Beställt en Hatsan AT44-10 cal 5.5mm

Här finns inlägg om gevär med förkomprimerad luft.
Perkla
Nyfiken

Beställt en Hatsan AT44-10 cal 5.5mm

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 3:54 pm

Så klickade jag hem en ny bössa på ren impuls igår kväll, en Hatsan AT44, 10 skotts modellen och 5.5mm, har sett mycket på youtube om den och dom flesta säger att det är en utmärkt bössa och jag tror därmed åxå att den kommer passa mig utmärkt, beställde även ett billigt kikarsikte åxå, Walther med 4 gångers förstoring, tänkte att jag tar det till att börja med så får jag skaffa ett bättre senare.

Ska skaffa mig en annan ventil åxå så jag får full fart i den MEN ska testa den orginal först för att jämföra prestandan. Ska även beställa lite olika ammo från ebay och se vad som är bäst och så, göra som en test mellan 5-10 olika sorter för att se vad jag gillar bäst förutom standard ammo som man kan köpa var som helst.

Nu undrar jag lite saker, hur kan jag enklast och billigast fylla den med luft, alltså utan att köpa en handpump, tänker mig en dykartub eller nåt som är till paintball eller nåt sånt, kan inte mycket så ställer därför denna frågan här..

Ska testa den här nu och se, gillar jag den inte så blir det nog att hoppa upp ett snäpp till BT65 modellen tror jag.. vi får se.

Vet ej vad den jag köpte nu kommer med, väska ? nån form av pump ? några extra magasin kanske ?

Den kommer nog i veckan i alla fall så jag längtar dit...

Köpet känns verkligen bra hittills iaf.

Perkla
Nyfiken

Re: Beställt en Hatsan AT44-10 cal 5.5mm

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 4:41 pm

Undrar lite om vilka kikarsikten som är bra till pcp gevär åxå.. gärna nåt som förstorar för att skjuta på lite längre avstånd, med fullfartsnål blir det bra fart på kulorna.. :D

Billigt och bra menar jag.. :D

uno
Hängiven

Post by uno » Sat Jun 08, 2013 4:51 pm

ett bra val,ja är nöjd med min at44s,haft den några år,min är i kal25,ett råd ja hade pump till min fxbössa och at44an,men skaffa ett fyllkit och dyktub,kostar ca 4000kr nytt ,eller köp beg,inte roligt och hålla på och pumpa,sen bilda dig en egen uppfattning om hatsan pcp,många klagar över allt som heter hatsan,finns så många självutnämda experter i varenda forum,pcpbössor skiljer inte så mycke som fjäderbössor,i fjäderklassen är det stor skillnad,men dom pcp som JAG gillar bäst är FX.

uno
Hängiven

Post by uno » Sat Jun 08, 2013 4:54 pm

Perkla wrote:Undrar lite om vilka kikarsikten som är bra till pcp gevär åxå.. gärna nåt som förstorar för att skjuta på lite längre avstånd, med fullfartsnål blir det bra fart på kulorna.. :D

ja föredrar hawke kikare ,tex map6 4x12x40 mm dom har funkat bra för mig,hurricane har dom

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 4:58 pm

uno wrote:ett bra val,ja är nöjd med min at44s,haft den några år,min är i kal25,ett råd ja hade pump till min fxbössa och at44an,men skaffa ett fyllkit och dyktub,kostar ca 4000kr nytt ,eller köp beg,inte roligt och hålla på och pumpa,sen bilda dig en egen uppfattning om hatsan pcp,många klagar över allt som heter hatsan,finns så många självutnämda experter i varenda forum,pcpbössor skiljer inte så mycke som fjäderbössor,i fjäderklassen är det stor skillnad,men dom pcp som JAG gillar bäst är FX.
Det är precis som med bilar.. alla har åsikter och alla gillar olika, jag tror Hatsan är ganska bra grejer iaf, jag gillar prickskytte på långt avstånd och får väl se om fullfartsnål blir nödvändigt, ska testa den som den är först.

