42 PA i Simmons PRO 26 OPM. Detta kit kostar 2500;- (bössa) + 1100;- (kikarsikte) + 500;- (fäste) = totalt ca 4100;- Det finns också möjligheter att handla begagnat, här är ett bra förslag:

? HW 50 är ett bra val vill du ha mera drag så kanske Diana 52 kan vara nått de kostar dock ca 6000 nya till detta tillkommer kikarsikte.
Leta runt så kan du kanske hitta ett begagnat D52 för mindre pengar vet dom som fått sina för 2000 men då var det lite äldre D52:a som hade några år på nacken!

?b?Hur bra är Diana 52 jämfört med liknande vapen från AA och HW? ?/b?

? Enligt mig är de inga höjdare. Mycket tunga, taskigt avtryck, sisådär ergonomi, rätt horribla att skjuta med om man inte slänger kit i dem. Men om man är ute efter kraft så kan det kanske vara något. Ingen höjdare alls f.ö.
Eller, så köper man då en Air Arms Pro-Elite, som ger samma kraft fast är ljusår bättre, till ungefär samma pris.
HW80 skulle nog också kunna vara ett bra val, de är rätt angenäma med kit i (gillade Leifs hw80 skarpt, mjuk o fin!)

? Jag har haft en Diana 52 som jag var mycket nöjd med.
Kraften var enorm, min bössa presterade ca 255-260 mps med Superdomes helt i originalskick, det motsvarar ca 30 joule och med bra precision dessutom.
Fin finish och passning, bra detaljkvalité men något tung och klunsig.

Jag håller väl iofs med om att man sätter en AA eller HW före men visst har ändå en sådan Diana sin charm, en Mad Max-bössa för magnumentusiasten helt enkelt.

Det finns en hel del fjäderbössor som är starkare men få bössor UPPLEVS som starkare, rent subjektivt. Hög kvalité och stor karisma.

? Jag är i alla fall rätt nöjd med D52 men så har jag ju moddat min en del med Maccarikit och ny stock ifrån Maccari! Den är betydligt mer lätt skjuten nu med den nya stocken känns inte lika tung att hålla men den är ju långt ifrån lätt
Trycket är inte kanon bra men ingen katastrof heller!
Det roliga är att jag brukar kunna lura folk rätt bra med D52 hade polarna här i helgen för en grabb helg dom visste att vi skulle ut och skjuta älgstudsare så jag lät D52 ligga framme på golvet och sa bara någonting i stil med visst är den cool! Aha sa alla där är studsaren va mäktig den ser ut! När dom sen fick reda på att det var luftgeväret såg dom snopna ut

? Alla förstår inte charmen med Dianas stora sidospännare tyvärr...

? Om du tänkt dig att kunna spendera en hygglig summa, 10 000 och uppåt så har vi ju PCP gevär ifrån ex FX. Där finns det enorm trimningspotensial och en kuslig precision. Att sitta oskjuta prick på sockerbitar på 50m brukar inte vara något problem så länge man har bra stöd och skytten gör sin del rätt.

? Inte för att hoppa på nån, men börja inte med nån Gamo.
En kompis har ett sånt där cf20 med fast pipa, jag kan faktiskt inte för mitt liv förstå tt det är en storsäljare, det är sämre än det mesta faktiskt utom kanske de absolut billigaste kinesbössorna.

? Jag har själv haft tre CF-20 och kan bara instämma i ovanstånde.
Det är skräp.

?b?Jisses, tror jag blir tokig, vad ska man ha för bössa???? ?/b?
Jag har läst här på forumet några dagar och blir inte riktigt klok över vilket val man ska göra, naturligtvis bestämmer ekonomin en del..

