Norica Storm

Här finns inlägg om gevär med förkomprimerad luft.
Post Reply
lelleg
Nyfiken

Norica Storm

Post by lelleg » Tue Sep 17, 2013 9:02 pm

Hejsan. Jag har tänkt köpa mig en till fjäderbössa. Efter mycket om och men har jag fastnat för Norica Storm. Kostar 3k hos Tobbe. Är det någon som har erfarenhet av Noricas bössor, trycket prestanda mm. Vet att dom var vanligt förekommande på 60-70talet när jag växte upp. Har fastnat för den här modellen men är det någon som är bättre så säg till. Men cal 22 ska det vara. :D

Leif
Forum grundare

Re: Norica Storm

Post by Leif » Tue Sep 17, 2013 11:20 pm

Jag hade en Maveric Gold som är i samma prisklass som var trevlig men jag tycker nog att en HW95 är klart mer för pengarna och med ett tuning kit i så är HW95 svår att slå i den klassen.

HW95 är även tillräcklig kraftig för att den skall vara riktigt njutbar i .22

Vill man däremot ha något lite annorlunda från "standard" märkena så är Norica ett bra val :D

Här är en recension om du inte har läst den redan

http://www.network54.com/Forum/79537/th ... sic+review" onclick="window.open(this.href);return false;

lelleg
Nyfiken

Post by lelleg » Wed Sep 18, 2013 8:20 am

Tackar. Jo hw 95 är nog ett säkert kort. Men jag har haft några andra hw förut,och visst skjuter dom bra. Men jag gillar stora bössor,inte tunga men långa och hw känns som ungdomsgevär,dom flesta ligger ju på dryga metern+ att det känns som Norica börjar bli lite bortglömt och skulle vara kul att testa i stället för att som så många andra springa och köpa ett Hatsan. :lol:

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Wed Sep 18, 2013 9:39 am

HW95 känns ju inte som ett "litet" gevär direkt, inte för mig iaf.
Välkommen att besöka http://www.onsalaskytte.se

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Wed Sep 18, 2013 11:48 am

Fast jag håller med om att HW95 känns litet. Det är inte mycket större än en HW50. Väger 3,2 kilo mot många lite tyngre bössor på 4 kilo och över det.

Jag har min 95:a som kul trädgårds plinking gevär just för att det är så behändigt :D

Och jag håller med om att Norica är lite bortglömt fast det är ett klart ok vapen.

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Wed Sep 18, 2013 12:14 pm

NU ville han ju ha större bössor, men som inte var tyngre...då faller ju t.ex HW80/97/98 m.fl bort.
lelleg wrote:Men jag gillar stora bössor,inte tunga men långa...
Hur "stor" är en Norica Storm?

lelleg
Nyfiken

Post by lelleg » Wed Sep 18, 2013 4:20 pm

Hej. När jag sa inte tyngre så menade jag att jag gillar lite längd på gevären men för den del inte tyngden som i bland följer storleken. Ex jag tar hellre ett gevär på 4kg som är 114cm än ett på 118 som väger 5kg. Men det är ju främst hur stocken är byggd. Man kan kan ju hålla i ett förhållandevis kort vapen men ändå få känslan att det är ett mycket kraftigt vapen EX Diana 52 Eller hur.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Wed Sep 18, 2013 4:25 pm

En Diana 350 måste ju vara optimal då.

Ganska lätt, riktigt lång och magnum i kraft :D

lelleg
Nyfiken

Post by lelleg » Wed Sep 18, 2013 5:56 pm

Jo men visst, bara dom inte var så dyra, beggade springer man inte på varje dag. Och det vet i fan om jag skulle vilja lägga nästan 5k på en magnumbössa, det är väl samma där som på dom flesta magnumbössor 10joul går dom illa i och fullfart ja där går dom också illa :mrgreen: . NÄ 16-20 joul och cal 22 det räcker så bra för mig.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Wed Sep 18, 2013 6:47 pm

Håller med :D

Jag har bara en magnum kvar nu och sedan är det mellaneffektbössor när det gäller fjäder.

