Beställt en Hatsan AT44-10 cal 5.5mm

Här finns inlägg om gevär med förkomprimerad luft.
börne
Entusiast

Re: Beställt en Hatsan AT44-10 cal 5.5mm

Post by börne » Mon Jun 10, 2013 10:22 am

Latest post of the previous page:

9 fyllningar från flaskan!??!!? Hur fick du fram det?
Air Arms S400 MPR FT
Air Arms TX200 HC
Air Arms S400 Classic
Tanfoglio Witness 1911 "Silver Edition"
Stiga Zenit Super

Mörrums Skyttegille

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Mon Jun 10, 2013 10:35 am

börne wrote:9 fyllningar från flaskan!??!!? Hur fick du fram det?
Jag kanske gjorde fel inmatning men jag kollade på denna sidan..

http://www.luftvapen.info/Pcpfyllkalk.html

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Mon Jun 10, 2013 10:38 am

Jag har funderat lite i helgen och kommit fram till att jag vill ha ett bättre sikte redan från början.. så jag ringde in nu på morgonen och ändrade i min order så nu köpte jag ett betydligt bättre istället för det där 4x32mm Walther siktet jag valde.

Köpte ett Walther nu åxå men ett mycket bättre, känns helt ok och mycket smidigare att ta det i samma veva från samma ställe som där jag köpte allt annat.. nu när jag endå hade en beställning på G därifrån alltså :D

Image

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Mon Jun 10, 2013 10:54 am

Såg nu att jag gjorde fel inmatningar ang fyllning..

Hur som helst så borde en 255bars tub ge mig runt 60-70 fyllningar om sluttrycket är 150bar.. det tycker inte jag är så dåligt faktiskt.. :D..

Har nämligen fått tag på en provtryckt och nyfylld 12 liters 255 bars flaska.. behöver ju endå bygga lite adapter och grejer för att få det att passa på bössan åxå..

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Mon Jun 10, 2013 12:24 pm

Har nu beställt sån där adapter kit för att kunna koppla på tuben så jag kan fylla geväret samt en massa ammo åxå, 6-7 olika burkar blev det nog.. så man kan testa lite olika :D

Från Hurricane beställde jag det.. :D

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Mon Jun 10, 2013 1:08 pm

Ska tillägga åxå att kikarsiktet jag beställde är ett Walther 3-9x44... tror jag kommer bli helt nöjd med det faktiskt :D

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Mon Jun 10, 2013 1:38 pm

Perkla wrote:Såg nu att jag gjorde fel inmatningar ang fyllning..

Hur som helst så borde en 255bars tub ge mig runt 60-70 fyllningar om sluttrycket är 150bar.. det tycker inte jag är så dåligt faktiskt.. :D..

Har nämligen fått tag på en provtryckt och nyfylld 12 liters 255 bars flaska.. behöver ju endå bygga lite adapter och grejer för att få det att passa på bössan åxå..
Du skall mao ha den i maxad fullfart
Perkla wrote:Har nu beställt sån där adapter kit för att kunna koppla på tuben så jag kan fylla geväret samt en massa ammo åxå, 6-7 olika burkar blev det nog.. så man kan testa lite olika :D

Fx/JSB och Premier HP går bra i den bössan och det kikarsiktet kommer du att bli nöjd med om du vill se träffarna upp till 50m
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Mon Jun 10, 2013 2:06 pm

snajper wrote:
Perkla wrote:Såg nu att jag gjorde fel inmatningar ang fyllning..

Du skall mao ha den i maxad fullfart
Perkla wrote:Har nu beställt sån där adapter kit för att kunna koppla på tuben så jag kan fylla geväret samt en massa ammo åxå, 6-7 olika burkar blev det nog.. så man kan testa lite olika :D

Fx/JSB och Premier HP går bra i den bössan och det kikarsiktet kommer du att bli nöjd med om du vill se träffarna upp till 50m
Jag har ingen aning om hur lågt tryck det kan vara i bössan innan det är dags att fylla igen.. men det lär märkas :D, är endå full av förväntningar tills grejerna kommer.. dom är skickade idag, både bössan och siktet och en massa massa ammo och påfyllningskittet från Hurricande + även massa ammo därifrån åxå.. :D samt lite ammo från stället där jag köpte fullfartsnålen åxå.. :D

Siktet kändes ok eftersom jag kollat lite review och det är ett bra lågbudgetssikte, så jag slog till på det och hoppas det funkar som jag vill.. vet inte vilket avstånd man ska skjuta in siktet på.. några idèer ?