Men ang luft, funderar på nån begagnad dyktub eller nåt sånt, vet ej vad sånt kostar att fylla sen heller men gissar att det inte är så blodigt dyrt, vet att man åxå använder syre i paintball åxå, en dyktub är ju rätt så stor så den kanske är bättre att ha med sig så man vet att man har så man klarar sig ett tag..

Ang sikte så borde jag kanske köpa nåt bättre åxå som passar för längre avstånd åxå.. några förslag där du som verkar vet en del om PCP osv.. det är ju inte alla sikten som passar så bra till alla bössor heller.. :S

Tänkte slå till på en BT65:a men hejdade mig i sista sekund.. kanske gillar jag inte hatsan alls och då tänkte jag att jag byte märke helt om jag inte gillar denna AT modellen.. eller så kanske jag gillar den så mycket att jag vill hoppa upp ett snäpp till BT65 senare.. börjar med denna iaf.

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 5:07 pm

uno wrote:
Perkla wrote:Undrar lite om vilka kikarsikten som är bra till pcp gevär åxå.. gärna nåt som förstorar för att skjuta på lite längre avstånd, med fullfartsnål blir det bra fart på kulorna.. :D

ja föredrar hawke kikare ,tex map6 4x12x40 mm dom har funkat bra för mig,hurricane har dom
Ska kolla lite och se.. 4x32 siktet jag beställde kanske duger, fast kanske inte direkt passar sig så bra till längre avstånd, är ju trotts allt långdistans jag kommer skjuta.. alltså inte på 10 meter och sånt.. kommer vilka testa bössan rejält för att bilda mig en uppfattning om den och dess kapavcitet.

uno
Hängiven

Post by uno » Sat Jun 08, 2013 5:15 pm

som ja skrev ta en titt på hurricanes hawke kikarsikten,finns många att välja på,köp inte med för stark förstoring,en del har extrema förstoringar på sikten till luftvapen,inte ens militära prickskyttar har så stark förstoring,3x12 eller 4x12,högsta förstoring ,en hög förstoring gör inte en dålig skytt bättre,däremot ett kikarsikte med fin optik, det gör även att du inte blir trött i ögonen,sen ju större kikare desto tyngre blir hela vapnet,köp ett sikte som inte gör bössan klumpig,och så ska det ha parralaxinställning,det har hawke kikarna.

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 5:21 pm

uno wrote:som ja skrev ta en titt på hurricanes hawke kikarsikten,finns många att välja på,köp inte med för stark förstoring,en del har extrema förstoringar på sikten till luftvapen,inte ens militära prickskyttar har så stark förstoring,3x12 eller 4x12,högsta förstoring ,en hög förstoring gör inte en dålig skytt bättre,däremot ett kikarsikte med fin optik, det gör även att du inte blir trött i ögonen,sen ju större kikare desto tyngre blir hela vapnet,köp ett sikte som inte gör bössan klumpig,och så ska det ha parralaxinställning,det har hawke kikarna.
Förstår.. kollade lite på Walther 3-9x44 sniper modellen.. verkar vara en del som använder det till både det ena och det andra, verkar även vara ett stabilt sikte.. priset ligger lagom åxå verkar det som.. funderar på det här med fästena bara.. 9-11 är det ju väl på Hatsan AT44.. och vissa scopes har ju Weaver fästen eller vad det heter dom här nya stanaderna som kommit senaste deceniet..

Verkar som Weaver är bättre... ?