Skjutbarheten blir klart bättre när man har "måttlig" effekt tycker jag.

lelleg
Nyfiken

Post by lelleg » Wed Sep 18, 2013 7:37 pm

Så sant som det är sagt. Pojkspolingarna med sina söndertrimmade 125or som inte träffar en ladugårdsdörr kan skratta åt oss nu, men prestanda vinner alltid.

lelleg
Nyfiken

Post by lelleg » Wed Sep 18, 2013 9:05 pm

Det kom in en Tracker cal 22 på blocket för en stund sen samma pris som Stormen,nu blir det svårt. 2800kr i nyskick och helt oskruvad enlig säljaren. VAD GÖRA???

uno
Hängiven

Post by uno » Wed Sep 18, 2013 10:43 pm

lelleg wrote:Det kom in en Tracker cal 22 på blocket för en stund sen samma pris som Stormen,nu blir det svårt. 2800kr i nyskick och helt oskruvad enlig säljaren. VAD GÖRA???
har ägt en tracker sen dom kom tillsverige,är den fin så är ju priset bra och dom sjunker inte i värde om man sköter dom,dock lite svårskjutna ,man måste hålla samma hela tiden för och få bra träffbilder,ja sköt många skator o kråkor på 80talet med min och eley wasp diaboler på 20m träff i bröst knall o fall.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Wed Sep 18, 2013 11:28 pm

Blev det någon Tracker?

lelleg
Nyfiken

Post by lelleg » Thu Sep 19, 2013 5:02 pm

Hej. Ja i går var jag eld o lågor. Nu är det en ny dag och efter haft natten och tänka igenom det, har forskat litet om dom i dag så är jag inte lika tänd på den längre. Faktum är att jag har aldrig haft någon och inte har jag sett någon i verkligheten heller. Det är ju ett så mytomspunnet vapen + att många anser att man måste äga ett innan man lämnar in. Det kanske gällde på 80talet då fanns det väl inte så mycket att sätta i mot. Jag vart i alla fall inte imponerad av det jag hittade om det i läsväg. Och hur fan skulle min trovärdighet se ut om jag sprang i väg och köpte en 90cm lång bössa efter jag påtalat vikten av ett så långt vapen som möjligt. Nej nu ska jag försöka få tag på Tobbe på telefon och beställa en storm.

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Thu Sep 19, 2013 6:42 pm

Du har helt rätt!

Det är mycket kult och mindre skjutbart :D

Jag hade en tråd för år sedan där jag var intresserad av en Tracker och många tyckte köp, köp dom är så fina och det är kult mm. mm. sedan frågade jag hur precisionen var och då blev svaret att det var inte så bra utan geväret var kult i sig och inte för att det skjuter bra och jämfört med dagens vapen så är det "dåligt" så det är ett vapen som jag aldrig har ägt och inte har någon längtan efter.

Michael
Airgun Pro (medium)

Post by Michael » Fri Sep 20, 2013 7:48 pm

Leif wrote:Jag hade en Maveric Gold som är i samma prisklass som var trevlig men jag tycker nog att en HW95 är klart mer för pengarna och med ett tuning kit i så är HW95 svår att slå i den klassen.

HW95 är även tillräcklig kraftig för att den skall vara riktigt njutbar i .22

Vill man däremot ha något lite annorlunda från "standard" märkena så är Norica ett bra val :D

Här är en recension om du inte har läst den redan

http://www.network54.com/Forum/79537/th ... sic+review" onclick="window.open(this.href);return false;
Din Norica gold hänger på min vägg nu.
Det är verkligen en fullsizebössa som är lika som min älgstudsare.
Jag har lekt lite med den och den pumpar igenom cronon nu på runt 310mps och sparkar som en häst.
det känns ungefär som en studsare.
Att skjuta luftgevär med fjäder är som att äta soppa med gaffel.
Det går, men varför?

uno
Hängiven

Post by uno » Fri Sep 20, 2013 9:00 pm

Leif wrote:Du har helt rätt!

Det är mycket kult och mindre skjutbart :D

Jag hade en tråd för år sedan där jag var intresserad av en Tracker och många tyckte köp, köp dom är så fina och det är kult mm. mm. sedan frågade jag hur precisionen var och då blev svaret att det var inte så bra utan geväret var kult i sig och inte för att det skjuter bra och jämfört med dagens vapen så är det "dåligt" så det är ett vapen som jag aldrig har ägt och inte har någon längtan efter.
enligt anders l Dahlman så fanns det inget bättre luftgevär i hela världen på 80talet,undrar vad han fick i provision av webley&scott ,ha ha :fniss

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Fri Sep 20, 2013 11:51 pm

Den mannen hade en hel del underliga ideer......

Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4

Martin
Onsala Luftgevärsklubb

Post by Martin » Sat Sep 21, 2013 11:07 am

Sedär, Michael har vaknat till liv igen, trevligt! :D

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sat Sep 21, 2013 12:01 pm

Jepp, där hamnade min Norica.