Det blir min första bössa och jag har kommit fram till följande alternativ som jag behöver hjälp med:
Gamo 610
Gamo Shadow 1000
Weihrauch HW 50S

Förmodligen säger ni HW50S men det är lite andra aspekter att lägga till, som att blir det HW:n så blir det köp från förmodligen Vildmarkcity och då kan man ju inte känna på den innan man får hem den plus att det tillkommer fraktkostnader så priset för mig blir nog absolut det längsta jag kan sträcka mig.

Shadow 1000 ligger nog bäst för mig prismässigt, så blir det den kan man sträcka sig att köpa med ett kikarsikte.

Gamo 610 så blir det definitivt kikarsikte ev kulfång och sånt..
Gamo 610 och Shadow har även TRUGLO-riktmedel som jag tyckte verkade bra ifall om ljuset skulle vara lite dunklare (om man skulle börja utan kikarsikte). Hur upplevs riktmedlen på HW:n?

Vilka avstånd rekommenderas dessa att skjuta på, plinka och med tavla?

Gamobössorna har fördelen med att de finns i stan att köpa så jag kan känna och vända mig enkelt till dem om det är något men HW'n kanske är så pass mer bössa att jag borde välja den ändå..?

Så vad tror ni med er erfarenhet, vad blir jag mest nöjd med, 610'an med sikte mm, Shadow + ev sikte eller bara Weihrauch HW 50S och komihåg att lägga till i beräkningen att jag bara är en ny hobbyskytt..

? Jag har en 610 och det är kul att skjuta med den fast avtrycket är ju lite dåligt men den funkar bra

? Köp HW:n och skjut med öppna riktmedel, köp ett sikte + bra fäste när du har råd!

? Jag tror inte att du kommer att ångra dig om du köper en HW 50. Den är långt mycket bättre bössa än dom två alternativen ifrån Gamo. Ett annat tips är HW30 som kostar något mindre.

? Det är definitift bra skjutträning att börja med öppna sikten! Så jag skulle köpa bössa nu och glugg lite senare!

? Man brukar sällan ångra bra köp även fast dom kostade men dom där billliga bra paketen som i längde var helt fel dom ångrar man!

? Köp HW50 eller 30 så blir du nöjd en långstund!

? Det måste väl ändå finnas någon handlare i ditt närområde som kan visa dig en HW50s... hur som hellst så kan jag med gott samvete hålla med föregående skribenter om valet av luftgevär. En HW30s eller alternativet storebror HW50s i valfri kaliber är ingenting man blir missnöjd med även om man inte har fått känna på geväret innan man handlar.

Om du berättar vart du finns så kanske det finns nån trevlig kuf härifrån forumet i din närhet som kan låta dig skjuta några diaboler med en Weihrauch med Rekordtrycke.

Däremot kan man nog bli lite besviken den dagen då man redan äger någon annan bössa i samma prisklass och då får känna på en Weihrauch... då kommer "vill ha" fram och då måste du ändå lägga ut samma peng en gång till

?b?Eftersom jag funderar på att skaffa mig ett luftvapen och hänga med på jaktstigar ?/b? och även ett luftvapen att kunna ha roligt med ute på landet vill jag veta av er som testat det mesta vilket vapen som är absolut roligast att skjuta med?

? Min bedömning är att det är roligast att skjuta med PCP-gevär, tex. min nya FX-Cyclone är extremt roligt att skjuta med på avstånd upp till 60 meter.. inte minst för att de är så korrekta och förlåtande mot skytten, siktar man bara rakt på ut till 40 meter så träffar man! Enkelt!

De flesta nybörjare brukar tycka att PCP är roligast eftersom man lätt träffar även små mål på rent hårresande avstånd (50+ meter).

Men efter ett tag så tenderar man oftast till att ledsna på dessa "perfekta" vapen som egentligen inte erbjuder någon direkt utmaning för skytten och då väljer man kanske att komplettera med ett fjäderluftgevär.

