Test av kulfång

Här kan man skriva om sådant som inte passar in under dom övriga rubrikerna men som ändå har med luft- vapen/ skytte att göra.
Post Reply
John Doe

Test av kulfång

Post by John Doe » Mon Nov 19, 2007 11:29 pm

När Karin var hos GeKås i Ullared så köpte hon ett kulfång för 39 kronor.

Image

Det visade sig vid närmare besiktning vara samma kulfång som Jula har i sortimentet för 69 kr.

Deras artikelnummer på produkten är 781006 och på sin hemsida skriver man:
Kulfång med hållare för måltavla. Fästhål för montering på vägg eller ställning.
Mått: 15x14 cm. Mått mellan fästhål: 80 mm.
Passande måltavla 135x135 mm.
Då kulfånget kändes väldigt tunnt i plåten och allmänt klent så bestämde jag mej för att använda det till min lilla Weihrauch som pumpar ut 7 joule vid mynningen, vilket på 10 meter ger en ganska blygsam belastning på kulfånget. Sagt och gjort, kulfånget fick tjänstgöra som just kulfång under min ammotest (se annan tråd) varpå ett hundratal skott sköts mot det på 10 meter med HW25.

Här är resultatet:

Image

En rejält buckla som på sikt (relativt snart) kommer att äta sig igenom plåten.

Stryktåligheten hos detta kulfång var med andra ord inte mycket att hurra för, hade jag sedan kört med ett mera normalt "licensfritt" luftgevär som kanske ger runt 210-220 mps istället för 160 mps med samma diabol så hade kulfånget inte överlevt så länge.

Bara skräp då alltså...?

Nä, kulfånget har nämligen också riktigt bra fördelar, förutom lågt pris, varav ett av de främsta är tätheten. Detta kulfång är helsvetsat i botten så inget kan ramla ut iform av fragment från måltavlor eller blysplitter ifrån deformerade diaboler.

Image

Helsvetsad botten - perfekt för inomhusbruk.

Igenom den helsvetsade botten så kan man utan risk skjuta inomhus på exempelvis ett underlag av heltäckningsmatta eller liknande och slippa risken för att behöva dammsuga efteråt, en lösning som fler tillverkare av kulfång borde ta efter. Fastsättningen av tavlan är också mycket bra utformad:

Image

Inte mindre än fyra hakar håller fast tavlan i kulfånget - mycket bra.

Igenom fastsättningmetoden så sitter alltid tavlan säkert samtidigt som inget spill innefrån kulfånget kan smita ut och skräpa ner runt själva kulfånget.

Slutligen: För 39 kr är detta kulfång ett klipp och även med 69 kr är det bra valuta för pengarna. Det man måste tänka på är att armera anslagsplåten med något mera projektilbeständigt men när detta har gjort så får man ett helt perfekt kulfång för exempelvis inomhusskytte med effektsvaga vapen, som luftpistoler eller juniorbössor.

Image

Slitet men ändå helt tätt mot omgivningen.

Peter
Airgun Pro (Heavy)

Re: Test av kulfång

Post by Peter » Mon Nov 19, 2007 11:38 pm

kul när medlemmar gör sånna här tester av olika slag :D

good work Johnny :Ye:

Tomaz
Airgun Pro (medium)

Re: Test av kulfång

Post by Tomaz » Tue Nov 20, 2007 12:04 am

Jag ryckte med mig ett sådant kulfång och tavlor från Ullared, när jag var påväg till Onsala-tävlingen...
Jag hade precis fått gladiatorn och inte hunnit prova det och montera kikarsikte, så jag köpte det för att kunna provskjuta ett par magasin i villaträdgården, hos de bekanta jag övernattade hos i göteborg...Mindre än 2 magasin krävdes för att äta sig igenom det från knappt 30m, med gladiator på full fart och därmed var provskjutningen över...Att den inte skulle hålla så länge förstod jag ju, men till en billig kostnad uppfyllde den sitt syfte...Kikarsiktet blev någorlunda inskjutet och tävlingen vann jag ju dagen efter... :wink:

Så mycket mer än 10J tror jag inte kulfånget håller till för längre användning...Men det är det ju inte många andra kulfång som gör heller, så för 39kr är det klart prisvärt...och 40 pack tavlorna för 9,90 är riktigt trevliga att skjuta på med en lagomt stort svart område på 20mm och en vit prick i centrum. Lite udda bara med 12 poängs tavlor... :D

Det får nog bli en road trip till ullared snart igen... :Ye:

Post Reply

Return to “Övrigt skytterelaterat, Luft”