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Post by snajper » Mon Jun 10, 2013 3:46 pm

Normalt fyller man inte över 200bar,

Om du justerar in den med tex JSB 15,88gr så den gör 142ms i 180bar och skjuter in den på 10m då har du träffarna inom 1kr på mellan 8-20m utan att ändra på siktesinställningen och du får ca100skott mellan 200-90bar

Och om du inte har möjlighet att kolla hastigheten då ligger den strax under 10j när du får hem den och då är det ungefär samma som gäller som det jag skrev förutom att träffarna blir inom 1kr på 8-19m i stället
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Mon Jun 10, 2013 7:16 pm

snajper wrote:Normalt fyller man inte över 200bar,

Om du justerar in den med tex JSB 15,88gr så den gör 142ms i 180bar och skjuter in den på 10m då har du träffarna inom 1kr på mellan 8-20m utan att ändra på siktesinställningen och du får ca100skott mellan 200-90bar

Och om du inte har möjlighet att kolla hastigheten då ligger den strax under 10j när du får hem den och då är det ungefär samma som gäller som det jag skrev förutom att träffarna blir inom 1kr på 8-19m i stället
Jag förstår.. känner mig inte direkt hemma med dom olika förkortningarna dock..

Ska testa bössan med orginalventil och fullfartsventil för att se skillnaden.. den tar ju mer luft med fullfartsventilen så klart..

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Mon Jun 10, 2013 7:20 pm

Idag gjorde jag ännu ett impulsköp, en liten 300 bars flaska, nyss provtryckt och nyfylld.. han fyllde den med 330bar när jag var där, den är bes till 2015.

Inte mycket att komma med men tillräckligt för mig att börja med då jag är ny i PCP branschen, gillar jag detta skarpt så köper jag en större tub senare.

Borde få ut en 30 fyllningar med denna iaf och fylla den kostar runt 80:- per gång.

Image

Image

Image

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Mon Jun 10, 2013 8:39 pm

Fick sms om leverans från Hurricane nu.. fan vad snabbt det går undan.. sånt gillar jag verkligen.. :D många + i kanten där tycker jag.. :D

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Tue Jun 11, 2013 6:48 pm

Fick fullfartsnålen och två askar ammo idag.. blir totalt 7 olika typer av ammo så jag kan testa egenskaperna hos dom alla.. imorgon kommer troligen grejerna från Hurricane åxå så det blir spännande.. hoppas bössan kommer imorgon åxå men det gör den nog inte.. troligast på Torsdag.. :D

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Wed Jun 12, 2013 11:48 am

Idag kom alltså paket från Hurricane med ammo och fyllningskittet.. passade bra på tuben jag köpte.. gäller bara att veta hur man gör för att fylla i bössan på rätt sätt åxå.. :D

Image

Image

Image

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Wed Jun 12, 2013 9:10 pm

Imorgon kommer mitt Hatsan.. så nu undrar jag om jag måste göra nåt speciellt innan jag kan tanka i luft och köra.. ? Har aldrig nånsin hållit på med PCP Bössor tidigare.

Är det bara att skruva på FX adaptern på tuben och sätta i den i bössan och försiktigt öppna ventilen på tuben och fylla tills mätaren på bössan säger att det är fullt och sen stänga tuben och släppa ut överskottet på nippeln på FX adaptern och sen koppla bort den från bössan och sen ladda ammo och köra ?

