BSA 4-16x40 variable power (xxl) - minitest

Här handlar inläggen om kikarsikten, öppna sikten mfl.
Post Reply
Erik
Airgun Pro (Heavy)

BSA 4-16x40 variable power (xxl) - minitest

Post by Erik » Tue Feb 26, 2013 9:08 pm

Som många läst i "det här har jag köpt idag" har jag varit på xxl och köpt ett sikte på REA. Ynka 500 svenska kronor gav jag för siktet och då var det dessutom belyst! Man undrar ju onekligen om ett sånt sikte öht fungerar och i så fall om det är skottfast och har hygglig optik.....

Så här såg härligheten ut när jag kom hem (ammoburkarna ingick inte):

Image

Siktet är stort - här lagt bredvid en hw30:

Image

Här bredvid en bugbuster:

Image

Men det är klart - det beror på vad man jämför med - här bredvid en Hawke Sidewinder ser det ju nästan pluttig ut:

Image
Så här ser det ut monterat på en 300s junior. Jag monterade det på 300s för att jag ville testa den på landet i veckan och eftersom jag inte orkade släpa på dyktub/pump så gick pcp alternativ bort. Vanliga fjädergevär som D52, prosport m fl rekylerar så pass att precisionskytte (flugskitsskytte) blir svårare och HW30:n är ju för liten.......Jag tog ett extremt högt fäste för att kunna få in kulorna i laddluckan - och det fungerade bra - men kindkontakten med kolven blir ju närmast obefintlig med den här set upen (ursäkta kvaliteten på bilderna):

Image

Bugbustern och avståndsbedömaren ska med till landet för jämförelse med bsa:t. avståndsbedömaren är ju zeiss så det är tufft motstånd.

Och så här mycket plats har jag för tummen att peta in kulor:

Image

Första anblicken var häpnadsväckande positiv. Riktigt bra skärpa och rent riktmedel. Orden "usel fotograf" har fått en helt ny innebörd - men ni ser iaf hur riktmedlet ser ut:

Image

Det är faktiskt ingen julgransbelysning (ni vet där HELA riktmedlet lyser så man inte ser ett smack) utan en lysande punkt i mitten. Dessvärre är jag inte nöjd med det iaf - det syns inte så bra i dagsljus och det lyser upp siktet invändigt kvällstid. MAO som man kan förvänta sig av ett lowbudget scope. Jag tycker belysta riktmedel på sikten man inte ska vaka lr köra drevjakt med är ganska meningslöst iaf - så jag är faktiskt inte så besviken ändå.....

Image

Rattarna/zoomen/AOn känns gedigna och av bra kvalitet.

Zoomen (4-16):

Image

AOn:

Image

Och rattarna som inte är av targetmodell, men som iaf har "grepp" så man kan vrida utan mynt lr skruvmejsel.....

Image

Jag återkommer när jag testat siktet i praktiken.

Sorry igen för bildkvalitet och alla ev stavfel (det är lite marigt att få till långa texter med en padda).

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Re: BSA 4-16x40 variable power (xxl) - minitest

Post by Erik » Fri Mar 01, 2013 4:55 pm

Nu har jag skjutit en hel del med siktet och är väl inte lika imponerad längre ;).

Positivt:
+ Skottfast - iaf med 300s
+ Håller träffbilden vid förstoringsändringar (samma vid 4ggr som 16ggr)
+ Helt ok kvalitetskänsla
+ Priset

Lite mindre positivt:
- Justermånen i höjdled räcker inte för att få min bössa (med valt fäste) att träffa mitt i på 20m. Det går ju att shimsa, men det behövs inte med t ex bugbustern. Tror att den skulle klarat det med lägre fäste?
- Mörkervärde - riktigt svårt att se någonting i skymning.
- Väldigt känslig för ögonplacering. Ögat måste sitta exakt rätt för att man ska se bra.
- Tunnelseendet - som att titta i en hushållsrulle (men så kan det vara på dyrare långhållssikten oxå)

Rikrigt surt:
:( Åtminstone en lins är lite mjölkig och inte helt ren (ser ut som någon torkat slarvigt på linsen
- fast inuti kikarn - det går inte att torka bort). Det syns mest med belysning på kvällen (då nan ändå inte ser något) men kan anas även i dagsljus.
- Skärpan jag var nöjd med är efter lite testande inte helt perfekt. Visst - det funkar (nääästan perfekt) och man ser mycket bra, men man vill ju ha det knivskarpt. Kanske skulle haft den här punkten på "mindre bra" men det här det viktigaste på ett sikte så jag lägger den här.

Ok - vad blir betyget?
I förhållande till pris 4 getingar av 5 (slår julas och teknikmagasinets kikarsikten alla dar i veckan).
I jämförelse med bättre luftgevärssikten blir det en tvåa.

För vad det är värt....

/erik

kasjo

Re: Sv: BSA 4-16x40 variable power (xxl) - minitest

Post by kasjo » Sun Mar 03, 2013 1:08 am

Jag var inne på xxl och köpte deras sista demoex och det är exakt likadant, ser ut som någon dragit sin tumme över hela optiken inuti. Detta framträder tydligast när jag slår på belysningen. =( i övrigt absolut värt pengarna om det går att få bort.

Skickat från min HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e via Tapatalk 2
Hatsan BT 65 Elite cal .22
Sag ar1000 Magnum cal .177
Crosman 2240 cal .22
Beretta xxtreme cal .177
Gamo p-23 cal .177

Erik
Airgun Pro (Heavy)

Post by Erik » Sun Mar 03, 2013 12:08 pm

Ok - då är min inget undantag alltså. Tror det blir svårt att torka rent linsen, "mjölkmönstret" rör sig inte när man vrider varken främre lr bakre linsen. Tror det är linsen där belysningen sitter - vet katten hur man kommer åt den....

Har bytt tillbaks till bugbustern, men saknar förstoringen på bsa:t - oerhört skönt att slippa gå fram och "markera" - man såg ju träffarna direkt med 16ggr....

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Sun Mar 03, 2013 3:53 pm

Jepp, 16x är klart bättre men det är svårt att hitta en som inte täcker laddluckan speciellt när man har +11 i hand storlek

Post Reply

Return to “Riktmedel”