automatiska kikarsikten?

Här handlar inläggen om kikarsikten, öppna sikten mfl.
Post Reply
uno
Hängiven

automatiska kikarsikten?

Post by uno » Fri May 02, 2014 11:34 am

läst att dom stora tillverkarna av sikten har inbyggda avståndsmätare,och för sidvind mm,det bör ju snart komma ett helautomatiskt sikte som ställer in sig på det avstånd och föremål du siktar på,kanske redan finns inom militären?borde med dagens teknologi inte vara svårt att få fram,eller???,kan funka som typ man ställer efter olika ammo,eller skjuter ett skott sen är siktet calibrerad.

riqe

Re: automatiska kikarsikten?

Post by riqe » Fri May 02, 2014 12:34 pm

Har för mig att det skall finnas en militär .50 bössa som är fjärrstyrd som har ungefär de egenskaperna men orkar inte söka efter det nu.

Men detta är ju iaf åt det hållet...
http://luftvapen.e-butiken.se/optik/bus ... 2x42-laser" onclick="window.open(this.href);return false;

uno
Hängiven

Post by uno » Fri May 02, 2014 5:17 pm

riqe wrote:Har för mig att det skall finnas en militär .50 bössa som är fjärrstyrd som har ungefär de egenskaperna men orkar inte söka efter det nu.

Men detta är ju iaf åt det hållet...
http://luftvapen.e-butiken.se/optik/bus ... 2x42-laser" onclick="window.open(this.href);return false;
ja det är ju långt framme,men det kommer säkert sikten som ställer in sig själv. :toast

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Fri May 02, 2014 11:27 pm

Jag väntar ett tag så kommer det automatiska vapen som skjuter åt en också så kan man sitta vid sidan i en baden baden och njuta av de perfekt skjutna måltavlorna :D :mrgreen:

uno
Hängiven

Post by uno » Mon May 05, 2014 2:27 pm

Leif wrote:Jag väntar ett tag så kommer det automatiska vapen som skjuter åt en också så kan man sitta vid sidan i en baden baden och njuta av de perfekt skjutna måltavlorna :D :mrgreen:
de var inte så jag menade,utan att kikarsiktet gör en inställning på tex 100m,en kalbrering,inga självsökande kulor eller diaboler,är man en dålig skytt eller darrar till vid avtryckaren missar man målet, :toast

Leif
Forum grundare

Post by Leif » Mon May 05, 2014 3:18 pm

uno wrote:
Leif wrote:Jag väntar ett tag så kommer det automatiska vapen som skjuter åt en också så kan man sitta vid sidan i en baden baden och njuta av de perfekt skjutna måltavlorna :D :mrgreen:
de var inte så jag menade,utan att kikarsiktet gör en inställning på tex 100m,en kalbrering,inga självsökande kulor eller diaboler,är man en dålig skytt eller darrar till vid avtryckaren missar man målet, :toast
Jag förstod det så mitt inlägg var med "glimten i ögat" :toast

Jämför man dagens optik och vad den kostar med vad motsvarande kostade förr och tänker man ännu tidigare så fanns det inte ens bra optik så vi är ganska bortskämda idag.

Frågan är vilken person som är bäst skytt?

Modern optik på 100m eller öppna riktmedel på tex. 20m?

uno
Hängiven

Post by uno » Mon May 05, 2014 4:25 pm

många har svårt att skjuta med öppna riktmedel pga ålder ,ja blir 63 i år och har inga problem med det,däremot så föredrar ja ett kikarsikte,för mer exakta träffar,du har rätt som säger att kikarna idag är väldigt bra mot förr,till luftvapen var det ju smala sugrör som fanns,dålig skräp dom flesta,nu kan man ju välja vad man vill. :up

Post Reply

Return to “Riktmedel”