Mitt tips är:

Testa både ett PCP och en fjäderbössa, känn dej för.
En typisk gång för en nybörjare verkar vara:

- Lågpris fjäderbössa - ("Oj detta var jättekul men jag träffar inget")
- PCP - ("Nu har jag bytt upp mej, jag träffar allt")
- Högkvalitéfjäderbössa - ("Mycket roligare med fjäder än PCP")

Hade jag däremot rekomenderat en enda bössa med kikarsikte och så mycket valuta/värde för pengarna som möjligt så hade det istället blivit:

- Weihrauch HW50S .22 med Bushnell Banner 4-12 x 40 i Simmons PRO-Mount OPM.

Där har man en mycket stark kombination, få andra kombinationer erbjuder bättre prestanda för mindre pengar.

Väljer man istället att köra den som ostrypt 177 och bara skjuta tavla så har man nästan precision som ett PCP för halva priset.

? Då är det min tur att ge mig in i den eviga diskusionen, fjäder vs PCP. Att PCP ger en långt mycket bättre praktisk precision är inte mycket att diskutera om. Även fast en fjäderbössa under omptimala förutsättningar kan skjuta i klass med en PCP om skytten gör allt rätt så lider fjäderbössor mer eller mindre av träffläges förflyttningar om man byter grepp eller skjutställning.

Största nackdelen med PCP är som bekant pumpandet. Eftersom många också skjuter på fullt blås och då inte får ut många skott per fyllning så blir det extra mycket pumpande. Ska man då jämföra kraftansträngning för att skjuta så bör detta rimligtvis göras i samma energi nivå. Dvs kör man ett FX på fullt ös så bör man då jämföra med att skjuta med Patriot. Då inser man att pumpandet inte är en så stor kraftinsats för att kunna skjuta. Stör man sig på detta så är PCP'er lätta att justera kraften på. Nya FX bössor enkelt genom att vrida en omställare. Då kan man få ut ganska många skott per fyllning och håller man sig inom ex 30m så räcker 200m/s gott o väl.

Men fjäderbössor är inte att förakta för den saken. Det är fortfarande kul att plinka med fjäderbössor.

? Det går utmärkt att använda en HW30 som normalstor vuxen, medan HW25 känns något liten HW50 är närmast klunsig jämfört med HW30 då båda är snarlika i dimensionerna men där 50 har märkbart högre vikt.

? Köp en Weirauch HW30S, bättre vapen för mindre pengar ca. 1995;- går inte att hitta på den Svenska marknaden.

? Gamo 400 är för dyr jämfört med Gamo Cadet 2001 som kostar 1295;- och Hatsan 55 är för billig på de flesta andra sätt.

? Håller med. Ett HW30S verkar vara bland det bättre på
marknaden i den prisklassen.

? Jag funderade själv på något i den prisklassen förut och valde då mellan ett Gamo Shadow 1000, HW30S (.22) & HW50 (.22 Lite dyrare).
Nu blev det inget av dom i slutändan utan en begagnad Tracker DL .22

? Jag håller helt klart med om att en HW30s eller en HW50s är ett bra val när det gäller billiga luftgevär som dessutom har en ypperlig kvalité. Om jag inte missminner mig så finns HW50s i kaliber .22 som licensfri och en HW50s är enbart strypt genom kapad slagfjäder ifall man skulle vilja ha en licenspliktigad bössa.

?b?Ska man ha .22 eller .177 är lite osäker men det drar åt .177 ?/b?

? Kaliber 177 har billigare ammunition och längre räckvidd, ca 30 meter.

Kaliber 22 fungerar bättre för jakt och är lättare att ladda/hantera då de inte är så små, räckvidden är ca 20 meter.

Jag har min HW30S som plinker och jaktvapen för korthåll så jag valde personligen kaliber 22 men även kaliber 177 är ett bra val - beroende på vad man vill använda vapnet till.

Glöm Meteor, den modell som du kan köpa idag (Mk VI) har bara namnet gemensamt med tidigare Meteorer och är betydligt klenare än dessa.
Egentligen så är en ny Meteor bara en dyr Gamo Cadet 2001 men med BSA pipa.