Vill bara försäkra mig om att jag gör rätt så jag inte pajjar nåt eller så.. :D

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Thu Jun 13, 2013 5:23 pm

Idag kom alltså bössan.. hur fin som helst MEN full med olja på utsidan så jag fick torka av den lite så nu är den fin, jag rensade även pipan åxå lite för att vara säker på att det är rent där.

Tanken var fyllt till 100bar så jag fyllde på till 200bar men inget hände så jag fick ta lös tanken och släpa ut allt och börja om, tankade 100bar och satte tillbaka tanken och tankade ytterligare 100bar så det blev 200 och den funkar kanon bra.. MEN skotten verkar skickas iväg med mer kraft när mätaren står närmare 150 än 200bar.. det känns konstigt tycker jag.

Testade fullfartsnålen och det är inget för mig.. smäller värre än krut 22:an och luftgevärskänslan försvann helt och hållet, nu är det orginal som gäller.. :D

Skulle vilja ha tips på hur jag kan trimma in bössa med bästa prestanda nu när jag satt tillbaka orginal ventilen, skulle vilja få ut max i prestanda, 10j vill jag ha och gärna 138ms åxå eftersom det är vad som är tillåtet.

Några tips om hur jag går till väga ?

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Thu Jun 13, 2013 8:18 pm

Ett förslag är att skaffa en kronograf så att du kan mäta bössan när du har grejat med den.

Det går helt enkelt inte att gissa hastigheter utan att ha en kronograf som mäter riktigt är det enda rätta.

Då kan man även se vad som händer med effekten om man gör någon ändring på vapnet. :D

Det är synd att det smäller så om PCP när man ökar effekten men det är ju "orsak och verkan"

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Thu Jun 13, 2013 9:17 pm

Leif wrote:Ett förslag är att skaffa en kronograf så att du kan mäta bössan när du har grejat med den.

Det går helt enkelt inte att gissa hastigheter utan att ha en kronograf som mäter riktigt är det enda rätta.

Då kan man även se vad som händer med effekten om man gör någon ändring på vapnet. :D

Det är synd att det smäller så om PCP när man ökar effekten men det är ju "orsak och verkan"
Blev som lite pank nu med allt detta handlande, tror snart jag är uppe i närmare 8-10 tusen eller nåt.. med all ammo och allt vad det nu är.. hahaha...

Kronograf får nog vänta lite .. tyvärr.. :s

Fullfartsnålen kan jag inte rekommendera till nån igentligen.. :S bättre då att modda en orginal nål lite, alltså ta bort nån liten bit bara och hitta ett bra läge.. eller nåt

Ett skott med fullfart på 15 meters avstånd

Image

-Jonas-
Airgun Pro (Heavy)

Post by -Jonas- » Thu Jun 13, 2013 10:52 pm

Du kan ju justera med hammarfjädern istället för med ventilpinnen. Lär dej hur ett pcp fungerar och är uppbyggt. Att det går långsammare vid 200 bar beror på att du har mer tryck som vill hålla ventilen stängd. Du får en kurva med långsamma skott och sedan snabbare och sedan långsammare igen. Det gäller att justera in bössan så man får så många jämna skott som möjligt...
Livet blir roligare efter .32

Perkla
Nyfiken

Post by Perkla » Thu Jun 13, 2013 11:05 pm

-Jonas- wrote:Du kan ju justera med hammarfjädern istället för med ventilpinnen. Lär dej hur ett pcp fungerar och är uppbyggt. Att det går långsammare vid 200 bar beror på att du har mer tryck som vill hålla ventilen stängd. Du får en kurva med långsamma skott och sedan snabbare och sedan långsammare igen. Det gäller att justera in bössan så man får så många jämna skott som möjligt...
Jag har en aning om hur denna bössan funkar, har dock inte skruvat så mycket med den än mer än plockat isär ventilpaketet på tanken.. är som inte direkt ute efter att kunna bössan totalt utan och innan heller, är väl mer bara lite grund jag skulle vilja veta en del om.. :D hur man justerar in den lite o sånt.. och vad man kan göra.. tror jag har några bra idéer jag ska testa fakiskt..

Post Reply

Return to “Luftgevär (PCP)”