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 5:28 pm

Ska tillägga åxå att jag fått uppfattningen av att AT44 är rätt så lätt i och med att kolven inte är i massivt trä, vissa säger att den känns rent av billig och plastig.. så om siktet skulle väga 6-700gram så kanske det jämnar ut sig endå ?

uno
Hängiven

Post by uno » Sat Jun 08, 2013 5:31 pm

weaver har ju den fördelen att du utan vidare kan ta loss kikaren,och montera på den igen i samma spår utan någon träffbilds förändring,weaver är från början gjord för kraftiga rekylerande krutvapen,walther är ju ungefär som hawke kikarna,gjorda i kina men med europeiskt koll på tillverkningen,men ja tjötar på hawke har ett sånt som kostar under en tusenlapp,

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 5:34 pm

uno wrote:weaver har ju den fördelen att du utan vidare kan ta loss kikaren,och montera på den igen i samma spår utan någon träffbilds förändring,weaver är från början gjord för kraftiga rekylerande krutvapen,walther är ju ungefär som hawke kikarna,gjorda i kina men med europeiskt koll på tillverkningen,men ja tjötar på hawke har ett sånt som kostar under en tusenlapp,
Kanske leta nåt som är liknande som Walther då.. Hawke 3-9x44 eller nåt sånt ? letar nåt runt en 1000:- eller nåt sånt tänkte jag. Har några äldre sikten på några krutvapen.. men dom är så gamla att dom inte alls har sånna fästen och ska inte heller jämföras på nåt sätt.. kan inte mycket om just dom nyare siktena faktiskt.

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 5:35 pm

Fick du din AT44 i nån väska eller fodral ? eller låg den bara i en kartong vid leverans ?

uno
Hängiven

Post by uno » Sat Jun 08, 2013 5:51 pm

Perkla wrote:Fick du din AT44 i nån väska eller fodral ? eller låg den bara i en kartong vid leverans ?
den lågi skumgummi fodral,spara det äggformade skumgummit,kan vara bra att använda,var och kollade på hurricane,han har en hawke kikare 3x9x40 för 895kronor,ja har haft kikare som ja köpt av honom,på kraftiga fjädergevär, och dåliga fästen dom pajade pga fästet,inga problem fick ett nytt direkt,10års garanti,vet inte vem du köper av,men vapen kikare mm har jag köpt av hurricane=Torbjörn ,i ca 10 års tid, den killen kan man lita på,finns ju andra åxå men dyrare saker handlar ja där,

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 6:23 pm

uno wrote:
Perkla wrote:Fick du din AT44 i nån väska eller fodral ? eller låg den bara i en kartong vid leverans ?
den lågi skumgummi fodral,spara det äggformade skumgummit,kan vara bra att använda,var och kollade på hurricane,han har en hawke kikare 3x9x40 för 895kronor,ja har haft kikare som ja köpt av honom,på kraftiga fjädergevär, och dåliga fästen dom pajade pga fästet,inga problem fick ett nytt direkt,10års garanti,vet inte vem du köper av,men vapen kikare mm har jag köpt av hurricane=Torbjörn ,i ca 10 års tid, den killen kan man lita på,finns ju andra åxå men dyrare saker handlar ja där,
Är det sidan med samma namn man ska kolla på.. Hurricane sidan ?

Ja men då ska jag kolla där.. kanske blir ett sånt som du föreslår då :D 3x9x40.. :D Jasså ja men då kanske man vill köpa en riktig väska till så man kan skydda sikte och vapnet i sin helhet.. :D kostar väl runt en 500:- eller så tyckte jag att jag såg på nån sida..

uno
Hängiven

Post by uno » Sat Jun 08, 2013 6:34 pm

ja föredrar ett fodral,men klart en koffert skyddar bättre,skall grlila lite återkommer sen, ha de

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 6:38 pm

uno wrote:ja föredrar ett fodral,men klart en koffert skyddar bättre,skall grlila lite återkommer sen, ha de
Jag ska kolla på koffert åxå.. och se vad som är bra, såg att det fanns nån billig FX koffert för en billig peng.. kanske passar Hatsan åxå..

Ska laga lite mat jag åxå har jag tänkt.. återkommer senare.. :D

GRiDLoK
Entusiast

Post by GRiDLoK » Sat Jun 08, 2013 6:52 pm

Hej o välkommen till forumet!

Du kommer säkert bli nöjd med din At-44. Det har varit lite exemplar som har varit rent ut sagt skitdåliga..men de flesta håller ganska bra standard för pengarna!