En Weirauch HW30S kostar precis lika mycket och är totalt överlägsen, oavsett vilka detaljer du jämför, avtryckarmekanismen (Gamo Vs Rekord) ska vi inte ens tala om...

Meteor Mk VI går inte att trimma, den har för liten luftcylinder. Du kan vinna 5-10 mps igenom att spaca slagfjädern med en tiokrona men du tappar mycket av precisionen då....

? Varför köpa en meteor för 2100SEK när man kan få en HW30s billigare med högre v0 redan från början? Vill man ha ut mer väljer man med fördel en HW50s som i strypt .177 utförande ger en v0 om 195m/s

Med ett GSI-kit från Mr Maccari tror jag nog att man kan hamna på en v0 om 250m/s i kaliber .177

En HW30s eller HW50s har dessutom ett överlägset trycke som ingen (?) kan mäta sig med i den prisklassen. För att få en standardbössa med samma sköna trycke lär man nog kika på ett rent tävlingsvapen så som Feinwekbau's P70 och då pratar vi helt andra priser och v0

Tilläggas ska väl även att det finns en P70 med en v0 på runt 240m/s men den kostar mer än 15000SEK

? Jag anser nog att om man vill ha en HW i kaliber .177 så ska det vara en HW30s som man behåller i orginalutförande. Vill man öka på prestandan tycker jag att man kan välja en HW50s i kaliber .22

? Den enda nackdelen man kan se om man jämför bössorna är väl i så fall den högre vikten på en HW50s men det beror ju på hur stor och stark man är. Till väldigt långa personer kanske en HW30s kan bli lite för kort.

?b?Nu har jag ett stort problem att välja .177 eller .22
Om jag tar .22 blir det ju trots allt lite dyrare, men desto roligare kanske? ?/b?

? Om jag hade tvekat som du hade jag nog valt .22 trots allt.
Har tanken väl väckts till liv så fins den ju där. Men å andra sidan så kommer du nog som många andra av oss här inne ändå utöka din vapengarderob med ytterligare ett eller flera gevär, då kan du ju skaffa en .22:a då

?b?Men då menar ni att pressisionen i ett Weirauch HW30S är så mycket bättre än Gamos 400 att man ska lägga de extra 300kr på det? ?/b?
Gamot går ju trots allt 5m/s snabbare inte för att det är någon större skilnad men andån.
Vill bara vara säker på att köpa rätt.

? En HW30S skulle kunna kosta en tusenlapp mera än en Gamo 400 och ändå vara mera prisvärd. Bara avtryckarmekanismen är värd de 300;- som skiljer.

Detta är vapen på helt olika nivå, som att jämföra en Skoda med en Mercedes ungefär...

Troligtvis så går dock Gamot snarare 10-15 mps snabbare än HW30S då Gamo bör ligga runt 200 mps och HW runt 185-190 mps.

Det är dock en skillnad som inte märks i praktiken och inget som du egentligen behöver tänka på.

? Det är aldrig fel att ha en plinking/universalbössa i kaliber 177.
En HW30S är dock mera "riktigt" luftgevär än de flesta andra luftgevär om man väger in avtryckarmekanism, passning och finish.

? Glöm inte att utgångshastigheten och anslagsenergin är ingenting alls värd om du överhuvudtaget inte träffar målet....

? Precision är nyckeln till framgång och om man bortser från vapen av typen Feinwerkbau och Air Arms så finns det i princip inga rekylerande fjäderluftgevär som matchar en HW30S ut till ca 25 meter, möjligtvis med andra HW undantagna.

