Vad säger lagboken om....

Här kan man skriva om sådant som inte passar in under dom övriga rubrikerna men som ändå har med luft- vapen/ skytte att göra.
Post Reply
Skogshuggarn
Entusiast

Vad säger lagboken om....

Post by Skogshuggarn » Mon Apr 11, 2016 3:56 am

Efter som jag satt å sköt i går kväll när det började skymma så slog det mej just,vad säger lagen om luftvapenskytte på egen mark efter mörkrets inbrott ?

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Re: Vad säger lagboken om....

Post by Martin » Mon Apr 11, 2016 4:01 pm

.... :)
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

grym
Hängiven

Post by grym » Mon Apr 11, 2016 5:08 pm

inget, det är i stort sett bara jakten som har reglerade tider, och skjutbanor som är godkända av miljö och hälsa som har bullerbegränsningar

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Thu Apr 14, 2016 5:47 am

grym wrote:inget, det är i stort sett bara jakten som har reglerade tider, och skjutbanor som är godkända av miljö och hälsa som har bullerbegränsningar
Tycker ändå att det är konstigt att det i så fall inte nämns något i lagboken :shock: risken att man inte inte träffar det man tror sej sikta på ökar ju när det blir mörkt och vapen hantering inklusive skytte omgärdas ju av regler som ska göra det säkert,tryggt för omgivningen och minimera risker så som vådaskott mm.

grym
Hängiven

Post by grym » Thu Apr 14, 2016 5:28 pm

tja, gör du fel så är det du som åker och mörker har inget med saken att göra, sunt föprnuft gäller ;-)

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Sun Apr 17, 2016 4:20 am

Tänk att lagboken efterlämnar möjligheten att använda sunt förnuft,härligt ! Det finns ju dessvärre folk som har en annan typ av sunt förnuft mot vad majoriteten anser vara norm för detta. För att undvika att det händer något tokigt ut i mörkret så kanske det ändå borde finnas en lag om mörkerskjutning, När olyckor med luftgevär händer i dagsljus,hur mycket större är då inte möjligheten att något kan gå snett när det är mörkt ute.

http://www.vimmerbytidning.se/article/a ... 548/1/184/

grym
Hängiven

Post by grym » Sun Apr 17, 2016 6:09 pm

nee, man kan aldrig lagstifta bort dumheter

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Mon Apr 18, 2016 2:05 pm

Skogis, jag tror du trollar med oss... :mrgreen:

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Mon Apr 18, 2016 8:02 pm

Martin wrote:Skogis, jag tror du trollar med oss... :mrgreen:
:yikes va ? njääee. Jag trodde troll va sådana däringa som Edvard, Blogg Benny,Nicke 2 med flera,asså att dom för oss är helt okända eller att dom tror att dom ä okända å så ä dom med på forumet å skriver om lita av varje,ett exempel på en sådant troll var ju Skogsmusen .

Å du Martin vet ju vem jag är vi har ju skakat hand å druckit kaffe tillsammans.

Men det kan ju vara så med ordet "troll" att dess innebörd och mening har töjts precis som ordet rasist vars betydelse bygger på den ovetenskapliga föreställningen att människosläktet är indelat i tydliga raser som i sin tur är olika mycket värda. Rasistordet har ju i vår tid förvanskats å fått en vidare betydelse och används urskillningslöst av av bla vänstern och PK maffian mot folk som inte tycker som dom.

Jag kan väl erkänna att min funderingar om mörkerskytte och lagstiftning är något speciell,jag kan förstå hur du tänker om mej Martin.
Men vi kan väl lämna den frågan å gå över på något annat tex införandet av licens på alla luftvapen. Ett licenskrav kanske skulle hindrat den 91 årige mannen att inte skjuta prick på stolpen vid grannen poolen eller är det som Grym säger att dumheter inte går att lagstifta bort.

Va tror du ?

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Mon Apr 18, 2016 11:12 pm

Idioti går nog inte att lagstifta bort...och angående "troll" så var det kanske ett dåligt försök till skämt ;)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Tue Apr 19, 2016 1:22 am

Martin wrote:Idioti går nog inte att lagstifta bort...och angående "troll" så var det kanske ett dåligt försök till skämt ;)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skämtet gick hem,jag förstod poängen :-)

Man kan absolut inta anklaga 91 åringen för att ha pubertalt beteende,så förmodligen är han en idiot då. Jag förvånas över att kombinationen Idiot och luftgevär är så pass vanlig ändå,undrar vad det beror på.

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Tue Apr 19, 2016 10:50 am

Skogshuggarn wrote:Man kan absolut inta anklaga 91 åringen för att ha pubertalt beteende,så förmodligen är han en idiot då. Jag förvånas över att kombinationen Idiot och luftgevär är så pass vanlig ändå,undrar vad det beror på.
(För) lätt att få tag på?
Skogshuggarn wrote:Men vi kan väl lämna den frågan å gå över på något annat tex införandet av licens på alla luftvapen. Ett licenskrav kanske skulle hindrat den 91 årige mannen att inte skjuta prick på stolpen vid grannen poolen eller är det som Grym säger att dumheter inte går att lagstifta bort.
Tror inte på licens, men nån typ av registrering. De flesta idiotskjutningar med luftvapen sker ju av ungdomar. Hur de fått tag på dem kan ju diskuteras, men jag tror många föräldrar resonerar som många andra, t.o.m Polisen ibland, att luftvapen är ju bara leksaker! Var de tvungen att skriva dit sitt namn vid köpet, så skulle nog en och annan förälder fundera en gång extra innan lilla 14-åriga Benny/Lenny/Conny et al fick sin "present"...

Skulle nog spara några bussrutor och småfåglar...

Nu hade det ju inte hjälp i fallet med den gammelgubben...

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Fri Apr 22, 2016 6:24 pm

Ja, någon form av registrering eller obligatorisk medlemskap i skytteklubb för införskaffande av nya luftvapen,det senare skulle kanske oxså kunna fungera som rekryteringskanal in mot FT skyttet, fler folk på banan tackar ni väll inte nej till.

Men det senaste luftvapenrelaterade våldet för dagen för mina tankar till en lag om att alla typer av luftvapen ska låsas in av myndig person i godkänt vapenskåp,den lagen skulle inte stoppat 91 åringen men förmodligen den här skärmytslingen .

http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.379 ... -i-huvudet

ogster
Airgun Pro (Heavy)

Post by ogster » Fri Apr 22, 2016 10:24 pm

Fast man kan ju inte förbjuda allt som kan skada folk.

Kolla vapen tätheten i Canada jämfört med deras brottsstatistik så inser man snabbt att det är folk det är fel på och inte vapnen ;)

Skogshuggarn
Entusiast

Post by Skogshuggarn » Sat Apr 23, 2016 12:43 am

Näe vars,att lagstifta om allting som kan skada folk ska väll inte behövs för att komma tillrätta med problemet att luftvapen kommer i händerna på minderåriga. Jag föreslår att om man bestämt sig för att äga och förvara ett luftvapen som har en kraft under 10 J så ska det ske i vapenskåp som myndig person ansvarar för. Köper man sej en sådan däringa ärtbössa som snorungarna kommit över när de sköt läraren i ansiktet, ja då borde det således vara obligatoriskt att göra ett medköp av ett vapenskåp. Den Nordamerikanska vapenlagstiftningen lämnar jag därhän för tillfället även ifall Kandickernas statistik över tillbuden skulle kunna påvisa något så tror jag inte att det är vägledande i just den här frågan.

Post Reply

Return to “Övrigt skytterelaterat, Luft”