Förresten så tankar man aldrig vapen med syre, utan komprimerad luft! Trycker du in syre i bössan, så kommer den att explodera ;(

Skaffa en begagnad dyktub på blocket, sedan är det bara att beställa en fyllnippel från Tobbe (Hurricane). En variant är att bygga en själv.

/Lasse

"Det finns bara ett slags framgång - att kunna leva sitt liv på sitt eget sätt." Christopher Morley

FX Typhoon .25 Custom, Hatsan AT-44 .22 shrouded, Air Arms S200TA Mika G Edition .177,
Crosman 2240 .22, BSA Super Meteor Mk4 .177, Hatsan 125 .25, Diana 25 .177, BAM B-50 .22, BAM B-15 .177, Diana 70, Series 71 .177

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 7:04 pm

GRiDLoK wrote:Hej o välkommen till forumet!

Du kommer säkert bli nöjd med din At-44. Det har varit lite exemplar som har varit rent ut sagt skitdåliga..men de flesta håller ganska bra standard för pengarna!

Förresten så tankar man aldrig vapen med syre, utan komprimerad luft! Trycker du in syre i bössan, så kommer den att explodera ;(

Skaffa en begagnad dyktub på blocket, sedan är det bara att beställa en fyllnippel från Tobbe (Hurricane). En variant är att bygga en själv.

/Lasse
Tackar.. :D jo som jag sa tidigare så kan jag inte ett skit om PCP bössor.. var ett rent impulsköp som jag gjorde igår när jag beställde den på rea från cabom... Ja då struntar jag i att mata den med syre :cheers

Ja jag tänkte köpa med en dyktub, tror jag försöker hitta nipplar och kopplingar så jag kan bygga nåt eget, eller så köper jag från den sidan som nån rekommenderade, Hurricane eller vad det nu var.. :D

Gillar jag inte Hatsan så säljer jag den nog och satsar på nåt annat istället.. FX känns som ett bra val i sånna fall.. :D men vi får se, kanske gillar jag den hur mycket som helst.. :D

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sat Jun 08, 2013 8:25 pm

Hej och välkommen till forumet!!! :toast

Skall bli kul att se hur du gillar AT44:an som är klart bättre än Jula bössor :D

En flaska är att föredra för att handpumpa gör skyttet jättetråkigt jämfört att fylla från flaska :D

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 8:37 pm

Leif wrote:Hej och välkommen till forumet!!! :toast

Skall bli kul att se hur du gillar AT44:an som är klart bättre än Jula bössor :D

En flaska är att föredra för att handpumpa gör skyttet jättetråkigt jämfört att fylla från flaska :D
Tack så mycket.. :D jo jag tänkte att jag ska se hur jag gillar AT44.. vet ju att olika bössor fast av samma märke skiljer sig, kanske skulle jag gilla en BT65 bättre än en AT44... köpte den mest för att det var extrapris och att jag sett på youtube att den är helt ok att börja med i PCP klassen..

Nyss varit ute och pangat trimmad Julabössa, skjuter igenom en 22mm spånntad bräda på 8-9 meters avstånd, det klarar inte den andra bössan med standard fjäder i.. så lite kraftigare än orginal är den allt :trum

GRiDLoK
Entusiast

Post by GRiDLoK » Sat Jun 08, 2013 11:03 pm

Du kan alltid köpa på ebay och bygga själv

http://www.ebay.com/itm/New-Scuba-Fill- ... 5aefb49316" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/itm/Air-Rifle-Gun-P ... 5d34cfe9b4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/itm/PCP-HIGH-PRESSU ... 58a03bf55f" onclick="window.open(this.href);return false;

runt en 400 spänn, plus frakt...eller så köper du en av Tobbe

http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar/fyllkit" onclick="window.open(this.href);return false;

och slipper klabbet!