Ingen annan fjäderbössa har bättre precision och är mera lättskjuten än en HW30S i prisklassen under 2500;-

? Köp ett Weihrauch HW 30 kal. 5,5 och bli lycklig! Det gjorde nämligen jag för några veckor sedan och bössan är verkligen bra att skjuta med. När jag stod i valet mellan 4,5 och 5,5 föreslog min vapenhandlare 5,5 sedan jag förklarat att jag ämnade använda bössan för skytte mot ölburkar på 20-25 meter. 5,5-skotten ger bättre träffmarkering på längre avstånd. 4,5:orna går rakt igenom, menade vapenhandlaren. Huruvida detta är en sanning eller inte vet jag inte....

? Välj Weihrauch 30 eller 50 beroende på storlek och om du vill uppgradera och då tycker jag att Du skall satsa på en sådan. Tysk kvalitet rakt igenom! Spanska bössor (Gamo) är väl ingenting man skall rekommendera. Plastiga bössor rätt igenom. Oförtjänt bra rykte har de fått, tyvärr. En Weihrauch håller livet ut, om man är rädd om grejorna. Hatsan har jag hört talas om, men märket är väl förhållandevis okänt och att få tag på reservdelar är väl inte det lättaste...

? Se till att det är en HW30s eller en HW50s och inte en HW30/50. S modellerna har Rekord avtryck som inte dom andra har!!!!

? En mycket bra fråga utan ett givet svar, personligen så valde jag kaliber 22 på grund av att denna kaliber ger tydligare träffmarkeringar vid plinking, den tar tillvara anslagsenergin bättre vid jakt, den är lättare att hantera/ladda och HW30S konstruktionsgeometri passar bäst i denna kaliber.

? Fördelen med kaliber 177 är dock billigare ammunition och framförallt en längre räckvidd, ca 30 meter mot 20 meter i kaliber 22.

? När jag stod i valet mellan 4,5 och 5,5 föreslog min vapenhandlare 5,5 sedan jag förklarat att jag ämnade använda bössan för skytte mot ölburkar på 20-25 meter. 5,5-skotten ger bättre träffmarkering på längre avstånd. 4,5:orna går rakt igenom, menade vapenhandlaren. Huruvida detta är en sanning eller inte vet jag inte....

? Detta är helt riktigt och stämmer gott med mina egna erfarenheter också.

? Kvalitet rakt igenom! Spanska bössor (Gamo) är väl ingenting man skall rekommendera. Plastiga bössor rätt igenom. Oförtjänt bra rykte har de fått, tyvärr. En Weihrauch håller livet ut, om man är rädd om grejorna.

? Billiga Gamo är ingen höjdare medan vapen i Hunterserien och uppåt åtminstonde ger ordentlig anslagsenergi för måttliga pengar. Weirhrauch, Diana, Bavaria och Feinwekbau är bössor med kanonkvalité och är i princip outslitliga om de sköts rätt.

? Fördelen med brytbössor, typ HW30S och HW50s, är ju att du alltid kan byta pipa och köpa en lös pipa i den kaliber du inte har för att sedan kunna växla efter eget gottfinnande.

? Jag tycker att ett HW 30s i .177 är det bästa geväret att börja med. Mycket lättskjutet och med ett jättebra avtryck.

Ett HW30s .177 har klart bra precision ut till drygt 30m och då pratar vi inte ölburkar utan träffbilden på en måltavla. En ölburk kan man ju träffa på 30m om man kastar en sten men en träffbild på 20mm är svårare att kasta

Nu finns det en viss dragning hos vissa att ta upp jakt i tid och otid som inte är tillåtet i Sverige utan vissa restriktioner. Rent teoretiskt sätt så är det bättre att träffa rätt med ett .177 gevär på 25-30m där det har en bra precision än att träffa dåligt med ett .22 gevär på samma avstånd.

Jag hade satsat på ett .177 gevär som förstaval

? Jag har endast kaliber 22 och det är den kaliber som vapnet ursprungligen är köpt som.
Det är samma slagfjäder för båda kalibrarna, pipan för kaliber 22 har dock 50% större luftvolym och detta gör att kaliber 22 vanligtvis är starkare än kaliber 177 med samma drivkälla (slagfjäder).

