Licens på lös pipa

Här finns inlägg om gevär med förkomprimerad luft.
Post Reply
Simon
Airgun Pro (light)

Licens på lös pipa

Post by Simon » Wed Aug 06, 2014 9:43 am

Hur funkar det om man vill köpa extra pipa, som kräver licens om jag fattat rätt, om man har licensfritt luftgevär?

Tex om man har en pre -92 bössa o så vill man ha en till pipa till den

snajper
Airgun Pro (Heavy)

Re: Licens på lös pipa

Post by snajper » Wed Aug 06, 2014 10:01 am

Den allmänna uppfattningen är nog att det krävs licens oavsett pipa eller anv omrode, eller så kan man säga att det är en tolknings fråga eftersom det är svårt att veta exakt hur dom tänkte som skrev lagtexten, här är några rader om det som jag har kopierat och sparat i min mapp om licens,

1 kap 3 § paragraf
Vad som sägs om skjutvapen gäller också delar till vapnet. Det betyder: De regler som gäller för skjutvapen gäller också delar till vapnet. När det gäller krutvapen och effektstarka luftvapen gäller regeln licens. Följaktligen blir delarna också licenspliktiga. När det gäller effektsvaga luftgevär är regeln att licens inte behövs för den som är 18 år. Eftersom samma regler ska gälla för delarna som för vapnet blir delarna licensfria.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
b) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor, trummor och mantlar till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för. Lag (2011:467).
/_////////______/
..)´´´(_(__)/
./_¤_/
/___/

Simon
Airgun Pro (light)

Post by Simon » Wed Aug 06, 2014 10:30 am

Länge sen jag sökte licens på lös pipa men skriver man på ansökan vilken bössa pipan ska sitta på?

grym
Hängiven

Post by grym » Wed Aug 06, 2014 10:43 am

nix, jakt eller målskytte, har man en licensfri pre 92 som klarar skyddsjakt så ska man kunna söka en pipa till den

en del handläggare vill ha en förklaring, och det är mig veterligen inte förbjudet att bygga om pre92 bössor, så skyddsjakt borde vara ok

zpiff
Airgun Pro (light)

Post by zpiff » Wed Aug 06, 2014 4:19 pm

Behöver man då inte licens på 2 pipor? ;)
Dvs om man har planer på att kunna växla från tex .22 till .25 eller .30. När man monterar den pipa man har licens för så har man ju helt plötsligt en lös pipa man inte har licens för... :oops:
Ska man byta permanent, då kan en vapensmed fixa det och du slipper strulet med licenser.
- Crypst corripit -

Post Reply

Return to “Luftgevär (PCP)”