Geväret i våg eller inte

Här kan man skriva om sådant som inte passar in under dom övriga rubrikerna men som ändå har med luft- vapen/ skytte att göra.
Post Reply
snajper
Airgun Pro (Heavy)

Geväret i våg eller inte

Post by snajper » Wed Oct 10, 2012 10:14 am

Många skyttar håller ovetandes geväret en aning snett och man ser att vinkeln varierar mellan skotten, och dom undrar varför kulorna inte går rätt så dom skruvar hit och dit på siktet, många tror nog inte att det spelar någon roll men det gör det.

Image
Har man en spritlibell då ser man direkt om geväret är i våg och då kan man utesluta vinkelfel om man inte träffar.

Image
Denna tavla är skjuten med geväret märkbart lutat åt vänster resp åt höger skjutet på 20m med luftgevär

Image
Om man bara lutar geväret så lite som 1° och skjuter på 50m då blir resultatet där efter, hade jag lutat lika mycket som jag gjorde på 20m
hade kulorna hamnat i utkanten av det svarta och på 100m eller längre hade jag missat tavlan

Image
Om man däremot inte centrerar dioptersiktet men har ringkornet mitt i centrum, träffar man hyfsat ändå om man bara tänker på att hålla
geväret exakt lika rakt varje gång. Testa så får du se :)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Simon
Airgun Pro (light)

Re: Sv: Geväret i våg eller inte

Post by Simon » Wed Oct 10, 2012 10:48 am

Hur många grader snett höll du på 20mtavlan?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Re: Geväret i våg eller inte

Post by snajper » Wed Oct 10, 2012 5:10 pm

En i klubben lutar mellan 5-10° så jag överdrev ganska mycket för att göra avvikelsen tydlig, det var väl ungefär hälften av vinkeln på tavlan iom att kulan hamnar lägre på tavlan ju större vinkel är så runt 20°

Man märker inte alla gånger att man lutar tex om man har ett ringkorn med horisontlinje eller linjemarkering på plexiskivan, med kikarsikte ser man att man ligger skevt emot tavlan och siffrorna om man är... uppmärksam :)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Wed Oct 10, 2012 5:18 pm

Jag märkte det på senaste bänkskyttetävlingen. Höll man iéfter libellen så blev det mycket bättre :D

Blogg-Benny
Entusiast

Post by Blogg-Benny » Wed Oct 10, 2012 5:45 pm

Jag gjorde samma upptäckt för mer än ett decennium sedan men får fortfarande en massa frågor på om varför jag har ett "vattenpass" på kikarsiktet...

:roll:

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Wed Oct 10, 2012 6:40 pm

Jag menade inte att jag inte har vetat om det utan att det slår en hur mycket det gör just i bänkskytte när man skjuter många skott på många målpunkter.

Det är samma att amn märker hur minsta vindpust flyttar träffbilden.

börne
Entusiast

Post by börne » Wed Oct 10, 2012 6:54 pm

Detta med att inte luta bössan får vi tala om för polarens grabb varje gång, det går dock inte in i den lilla tjurskalliga skallen, sen undrar han varför han träffar ibland & inte alls ibland... men han lär sig väl. Man ser ju verkligen skillnaden på din 20m tavla.
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Tanfoglio Witness 1911 "Silver Edition"
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Wed Oct 10, 2012 9:40 pm

Jag har suttit bakom skyttar och tittat och då kan man ibland gissa var kulan träffar innan man tittar på skärmen var det tog, lite synd ibland när det handlar om dom sista finalskotten att det blir tex en nia för att han lutar lite för mycket åt höger men jag har slutat påpeka så slipper jag bli kallad tjatgubbe :fniss
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Wed Oct 10, 2012 10:45 pm

Det brukar räcka med att säga typ "det såg jag redan innan du tryckte av" efter att dom har missat så brukar dom tacka en för uppmuntran :doffe

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Thu Oct 11, 2012 12:25 am

Ja det brukar ju vara uppskattat :doffe

Det finns ju en uppsjö fina tillbehör även till diopter om man vill

Image

Image
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/