Undantag finns dock (ex Webley Tracker) som till exempel har konstruktiva särdrag som förändrar denna balans.

En slagfjäder kostar från 150;- till 500;- beroende på vem som tillverkar dem, en bra tumregel är dock att du får precis vad du betalar för så skippa budgettänkandet här.

Jag har en "R7 Premium Powerkit" från Maccari ("The Springman") i USA monterad i min HW30S och denna är så bra som de överhuvudtaget kan bli.
Bra slagfjädrar köper man främst från Maccari och Venom men de kostar därefter.

?b?Ni som har detta gevär vad är det för amunition som passar bra till det?? ?/b?

? Personligen så använder jag H&N Match Kugeln 13,66 grains, RWS Hobby 11,90 grains och Crosman Premier 14,30 grains, dessa i nämnd ordning.

Det finns dock inga som helst garantier för att just dessa diaboler kommer att fungera bra i just din ev .22 HW30S.

Alla luftvapen är individer med olika precision då man använder olika diaboler, det finns inga självskrivna svar utan man måste dessvärre pröva sig fram.

Enklast och snabbast (samt billigast) går det om man använder en viss slutledningsteknik.

Fjäderluftgevär går alltid bäst med lätta diaboler - uteslut allt över 15 grains.

Tyska vapen skjuter bäst med tysk ammunition - focusera dej på RWS och H&N som är just tyska.+

Välj lite olika sorter med olika huvudformer och be sedan någon på ett forum om en liten provpåse så att du kan testa, fungerar de sedan bra så köper du en ask för att testa mera ingåeende..

Går de helt perfekt så köper du en stock och den sitter du sedan på...

? Det viktigaste av allt är att träffa målet, annars kan man ju pyssla med något annat istället.

Då kaliber 177 har en rakare (flackare) projektilbana så är det lättare att träffa med den på långa eller okända avstånd.

Tittar vi sedan i "min" tabell så ser vi att denna kaliber ändå har tillräckligt med anslagsenergi kvar för att lösa sin uppgift inom rimliga avstånd.

? Det är helt ok att skjuta med original öppna sikten på ett gevär i början för att få in känslan och träna upp skjutskicklighet upp till 20m med träff inom dom svarta ringarna på måltavlan. Det är inget måste att köpa ett kvalitetssikte (direkt) första gången.

Om man sedan känner att man vill komma vidare och förfina sina skjutresultat och även öka avståndet så är ett kikarsikte att rekommendera.

HW30s är ett klart prisvärt gevär men det är inget super "tävlingsgevär" eller muskelgevär.

Att hela tiden säga att man skall köpa kikare och fästen för MINST 2000:- till intresserade som vill börja skjuta med luftgevär är inte relevant. Det viktigaste är ett bra gevärsval till att börja med.

Om man väljer ett dåligt gevär så hjälper inget sikte i världen eller så tappar man intresset. Om man har köpt ett bra grundgevär och tycker att det det är roligt att skjuta så köper man ett kikarsikte till geväret.

? Weirhauchs HW30/50S har ypperliga öppna riktmedel som standard, kornsiktet har utbytbara element av fyra olika typer samt ett bakre sikte som kan varieras i fyra olika lägen vilket totalt ger 16 olika kombinationer.

Siktena är dessutom i metall och håller mycket hög kvalité.

Så visst kan man skjuta och dessutom skjuta bra med dessa, ingen tvekan om detta.

Men, 80% av alla luftvapenskyttar använder kikarsikte och det är först med ett sådant monterat (av vettig kvalité) som man kan locka fram den maximala precisionspotensialen hos vapnets konstruktion.

Ett bra kikarsikte är minst lika viktigt som ett bra vapen, ingen kedja är ju starkare än sin svagaste länk och lika lite som man får ett bra vapen för 1000;- så får man ett bra kikarsikte för dessa pengar.

