funderar på att ge upp pcp

Här kan man skriva om sådant som inte passar in under dom övriga rubrikerna men som ändå har med luft- vapen/ skytte att göra.
Post Reply
grym
Hängiven

funderar på att ge upp pcp

Post by grym » Tue Aug 19, 2014 9:19 am

det är skitkul att plinka med pcp vapen, bra precision, skönt att skjuta med liggandes och magasin är trevligt

skjuter med dom gamla enkelskotts fjäderpangarna med, och det är trevligt och inte lika högt tempo

ibland så funderar jag på om det är värt att ha pcp , mycket jobb med att ha allt i ordning, kompressor och tuber och lite till

så man funderar om man skulle skippa det och enbart skjuta med fjäderpangar

vet egenteligen inte varför jag skriver tråden, men troligen för att kolla om jag är helt sjuk i huvudet eller om det finns någon bot för mig :sick :mrgreen:

Simon
Airgun Pro (light)

Re: funderar på att ge upp pcp

Post by Simon » Tue Aug 19, 2014 10:12 am

Tänkte skaffa mig nyt luftgevär o tänker lite samma, fjäder e ju enklare, billigare o mindre krångel men pcp skönare skjuta med. Svårt val för mig... Vääldigt sugen på en Fx Indy bullpup

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Tue Aug 19, 2014 12:56 pm

Jag tror att du har fått nåt elakartat virus ;) hehe nä men jag kan tycka det samma emellanåt

Image
Det är enklare och mer jordnära lite stenålders manligt helst en pre92 och när jag skjuter med min BSA Supersport custom 25 känns det som att jag skulle kunna slänga alla dom andra

Image
men så åker man på en tävling och måste sätta alla i tian för att gå till final då är det pcp som gäller

Image
Men så ser man en snajperfilm och då tycker jag att Hatsan TH .25 med bipod och stjärnkikare är roligt skjuta på burkar på <100m med och det är inte lika lätt med fjäderbössan som lämpar sig upp till 50m

Dom bössor jag inte intresserar mig för ftf hänger jag på väggen :)
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

muscle man
Hängiven

Post by muscle man » Tue Aug 19, 2014 9:09 pm

Ja det går ju i vågor det där..charmen hos en bra fjäder bössa är ju faktiskt oslagbar 8-)
Weihrauch HW80K .22
Feinwerkbau 300S universal

300grains
Nyfiken

Post by 300grains » Tue Aug 19, 2014 11:04 pm

Har inte ägt nån pcp och med tanke på kostnaderna håller jag mig till fjäder och hw40.

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Wed Aug 20, 2014 7:32 pm

Tycker pcp är det bästa, visst krävs det lite kringutrustning men det är det värt.

Fjäder har sin charm men kan aldrig bli en ersättare för mig iallafall.

Patrik
Entusiast

Post by Patrik » Wed Aug 20, 2014 11:27 pm

Jag kände likadant som dig för ett par år sedan, sålde mina två FX-bössor till fördel för fjäderbössor.
Sedan dök det upp pcp i hemmet igen och nu är det bara pcp som gäller.

Dock har jag ca 10 fjäderbössor kvar som jag gärna inte säljer :sick

Mitt förslag till dig "Grym" är att spara dina pcp-bössor med tillbehör och fixa någon fjäderbössa som du gillar
skjut med den tills du tröttnat, då har du pcp bössorna som väntar på dig i garderoben ;)
Den som fruktar lidandet lider redan av det han fruktar.
http://luftvapen.blogspot.se/

grym
Hängiven

Post by grym » Wed Aug 20, 2014 11:39 pm

jag har tre vanliga fjäderpangar som jag annvänder nu (har flera av samma sort, så då kan man annvända dom utan att bry sig om att man sliter på dom)

och jag har en del vapen som inte annvänds var år, men det känns ok, men jag kanske kommer leta lite mera gamla enkla fjäderpangar och köra med det ett tag
normala icke licenpliktiga pcp kan man ju alltid skaffa igen om det skulle vilja sig

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Thu Aug 21, 2014 11:41 am

Ja ombyte förnöjer :up
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Thu Aug 21, 2014 2:41 pm

Jag växlar mellan PCP och fjäder mellan åren. Från början bara fjäder, sedan PCP ett par år, Nu sista två åren nästan uteslutande fjäder, men nu är ett "nytt" PCP införskaffat, så nu är man sugen på det med igen :)
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Thu Aug 21, 2014 3:41 pm

Det är som med gitarrer, ena dagen stål andra dagen EL tredje dagen nylon och man säljer bara dom man inte gillar, dom man inte använder hänger man på väggen :cheers
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Thu Aug 21, 2014 5:10 pm

Tyvärr så sålde jag även jag gillade...min TW28CSN...ångrar det lite nu, men behövde stålars och kände mer utmaning att behålla min Sigma DM-5S :) Som tur är så är de inte så dyra så det är ju bara köpa en ny.... Men kör bara stål nuförtiden. Har en gammal Aria AC-8, men den får inte mycket motion nuförtiden.

Sorry för Offtopic :oops: Åter till PCP träsket :mrgreen:
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Thu Aug 21, 2014 9:52 pm

Nått jag därimot börjat tröttna på är tunga monstersikten samt gevär med en miljon tillbehör som gör att riggarna väger över 6kg.

Har nu bara Eliten med stort sikte och massvis av vikt, resten har bantats ner och fått små härliga 3-9X40 sikten. (Back to Basic)
Har även börjat använda magasin igen :)

grym
Hängiven

Post by grym » Thu Aug 21, 2014 10:16 pm

:lol:
har 3-9x32 och en 2x20 eer på dom tre fjäderpangar jag annvänder mest

soul
Hängiven

Post by soul » Thu Aug 21, 2014 11:50 pm

Har blivit lite så för mig med, har alltid haft någon slags fjäderpang men så blir man sugen på pcp... Går å köper en för att komma fram till att det är för jobbigt att pumpa, säljer den och sen efter nåt år när man glömt det jobbiga så börjar det om.
Nu är jag dock sugen på en bullpup indy från fx, det blir kanske inte lika drygt...
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm

Post Reply

Return to “Övrigt skytterelaterat, Luft”