/Lasse

"Det finns bara ett slags framgång - att kunna leva sitt liv på sitt eget sätt." Christopher Morley

FX Typhoon .25 Custom, Hatsan AT-44 .22 shrouded, Air Arms S200TA Mika G Edition .177,
Crosman 2240 .22, BSA Super Meteor Mk4 .177, Hatsan 125 .25, Diana 25 .177, BAM B-50 .22, BAM B-15 .177, Diana 70, Series 71 .177

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 11:08 pm

Undrar om AT44 kommer med både 9-11 fäste och Weaver fäste ? eller bara ett av dom ?

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sat Jun 08, 2013 11:12 pm

GRiDLoK wrote:Du kan alltid köpa på ebay och bygga själv

http://www.ebay.com/itm/New-Scuba-Fill- ... 5aefb49316" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/itm/Air-Rifle-Gun-P ... 5d34cfe9b4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/itm/PCP-HIGH-PRESSU ... 58a03bf55f" onclick="window.open(this.href);return false;

runt en 400 spänn, plus frakt...eller så köper du en av Tobbe

http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar/fyllkit" onclick="window.open(this.href);return false;

och slipper klabbet!

/Lasse
Tack för bra tips.. :D verkligen vänligt :tack

Jag ska kolla och se hur jag ska göra.. köper ofta saker på ebay från både kina och amerika och tyskland, väntetiden från kina är outhärldlig, har inte fått nåt därifrån tidigare än 3 veckor, orkar nog inte ha bössan här hemma och bara titta på den i tre veckor.. haha, blir nog kanske då att hitta delar på närmare håll eller surfa in på Tobbes hemsida och klicka hem en för runt tusenlappen :D

Letar efter dykflaska för fulla muggar.. svårt att hitta nåt som verkar bra och billigt... hur mycket kostar det att fylla en sån när det blir dags ?

börne
Entusiast

Post by börne » Sat Jun 08, 2013 11:53 pm

Ta kontakt med tex en dykarklubb... här där jag bor tar dom 50kr. Men kan lika gärna vara 150kr på ett annat ställe.
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Tanfoglio Witness 1911 "Silver Edition"
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sun Jun 09, 2013 12:07 am

börne wrote:Ta kontakt med tex en dykarklubb... här där jag bor tar dom 50kr. Men kan lika gärna vara 150kr på ett annat ställe.
Ska kolla upp det.. tack för tipset.. :D

GRiDLoK
Entusiast

Post by GRiDLoK » Sun Jun 09, 2013 8:15 pm

vissa dykklubbar kan ta 700 för ett medlemsskap och fri luftfyllning under året! Som Börne skrev, en fyllning kan gå på allt från 50-150 spänn ;(

Du skall ha en 300bars flaska och gärna 10-12 liter. Mindre flaskor ger mindre antal fyllningar.

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Sun Jun 09, 2013 9:23 pm

GRiDLoK wrote:vissa dykklubbar kan ta 700 för ett medlemsskap och fri luftfyllning under året! Som Börne skrev, en fyllning kan gå på allt från 50-150 spänn ;(

Du skall ha en 300bars flaska och gärna 10-12 liter. Mindre flaskor ger mindre antal fyllningar.

Har ev fått tag på 12 liters flaska på 255 bar... kanske det kan vara nåt..

börne
Entusiast

Post by börne » Sun Jun 09, 2013 11:13 pm

Du bör hitta en 300bars tub. Det försvinner ju lite vid varje fyllning & ska du fylla din tub med 200 bar måste flaskan ha 200 bar, så har du en flaska på 255 bar får du ut färre fyllningar än med en 300 bars flaska ner till 200 bar.
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Mon Jun 10, 2013 9:58 am

Ja jag måste nog ha en 300:s tub.. och slut trycket i bössan är 150bar så får jag iaf ut 9 fyllningar.. med en 255 bars tub eller nåt liknande får jag nog bara några få fyllningar.. :S

På varje fyllning borde jag kunde få iväg en 30-40 vettiga skott tycker jag.. ?

börne
Entusiast

Post by börne » Mon Jun 10, 2013 10:22 am

9 fyllningar från flaskan!??!!? Hur fick du fram det?
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Post Reply

Return to “Luftgevär (PCP)”