En summa av 2000;- bör nog betraktas som ett minimum för ett luftvapen av hög kvalité, liksom samma summa bör ses som en lägsta budget för ett bra kikarsikte med tillhörande fäste.

Ett kikarsikte är inget absolut måste i sak men det gör onekligen skyttet mycket roligare och skjutglädjen är ju trots allt det primära skälet till att vi överhuvudtaget skjuter...

? Det viktiga är att välja ett bra grundgevär och om man väljer HW så har dom väldigt bra öppna sikten.
Om intresset består när man har skjutit med geväret så har man ett bra gevär att sätta kikarsikte på och öka prestandan ytterligare.

För en "ny intresserad" så tycker jag att det viktigaste är att undvika fallgroparna med "dåliga" luftgevär som många vapenhandlare (som är fokuserade på krutgevär) samt Hobbex rekommenderar som start-gevär.

? 2000:- för ett bra "start" gevär för att känna på är rimligt för dom flesta medans 4000:- eller däröver ofta får intresserade att strunta i att prova luftgevärsskytte.
Om man kan rekommendera ett bra grundgevär på forumet så är det större chans att intresset håller i sig och att vi får en ny intresserad luftgevärsskytt som återkommer till forumet när han/hon skall köpa ett kikarsikte och för ammunitionsval mm.

? För mig som "återfalls" skytt så började jag med att köpa ett Gamo 400 kit med kulfång, diaboler och måltavlor på Hobbex för 1800:-.....Jag hade det i en vecka sedan lämnade jag tillbaka det på "öppet köp" då det dels var för plastigt och dels för att precisionen var för dålig. Sedan köpte jag ett HW57 för drygt 3000:- som jag då tyckte var väldigt dyrt och om någon hade sagt till mig att jag dessutom måste köpa ett sikte för 2000:- så hade jag backat direkt!!!

Jag sköt med det öppna siktet i 3 månader drygt och tyckte att det blev roligare och roligare och då kände jag behovet av ett sikte till geväret.
Sedan dess så har jag köpt ytterligare 3 gevär pga. att jag har fått "blodad tand" men där ser man hur viktigt det är att komma rätt från början och jag tror inte att jag är unik på något sätt!

?b?Jag ska köpa ett luftgevär. Vill ha ett gevär som har bra presition och tryck. ?/b?
Ska använda detta till hobby skjutning och inte till att tävla med (inte ännu i alla fall).
Vill gärna ha tips om vad för vapen jag ska köpa och om det finns några bra begangnade vapen, typ någon sida eller så.

? Jadu, finns mycket att välja på, ska vi ta och begränsa oss lite?
- Prisklass?
- Fjäder/pcp/annat?

?b?Nja mellan 2000-3000 huvudsaken är att det är ett bra vapen. ?/b? Är inte så noga med typ av ladning bara inte det är kolsyra.
Jag vet inte så mycket om detta så du får gärna förklara de olika med för och nackdelar.

? För 2-3000 får man nog bara fjäder.
Några vettiga val är:

- HW30s - ca 2000:-
- HW50s - ca 2500-3000:-
- BSA SuperSport - ca 2700:-

HW30s finns i både .177 och .22. Med slantarna över från gevärspriset + lite till, kan man kanske få in ett hyggligt sikte + montage i budgeten också.

Torde vara ett vettigt val. Ypperlig precision, bra avtryck, lättskjuten. Allt till ett bra pris. Kalibervalet är en smaksak, om du ska idka målskytte/plinking är .177 (4,5 mm) att föredra. Billigare ammo och flackare kulbana.

Jag har själv en HW30S och är mycket nöjd.
Ett bättre luftgevär går inte att hitta för mindre än 3000;-.
Vill man ha ett lite kraftigare gevär som går bättre att uppgradera så är HW50s att rekommendera

? Jag valde 30 på grund av:

- Lättare
- Kortare
- Enklare att spänna
- Bättre teoretisk precision
- Enklare att meka med
- 500;- billigare

Modell 50 har dock också några fördelar som 30 saknar:

- 30 mps kraftfullare i .22
- 60 mps kraftfullare i .177
- Gummibakkappa

?b?Men hur är det om man vill uppgradera vapnet i framtiden. ?/b?
Vad kan man byta och vad vinner man på det. (fattade som många delar fanns i USA efter ha läst lite i forumet)
Kom aldrig så långt som jag började mixtra med luftgevären

skulle någon kunna skriva lite kortfattat skulle jag vara extremt tacksam

? Om man installerar ett kit i sin bössa, och nämnda gevär efter installationen presterar mer än 10J mätt 4 meter från mynningen, så har man en bössa med licenskrav. Dvs, ja, då är det licens som gäller.

? Att beställa en fjäder som ger högre fart är inte olagligt. Alla gevär är inte ens strypta med fjädern utan på andra sätt. Att montera fjädern är inte heller olagligt. Men om det skulle visa sig att bössan ger mera än 10joule mätt på 4m avstånd så bryter du mot lagen och du gör dig skyldig till olaga vapeninnehav.

? Det du först och främst kan satsa på är en customfjäder och tillhörande styrning (guide). En sådan av bra kvalitet vibrerar inget (twannnggg) kan minska rekyl, ge mera kraft eller mindre kraft beroende på vad man önskar. Där har man mycket att vinna i känsla av att använda geväret, det blir lättare att skjuta med vilket i praktiken brukar innebära att man får ut en bättre precision.

Sedan finns det många andra tillbehör och customgrejor som pipvikter, varbyglar i ex mässing, stockar osv. Exakt vad som finns tillgängligt till dom olika gevären har jag ingen som helst koll på i dagsläget. HW brukar vara populärt att tillverka delar till. 95'an är nog den mest customiserade av dom alla. Där kan man från Venom till och med köpa en färdig 95 Lazahunter custom (eller vad den hette) för en helsikes massa pengar. Tror den i kr räknat när pundet var på 14 låg på ca 10000kr.

? Man kan köpa fjäderkit (oftast fjäder + fjäderguide som fjädern löper på, samt packningar) som är specialanpassade för en speciell bössmodell. Dessa monterar man för att få en jämnare gång, och i gynnsamma fall, kanske lite mer kraft än med originalfjäder.

De flesta "kit" är avsedda för utomsvensk marknad, och gör då så att bössan presterar mera kraft än lagstadgade 10J. Detta skulle man kunna lösa genom att kapa fjädern för att få ner kraften, men det kan ha sina biverkningar. Fjäderkraften är noga avvägd mot bland annat slagvolym, pistongvikt och annat, om man ändrade fjäderns längd/styrka utan att kompensera för det, så skulle bössan med stor sannolikhet inte skjuta något vidare.

? Du kan ju då ev strypa den på andra sätt men det rekomenderar jag inte för då blir den definitivt svårare att skjuta med. Petar i mycket energi och får ut lite på kulan, då blir det mycket kvar till rekyl..... Att kapa en fjäder behöver inte innebära att en fjäderbössa blir svårskjuten. Ibland så kan man få kapa av rejält för att komma ner till 10 joule och det är ju klart att om man minskar ingående energi med 50% och får ut 70% mot innan så blir det mindre över.... Eftersom pistongen går långsammare så hinner luften lättare ur cylindern (brukar öka verkningsgraden) och detta minskar ev studs. Det som är av ondo är att det tar längre tid från att rekylen startar till att kulan lämnar geväret.

I praktiken så är detta med energi hos fjäderbössor lite hur som helst då man ibland upptäcker att när man renoverar en licensfri bössa med original reservdelar så kan den göra 250m/s och man får börja kapa fjädrar om man vill följa lagen. Det finns alltså en jäkla massa gevär som såldes som licensfria och original som är en hel del över marginalerna.

Locked

Return to “Övrigt skytterelaterat, Luft”